از رسانه بد هم نباید ترسید/ رسانه‌ها موجب مراقبت ما می‌شوند

حجت الاسلام و المسلمین شیخ «حسین پهلوانی» حیات انسان را به برقراری رابطه در اجتماع دانست و گفت رسانه یکی از عوامل تحکیم روابط اجتماعی است.

وی که در جشن تولد پایگاه تحلیلی خبری مشکات آنلاین سخنرانی می‌کرد گفت: از رسانه بد هم نباید ترسید چه رسد به رسانه خوب و سالم. امام بی بی سی گوش می‌کرد به او می‌گفتند این رسانه دروغ می‌گوید پاسخ داد که ما بلدیم دروغ‌های آنها، حرف راست را استخراج کنیم.

 

متن کامل سخنان حجت الاسلام پهلوانی بدین شرح است:

 

بسم‌الله‌الرحمن االرحیم

قال الله تعلی فی محکم کتابه‌الکریم «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» از دیدگاه قرآن‌کریم  آن‌چه که وسیله فلاح و نجاح و آزادی آرامش در سایه آزادی است، این است که انسان‌ها بتوانند با هم روابط اجتماعی خود را مدیریت کنند.

حیات انسان به رابطه اجتماعی اوست.

این آیه در ابتدای تفسیر «المیزان» است. مرحوم علامه جلد‌های نخست «المیزان» را در ۷۰ سال پیش نوشته‌اند و با وجودی که مرحوم ایشان معتقد بودند تفسیر هر بیست سال باید با قالب روز تدوین شود، ولی با این‌حال به‌ نظر می‌رسد بحث  آن‌روز حضرت علامه، بحث امروز ماست.

زیرساخت روابط اجتماعی، داشتن ظرفیت است که قرآن هم توصیه به صبر کرد، هم به مصابره. صبر در امور شخصی است. اما مصابره چون با تقابل اجتماعی مواجه است، باید علاوه بر تحمل مشکلات فردی و شخصی، ظرفیت مشکلات اجتماعی هم باشد تا روابط اجتماعی شکل بگیرد.

در همان زمان‌ها، حضرت علامه پیش‌آمد اتحاد جماهیر شوروی سابق را پیش‌بینی کردند و فرمودند چون زیرساخت روابط در این‌جا نه‌تنها الهی نیست، بلکه انسانی هم نیست، این اتحاد چون با روابط غیرمشروع و غیرانسانی شکل می‌گیرد، بزودی میان‌تهی می‌شود و فرو می‌پاشد و بعد می‌فرماید اصل تحکیم اجتماع، «حسن روابط» است. چه در  اجتماع و حکومت الهی، چه در حکومت الحادی. فرق نمی‌کند. در جوامع الحادی اگر اعتقاد نیست، اما روابط انسانی سالم می‌تواند تحکیم‌کنند رابطه باشد. یکی از مشکلات حذف خداست. اما مشکل جوامعی که  ادعای خدایی می‌کنند، حذف روابط سالم انسانی است. روابط اجتماعی اگر نباشد، آن جامعه با هر زیرساختی که باشد میان‌تهی می‌شود.

موضوع اهمیت روابط اجتماعی از دیدگاه قرآن کریم برای همه جوامع مطرح است. اما در جوامع الهی دو زیر ساخت مطرح است. هم جامعه الهی است، هم انسانی. که می‌فرماید اگر در جامعه انسانی، رابطه بین انسان‌ها و و رابطه بین انسان‌ها و خدا هردو خوب مدیریت شود، هم فلاح و نجاح دنیایی دارد، هم فلاح و نجاح اخروی. و ما باید ما در برابر رسانه دید‌‌گاه‌مان همین باشد که رسانه یکی از عوامل تحکیم روابط اجتماعی است.

از رسانه بد هم نباید ترسید

از رسانه بد هم نباید ترسید، چه رسد به رسانه صحیح و سالم. قرآن کریم همه انبیا را به عنوان رسانه‌های الهی معرفی می‌کند. رسالت الهی تبیین است. خبرسازی است خبردهی است و آگاه‌سازی جامعه است. لذا جامعه سالم از رسانه بد هم وحشت ندارد. خود انبیا در مقابل رسانه‌های تخریبی بودند. ولی هیچ وحشتی نداشتند. چون نقطه ضعفی‌ نداشتند. لذا امام عزیز هم در زمان طاغوت، هم در زمان جمهوری اسلامی، می‌فرمودند از رسانه و رادیو وحشت نکنید. در آن زمان جز رادیو رسانه دیگری در دست مردم نبود و آن هم در محافل مذهبی تحریم بود. در آن فضای تحریم حضرت امام رادیو «بی‌بی‌سی» گوش می‌کرد. آن وقت علمای نجف امام را مسخره می‌کردند. می‌گفتند اقای خمینی که هرشب تو حرم زیات جامعه می‌خواند رادیو بی‌بی‌سی گوش می‌کند؟ امام فرمود بله شما یک رادیو سالم پیدا کنید، من آن رادیو را گوش نکنم. گفتند خوب این رادیو دروغ می‌گوید، فرمودند بگوید. ما بلدیم از دروغ‌های آن‌ها راست را استخراج کنیم. ‌

وقتی رسانه‌ای نیست، فعلا همین است، ما از دروغ‌ها راست می‌سازیم.

