استاندار اختیارات استانی را به فرماندار کاشان واگذار کرده بود

حیدر قاسمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان دیروز به کاشان سفر کرد. او در بازگشت و در جوار قبور شهدای دارالسلام به سوالات مشکات آنلاین درباره این سفر و دغدغه های مردم کاشان پاسخ داد.

وی در پاسخ به شایعات مطرح شده در فضای مجازی درباره لغو محدودیت کسب و کارهای قبل از نوروز در کاشان توسط اصفهان گفت: استاندار در یک جلسه اختیارات استان را به فرماندار کاشان تفویض کرد.

در ابتدای این گفت‌وگو از معاون استاندار پرسیدیم:

وضعیت ابتلا به کرونا در شهرهای استان چگونه است؟

کاشان چون کانون اولیه اپیدمی در استان بود وضعیتش از لحاظ بستری‌ها و فوتی‌ها بهتر شده و طی روزهای اخیر هم فوتی مثبت نداشته‌ایم.

وضعیت اصفهان در یک هفته اخیر متعادل و روند افزایشی آن مقداری کمتر و نمودار آن تخت شده است.

نگرانی ما این است که با توجه به شروع برخی از فعالیت‌ها، روند شیوع بیماری تشدید شود. شرایط کنترل شده و عادی نشده است. این هم به این دلیل است که روش‌ها اصلاح شده است. در غربالگری‌ها افراد مشکوک را به استراحت توصیه کرده‌اند و لذا ورودی بیمارستان‌ها تعدیل شده و فوتی‌ها هم کمتر شده است.

مردم باید مراقبت‌های بهداشتی را به صورت جدی در محل کار و منزل رعایت کنند، به ویژه افرادی که بیماری زمینه ای دارند.

نباید آمارهای جدید سبب این ذهنیت شود که شرایط عادی شده است.

گروهی معتقدند وضعیت الان ثمره محدودیت‌های قبلی است و برداشتن این محدودیت‌ها نگرانی خانواده‌ها و کارگران را به همراه داشته است. آیا با کم شدن محدودیت‌ها شرایط به روزها اول بر نمی گردد؟

اعمال سیاست‌های شدید در دست استان نیست و تفویض اختیاری در این زمینه نداشته‌ایم. البته درست است که در حوزه تصمیم گیری ما جدیت شب عید را شاهد نبودیم اما مردم هم تا آثار و عوارض آن را ندیدند توجه نداشتند. وقتی مردم رعایت کردند سرایت و انتقال کاهش پیدا کرد و دولت هم با محدودیت سازی کمک کرد و از طرفی با تعطیلات نوروز هم این روند گره خورد و نمودار ابتلا فروکش کرد. الان هم مشاغل به دو قسمت پر خطر و کم خطر تقسیم شده است و فعلا مشاغل کم ریسک شروع به فعالیت کرده‌اند که البته همه ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده‌اند.

اگر در همین فضا هم مردم مراقبت کنند و نظارت‌ها و کنترل لازم هم باشد، می شود بخشی از کسب و کارها فعال باشند و کنترل هم داشته باشیم. این تصور و جمع بندی کشور است. مگر اینکه طی روزهای آینده شرایط و علائم و نشانه‌هایی به دست بیاید که این وضعیت پاسخگو نیست.

ما باید توجه داشته باشیم که زندگی بخشی از مردم به فعالیت روزمره آنها وابسته است و اگر این فعالیت صورت نگیرد دولت هم نمی تواند همه نیازها را تامین کند؛ چرا که درآمدها دچار مشکل شده و هزینه افزایش یافته و کشور هم در شرایط تحریم است. لذا ناچار به فعال بودن بخشی از مشاغل هستند.

در هفته آینده بررسی می‌کنند و اگر روند تغییر کرد تغییراتی اتفاق می افتد.

ما در دو زمینه اطلاع رسانی و تشویق مردم به ماندن در منزل و رسیدگی به قشر نیازمند، همچنان دست نیاز به سمت حوزه های اجتماعی و حوزه های مردمی داریم.

 

وزیر گفتند بخشی از اختیارات به استانها تفویض شده است.

تعطیلی مشاغل و مدارس و دانشگاه‌ها برنامه‌ها و سیاست‌های کلی است. وقتی می گویند مشاغل کم خطر فعال شوند به استان این اختیار را ندادند که اینها را تعطیل کند. یک سری بحث‌های داخلی به استان‌ها تفویض شده است.

