اغتشاش سازماندهی شده‌ی غیرکاشانی‌ها در میدان جهاد کاشان

 «حمید رضا مومنیان» معاون استاندار اصفهان و فرماندار کاشان در گفت‌وگو با مشکات‌آنلاین به تشریح حادثه‌ی شام 9 دی پرداخت.

 

او گفت بررسی‌های اولیه از افراد دستگیر شده نشان می‌دهد که این تعدادی از این افراد اهل کاشان نیستند و با برنامه‌ی قبلی وارد اختشاشات شده‌اند.

 

متن کامل این گفت‌وگو بدین شرح است:

 

ـ قبلا اعلام شده بود که در میدان جهاد اجتماع اعتراضی شکل می‌گیرد. شما قبل از این‌که این تجمع شکل بگیرد جلسه یا تصمیمی برای هدایت یا کنترل این افراد داشتید؟

تقریبا پنجمین یا ششمین اعلام تجمعی بود که می‌شد. یعنی ساعت پنج روز شنبه ۹ دی، پنجمین اعلام تجمعی بود که برای کاشان می‌شد و در همان روز هم سه تا یا چهار مکان اعلام شده بود؛ در چهار ساعت مختلف در چهار مکان مختلف کاشان. برنامه پیش بینی شده بود، جلسات انتظامی امنیتی لازم برگزار شده بود و تا ساعت پنج هم آنجا هیچ خبری نبود. تقریباً در فاصلة یک ربع، بیست دقیقه‌ای تجمع در میدان جهاد شکل گرفت اما نیروهای مربوطه در تمام مکان‌های اعلام شده حضور داشتند.

 

 ـ افراد دستگیر شده از چه گروه‌هایی هستند؟

بررسی‌هایی که شده از افرادی که دستگیر شدند نشان می‌دهد که این کاملاً سازمان یافته از بیرون هدایت شده بود، از شهرهای دیگری آمده بودند.

گروهی از دستگیر شده‌ها از اراذل و اوباش هستند؛ گروهی هم افرادی هستند کسانی که واقعاً بدون مطالعه و صرفاً براساس احساساتشان این‌ها را همراهی کردند.

بنا هم بر این نبود که ما برخورد بکنیم. چون چنین تصوری که به بیت المال و مراکز عمومی  حمله کنند وجود نداشت. تصور این بود که یک اجتماع مسالمت‌آمیزی باشد و بنابراین پیش‌بینی‌ها در سطحی بود که ما هدایت و کنترل بکنیم و متفرق بشوند. ولی برنامه‌هایی که پیگیری کردیم، بازجویی‌هایی که انجام شد نشان می‌دهد که کاملاً از بیرون هدایت شده با برنامه وارد شهرستان شده بودند و از احساسات بعضی جوانانی که ناآگاهانه همراهی کردند بهره‌برداری کردند .

به خاطر رأفت اسلامی بنا نبود که برخورد بشود. دنبال برگزار مسالمت‌آمیز یک اعتراضی بودیم، وقتی تجمع شکل گرفت به اموال عمومی و حتی اموال شخصی حمله کردند که چنین وضعی برای دلسوزان کشور قابل پذیرش نیست.

امروز راهپیمایی مردم نشان داد که مردم به پای اصول نظام هستند و به این سادگی اجازه نمی‌دهند که کسانی به خون شهدا و دستاوردهای نظام تعرض بکنند.

 

ـ گفتید که این گروه از بیرون هدایت می‌شدند. منظورتان بیرون از کشور است یا بیرون از شهرستان؟

از شهرهای اطراف وارد شده بودند. قطعاً ارتباطاتی با بیرون هم دارند. شما اطلاع دارید که وزارت خارجه آمریکا بیانیه داد، بعضی از احزاب آمریکایی حمایت کردند. عربستان با آن شرایطی که در منطقه ایجاد کرده به دنبال ایجاد آشوب و درگیری‌ها در منطقه است.

 

چند نفر از افراد دستگیر شده کاشانی بوده‌اند؟

در حال انجام مراحل قانونی خودش هست. الآن من نمی‌توانم اطلاعاتی بدهم.

 

ـ شنیده شده که تعدادی از دستگیر شده‌ها از شهرهای حاشیه‌ای و حتی شهرهای مرزی کشور به کاشان آمدند.

در دستگیری‌ها تعدادی از این مسائل مطرح است، منتها تا سیر قانونی انجام نشود اخبار دقیقی را نمی‌توانم خدمتتان بگویم.

 

ـ چند نفر مصدوم شدند و مصدوم‌ها وضعیتشان چگونه است؟

متأسفانه کسانی که این بلوا و آشوب را درست کردند به مردم، به مغازه‌ها، به ادارات و به عزیزانمان در نیروی انتظامی و نیروهای امنیتی با سنگ حمله‌ور شدند..

دو نفر مصدوم از نیروهای نظامی داشتیم که سرپایی مداوا شدند. بقیه هم اصابت سنگ به مردم هست و به جای مختلف بدن نیروهای انتظامی که خیلی جدی نبوده است.

 

ـ برآورد دقیقی از اموالی که تخریب شده وجود دارد ؟

از دستگاه‌ها خواسته شده که خسارات‌ها را اعلام کنند؛ چون ما درگیر برنامه‌های مختلف و راهپیمایی و مسایل امروز بودیم هنوز آمار دقیقی منعکس نکردند.

حوزة مدیریت بحران موظف شده آمار دقیق خسارات را برآورد کند و طبیعی هست که از کسانی که اغتشاش کردند این‌ها مطالبه خواهد شد.