و بعد امام می‌فرمودند: در جمهوری اسلامی هم ما از رسانه مخالف، از رسانه بد وحشت نداریم. به نفع ماست.

همیشه می‌فرمود مخالف در خانه ما که باشد،‌ ما از خدا که حیا نداریم، لااقل از بنده خدا حیا کنیم. خطاهایمان کمتر می‌شود. و بعد وقتی نقطه‌ضعفی نداریم،‌ رسانه‌های مخالف، نه تنها موجب تضعیف ما نمی‌توانند بشوند، موجب تحکیم ما می‌شوند. چون وقتی وارونه خبر بدهد،‌مردم تحقیق کنند، همان وارونگی، به نفع ما و به ضرر آن‌هاست.

رسانه جزء لاینفک تحکیم روابط اجتماعی است.

در خاطرات احمد آقا هست که ایشان به حضرت امام  گفته‌بود:‌ فلان آخوندی که شما آورده‌اید شورای نگهبان، ایشان مخالف شماست. وقتی می‌روند قم، بر علیه شما جوسازی می‌کند. امام فرموده بود: در خانه ما باشد بهتر است تا در قم باشد. چون بالاخره هم ما رعایت می‌کنیم،‌ هم او از نزدیک دستی بر آتش دارد، نمی‌رود روی هوا چیزی بگوید. بالاخره دستش در کار باشد بهتر است تا بیرون باشد و کار را تخطئه کند.

حتی اما اعضای دفترش را می‌گفت باید از دو جبهه باشند. می‌فرمود: مخالف موجب مراقبت ماست. ما سعی می‌کنیم نقطه‌ضعف نداشته باشیم تا مخالف داخل خانه ما هم از ما خوبی ببرد.

لذا می‌فرمود ما نباید در برابر فروپاشی دیوار اطلاعات مقاومت کنیم.

امام می‌فرمود: عالم محضر خداست در محضر خدا نباید معصیت کنیم. حالا این‌ها هم نماینده‌های خدا هستند، ولو مخالف ما باشند. بالاخره این‌ها موجب مراقبت ما هستند. خطاگیری می‌شود. خطاها کم می‌شود.

لذا رسانه جزء لاینفک تحکیم روابط اجتماعی است.

قبل از سقوط شاه در زمان انقلاب به آیت‌الله بهشتی گفتند: رسانه‌ها هم به جرگه اعتصابیون پیوستند، شهید بهشتی فرمودند: این دیگر اعتصاب خوبی نیست. این اعتصاب را بشکنید. اگر جامعه بی‌خیر باشد، خطرناک است، خبرنگار باید زنده باشد. حتی در اوج اعتصاب، حتی در اوج تعطیلی رسانه نباید اعتصاب کند. رسانه باید خبررسانی کند.

انبیا آمدند تا خبررسانی کنند. هم در اعتقاد، هم در اخلاق هم در سیاست و مشی زندگی.

شبهه اگر مطرح شود بهتر از آن است که دفن شود

انسان تا آگاه نباشد، نمی‌تواند تصمیم بگیرد. حتی در مورد برخی شبهات، وقتی به امام اعتراض کردند که چرا رسانه ملی در اختیار فلان روحانی قرار گرفته که انحراف دارد، گفته بود بهتر است شبه‌اش را در رسانه ملی طرح کند و شما پاسخ بدهید. انحراف و شبهه اگر طرح بشود بهتر است که دفن بشود.

فروپاشی دیوار اطلاعات تهدید نیست، مصونیت است

آن روزها می‌گفتند «دهکده جهانی»، امروز با این فضایی که بر دنیا حاکم است و حکومت اینترنت و این‌ها باید گفت «اتاق جهانی». خوب اگر اتاق جهانی است، ما در این اتاق در محضر جهانیم. همان‌گونه که پوشش ما باید در شان جهان باشد، گفتار ما  و منش ما هم باید در شان باشد. همین فروپاشی دیوار اطلاعاتی نه‌تنها تهدید ما نیست بلکه مصؤنیت ماست. به خاطر همین است که استا علامه طباطبایی می‌فرمایند زیرساخت تحکیم جامعه، روابط اجتماعی است و عامل مهم در تحکیم روابط اجتماعی، آگاهی‌سازی جامعه است که کار رسانه‌هاست.

انشاالله این رسانه عامل حفظ و تحکیم روابط جامعه باشد.

والسلام

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.