اداره صنایع و معادن نگاه فرهنگ‌دوستانه‌ای به آثار فرهنگی داشته باشند

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نیاسر با تاکید بر جایگاه شاخص بنای چارتاقی و آبشار نیاسر، از اداره صنایع و معادن و معدن‌کاوان هم‌جوار این دو اثر خواست نگاه فرهنگ‌دوستانه‌ای به این آثار داشته باشند.

علی ابوالفضلی در آیین پاسداشت هشتادمین سال ثبت ملی بنای چارتاقی که عصر یک‌شنبه ۲۰ آبان‌ماه در تالار نیاسر برگزار شد، گفت: پایگاه میراث فرهنگی نیاسر با کمک اداره کاشان، اداره کل استان و امور پایگاه‌های میراث فرهنگی تهران در سال ۹۴ بنای چارتاقی را به‌سازی و تیرهای برق و لوله‌های آب اطراف بنا جمع‌آوری شد.

ابوالفضلی افزود: طرح نورپردازی بنا که توسط یکی از متخصصان فنی مبتنی بر اصول میراث فرهنگی تهیه شده، آماده و در اولویت اجراست و با نخسنین اعتبار اجرا می‌شود.

وی سامان‌دهی «چشمه اسکندریه» را یکی دیگر از طرح‌های پایگاه میراث فرهنگی نیاسر معرفی کرد که قرار است با کمک شهرداری این شهر اجرا شود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نیاسر با بیان این‌که سند محوطه بنای چارتاقی به‌‌نام اوقاف است، اعلام کرد: به همین دلیل، طرح حصارکشی اطراف چارتاقی که برگرفته از المان بنا طراحی شده بود، با نشستی که در کمیته فنی استان برگزار شد، از دستور کار خارج شد.

ابوالفضلی خاطرنشان کرد: به‌دنبال حذب اعتبار برای کاوش محوطه اطراف چارتاقی و کشف سازه‌هایی هستیم که در اطراف چارتاقی در گذشته وجود داشته و باید با کاوش‌های علمی از زیر خاک بیرون بیاید.

وی به نگرانی‌ها در مورد حریم چارتاقی اشاره کرد و با بیان این‌که حریم چارتاقی در سال ۸۵ مصوب شده افزود: پی‌گیری‌های حقوقی در خصوص دو معدن سنگ «تراورتن» و سنگ آهن که در اطراف بنا قرار دارند، انجام گرفته و نهایتا به صدور رای منع تعقیب انجامیده است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی نیاسر با هشدار به این‌که معدن‌کاوی در معدن سنگ آهن نیاسر در نزدیکی چشمه اسکندریه، منبع اصلی آب آبشار نیاسر، امکان دارد به ایجاد گسل و انحراف مسیر آب و نهایتا خشک‌شدن آبشار منجر شود، از معدن‌کاوان و خصوصا اداره صنایع و معادن خواست نگاه فرهنگ‌دوستانه‌ای به این بنا و چشمه داشته باشند.

ابوالفضلی اعلام کرد: طی صحبت‌هایی که با مسئولین شهری صورت گرفته، احداث جاده‌ای فرعی از پایین رودخانه برای عبور و مرور تریلی‌های حامل سنگ‌ معدن در دست اقدام است تا کامیون و تریلی در حریم چارتاقی تردد نداشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.