 

ـ راهپیمایی کاشان از طرف چه نهادی کلید خورد؟ مطرح کننده‌اش در جلسه چه کسی بود؟

ـ پیشنهاد این راهپیمایی از طرف مردم بود. من چندین اس ام اس داشتم که مردم تقاضا کرده بودند به خیابان بیایند و پاسخ این افرادی را که واقعاً با رفتارهایی که مورد پسند هیچ کسی نیست وارد خیابان‌ها شدند و اموال عمومی راتخریب کردند بدهند.

در حاشیة شورای تأمین این موضوع مطرح شد و با درخواستی که شده بود موافقت شد و برنامه مورد موافقت قرار گرفت و امروز ما خوشحال هستیم که مردم دارالمؤمنین کاشان با هوشمندی کامل و با پایبندی به نظام و انقلاب با آن جمعیت عظیم که تخمین زده می‌شود بیش از سی هزار نفر بودند، در راهپیمایی شرکت کردند و درست در مرکزی که دیروز این آشوب‌ها اتفاق افتاده بود تجمع کردند و نشان دادند که پای این انقلاب و نظام هستند.

 

ـ هنوز هم تعدادی از این گروه‌های معاند، کاشان را به عنوان یکی از مراکز برپایی راهپیمایی اعلام می‌کنند. توصیه‌تان به شهروندان راجع به این بیانیه‌هایی که صادر می‌شود چیست؟

خواهش‌مان این است که اوّلاً توجه نکنند، ثانیاً تجمع در اطراف چنین فضاهایی به ناامنی‌ها دامن می‌زند و از فرصت حضور مردم،که بعضاً کنجکاوی می‌کنند یا برای تماشا می‌آیند سوء استفاده می‌شود.

ضمن این‌که با قاطعیت اعلام می‌کنم هر گونه تحرکی با برخورد سخت و شدید مسئولان مواجه می‌شد و دیگر کوچک‌ترین مسامحه و رأفتی در کار نیست. و اگر بنا باشد که کسانی متعرض حیثیت نظام بشوند، متعرض اموال مردم و بیت المال بشوند با برخورد سختی مواجه خواهند شد.

ـ شایعاتی در فضای مجازی مطرح است که کاشان از اصفهان برای حل این مشکل طلب نیرو کرده که تا از اصفهان نیرو بیاید. شما چنین مطلبی را تایید می‌کنید؟

این‌که نیرو از کجا بیاید، وابسته به شرایط موجود هست و موضوع  متعارفی هست که شهرهای نزدیک به هم در شرایط بحران امکاناتشان را در اختیار هم قرار بدهند. ما چنین نیازی را تا الآن نداشتیم.

 

ـ به این‌که مردم تماشاگر نباشند اشاره کردید. بعضی از تحلیل‌ها این بود که دیروز تعداد زیادی از کسانی که در میدان جهاد بودند، کسانی بودند که برای تماشای این حادثه رفته بودند. شما تخمینی دارید که چه تعداد از کسانی که آنجا تجمع کردند معترض بودند و چه تعدادشان تماشاچی؟

آن‌هایی که صحنه‌گردانی می‌کنند تعداد اندکی هستند. به هر صورت از طریق تحریک احساسات، از طریق دادن شعارهایی که حساسیت‌ها را برمی‌انگیزد سعی می‌کنند که جوان‌ها را به سمت خودشان بکشند؛ شاید بخش عمده‌ای از مشکل از این طریق ایجاد شد.

نکته حایز اهمیتی برای کنترل این مسائل این است که ما از مردم تقاضای عاجزانه داریم اجازه بدهند مسئولین دخالت بکنند و از تجمع در اطراف این چنین فضاهایی خودداری بکنند.

مردم نشان دادند که حضورشان به واسطة همراهی و پشتیبانی از چنین حرکت‌هایی نیست، ولی به هر صورت افرادی که چنین آشوب‌ها و اغتشاشاتی را طراحی می‌کنند به گونه‌ای وانمود می‌کنند که مردم همراهی می‌کنند.

به جوانان هم می‌گویم مراقب باشند و در دام این افرادی که مغرضانه علیه نظام اقدام می‌کنند قرار نگیرند.

 

ـ گفته شده این‌ها دغدغه‌های اقتصادی داشتند، آیا شعارهایی که در میدان جهاد کاشان سر داده شد مرتبط با بحث اقتصادی بود؟

این‌که مشکلات اقتصادی در کشور هست، درست است. این‌که نابسامانی‌هایی هست، درست است. در همة دوره‌ها هم بوده است. در همة کشورها هم هست. یک فراز و فرودهایی هم وجود دارد.

این‌که بهانه بشود که متأسفانه به میدان و خیابان‌ها بریزند و اموال عمومی را تخریب بکنند پذیرفته نیست.

ضمن این‌که طی برنامة دیشب هیچ شعاری در این ارتباط داده نشده و عمدة شعارها و قریب به اتفاق شعارها و شاید بشود گفت صد‌درصد شعارها، از پیش طراحی شده بود.

مناسبات اجتماعی، مشکلات اقتصادی، از مسیرهای قانونی خودش باید پیگیری بشود.

حتی تجمعات آرام، بدون خشونت، بدون تخریب، تجمعاتی هست که در جمهوری اسلامی پیش‌بینی شده، مجوز داده می‌شود. این رفتارها در هیچ قانون و در هیچ مملکتی پذیرفته نیست.

هیچ شعاری که گویای این باشد که واقعاً کسانی به واسطة نارضایتی از شرایط اقتصادی، بیکاری و گرفتاری‌های شغلی این حرکت را انجام داده باشند، ندیدیم.

برنامه از طرف افرادی معدود به گونه‌ای سازماندهی شده بود که به نظام، ولایت فقیه، اسلام و مبانی جمهوری اسلامی توهین بشود که طبیعتاً این‌ها با برخورد قاطع مواجه می‌شوند.

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.