آیین مذهبی – سنتی «هوربابایی»(هوم‌بابایی) در آران و بیدگل برگزار شد

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل گفت: همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان آیین مذهبی- سنتی «هوربابایی» در آران و بیدگل و شهرها و روستاهای تابعه برگزار شد.

به گزارش مهر مجید نوری افزود: این آئین که از گذشته‌های دور در نیمه اول ماه رمضان به‌وی‍ژه در شب میلاد کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) در آران و بیدگل برگزار می‌شده نمادی از سنت حسنه انفاق و دعوت به کریمانه زیستن است.

وی اظهار داشت: این آئین در حقیقت نوعی تشویق نابالغان و کودکان برای شرکت در «آئین روزه‌داری» است، چراکه بسیاری از اهالی منطقه معتقدند که در شب‌های ماه مبارک رمضان، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به در خانه‌ جد بزرگ‌وارشان رفته و سوره‌ نود و یکم قرآن را با صدا و آهنگی خوش قرائت می‌کردند و بعد از خواندن سوره، جد و پدر گرامی‌شان و تمامی مسلمانان را دعا می‌فرمودند، آن‌گاه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین برای خوشحالی و تشویق ایشان مقداری خوراکی به آن‌ها می‌دادند و این آئین نشانه‌ای از هم‌سویی با رفتار حسنین است.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل در باره برگزاری این آیین گفت: گروهی از کودکان و نوجوانان طبق قرار قبلی بین خودشان، بعد از افطار در یک مکان مشخص جمع‌ شده و بنا به رأی، یک نفر صندوق‌دار و یک نفر میان‌دار انتخاب کرده و پس از فرستادن سه صلوات بلند که معنای خبری دارد به راه می‌افتند و در کوچه پس‌کوچه‌های شهر به گردش درآمده و نیاز خود را طلب می‌کنند.

وی در ادامه افزود: میان‌دار حکم تک‌خوان را دارد و صندوق‌دار اجناس داده شده را که اکثراً پول و خوراکی است جمع می‌کند و جمع بچه‌ها در پاسخ به هر بیتی که تک‌خوان ادا می‌کند، پاسخ می‌دهند؛ «هور بابا، هور بابا» آوایی که خاصیت اکثر جمع‌خوانی‌های کودکان و نوجوانان ایرانی است بعد از خواندن این اشعار میان‌دار دعا می‌کند و با آمین گفتن همه، جمع دوباره راه افتاده و به کوچه‌ دیگر می‌رود.

نوری تاکید کرد: نوع واکنش کودکانه‌ همراه با سماجت در این آئین برای دریافت نذر و نیاز از صاحب‌خانه‌ها جالب توجه است، چراکه وقتی پاسخ دریافت نمی‌کنند در شعر خود اسم صاحب‌خانه را می‌آورند.

وی گفت: سنت هوربابایی ویژه هر شب ماه رمضان در آران و بیدگل با جایگزینی «سوره‌ی شمس» در متن پارسی آوازها است که بچه‌ها برای پاسخ، لفظ هوربابا و یا هجای کشیده‌ آخر آیه‌ها را تکرار می‌کنند، این تکرار نوعی ریتم را در خود دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی آران و بیدگل تصریح کرد: در پایان این آئین آن‌چه که به دست آمده و در نزد صندوق‌دار جمع شده است، به‌ طور مساوی بین خود تقسیم کرده و هرکدام به خانه‌ خود می‌روند.

گفتنی است اهالی آران و بیدگل با توجه به اعتقاد مذهبی که شب نیمه ماه رمضان حسنین (ع) در سنین کودکی به منزل پیامبر (ص) می‌رفته‌اند و از جد بزرگوارشان هدیه‌ای می‌گرفتند؛ پس از رؤیت ماه کامل (بدر) رمضان با تبریک میلاد امام حسن (ع) که کریم اهل بیت (ع) نامیده می شود به در خانه ها می روند و بزرگان و متمکنین شهر را به کریمانه زیستن دعوت می‌کنند و شعر می‌خوانند. بعد از خواندن اشعار میان‌دار برای صاحب‌خانه دعا می‌کند و بچه‌ها آمین می‌گوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.