تعداد محدودی از کشورها که یک اوج و یک انفجار بیماری را داشته‌اند طرح محدودیت شدید را اجرا کرده‌اند؛ مانند کاری که ما دوازدهم و سیزدهم فروردین انجام دادیم؛ اما اغلب کشورها و کشورهایی که از ما وضعیت بدتری داشته‌اند روند فعالیت‌ها را تعطیل نکرده‌اند؛ چرا که روند پایداری این بیماری معلوم نیست. باید از الگوهای سایر کشورها استفاده کنیم مگر اینکه تشدیدی صورت بگیرد که ممکن است برنامه های فعلی تغییر کند.

 

به بحث نظارتها اشاره کردید. رئیس جمهوری می گوید کنترل سفرهای بین استانی وجود داشته باشد اما در کاشان برخی از گیت‌های ورود و خروج به ویژه از طرف قم و تهران از جمع شد.

من که صبح آمدم گیت‌ها فعال بود.

 

احتمالا شما از مسیر بلوار امام رضا وارد کاشان شده‌اید.

ورودی شهر شما گیت وجود داشت.

 

شما از مسیر بلوار امام رضا وارد شهر شده‌اید.

من این موضوع را از آقای فرماندار می پرسم و تاکید می کنم که مجددا پیگیری کنند.

 

نظارت در شهرهای حاشیه‌ای کاشان چندان جدی گرفته نشده است. کارگران فصلی کاشان بدون رعایت بهداشت به کار گماشته شده یا در میدانها تجمع می‌کنند. هنوز برخی از مطب‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. آیا استان این موارد را رصد می‌کند؟

به مطالب خوبی اشاره کردید. برخی از موارد در جلسه امروز ما مورد بررسی قرار گرفت هرچند که شاید جزئیات اینها مطرح نشد. ما رسانه ها را یاور و ناظر بیست و چهارساعته خود می دانیم. از رسانه هایی که تذکر دادند و نقد کردند و در اطلاع رسانی کمک کردند تشکر می کنم. رسانه ها با بیان نقاط قوت و ضعف به ما کمک کنند.

اگر امروز این بیماری در کاشان سیر نزولی به خود گرفته به دلیل همکاری همه نهادها و مجموعه های اجتماعی، خیریه ها و رسانه ها بوده و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

 

حضور خیرین در کاشان را در موضوع کرونا چطور ارزیابی کردید؟

کاشان و آران و بیدگل از شهرستانهایی بوده‌اند که حضور خیریندر حوزه کمک مالی و حضور مجموعه های خیریه و سمن‌ها و مجموعه‌های مردمی بسیار خوب بوده است که حقیقتا باید از همه مردم کاشان تشکر کرد.

پزشکان کاشانی و مجموعه درمانی شهر هم در این مدت از جان و دل برای درمان مردم مایه گذاشته‌اند و قطعا جامعه ما این جانفشانی را فراموش نمی‌کند.

 

کاشان شهر کارگری است. شنیده‌ایم که مسئولان شهری به کارفرمایان گفته‌اند اگر برای کارگری مشکلی ایجاد شود مسئولیتش با آنهاست و  از طرفی دیگر صاحبان برخی از کارخانه‌ها به کارگران گفته‌اند یا مرخصی بدون حقوق بگیرید و یا مسئولیت ابتلا با خودتان است. وضعیت تعدادی از نانوایی‌ها و حتی مطب‌ها واقعا نگران کننده است. نظارتهایی هم که وجود دارد اغلب در سطح مرکز شهرستان است و حاشیه‌ها نظارت قوی ندارند. آیا استان مباحث نظارتی شهرستان‌ها را رصد می‌کند؟

یکی از دلائل حضور ما آشنایی با این اوضاع و احوال بود و این نکات هم مورد تاکید قرار گرفته است. درباره کارگران، توجه داشته باشید که حوزه کارگری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شاخص است. صنعت فرش آن آسیب پذیر شده است. قرار شد جلسه ای در اصفهان با اتاق بازرگانی و وزارت صمت و حوزه تعاون و کار و دستگاه های ذی ربط داشته باشیم تا واحدهای فرش ماشینی مورد حمایت قرار گیرند تا این اتفاقات هم در حوزه کارگری کمتر اتفاق بیفتد.

علاوه بر این قرار شد راهکارهای حمایت از حوزه گردشگری و گلاب گیری و و اصناف خرد هم بررسی شود.

 

کاشانی‌ها نگران ایام گلاب‌گیری هستند. آیا امکان دارد که استان محدودیت‌هایی را برای این ایام لحاظ کند؟

قابل بررسی است. نمی توانم صراحتا بگوییم این اتفاق می افتد یا نمی افتد. من هم به این دغدغه قائلم که اگر حوزه گردشگری رها شود ممکن است شرایطی پیش آید. این دغدغه قابل درک و قابل توجه است. راجع به این موضوع قرار شده که بررسی و رصد کنیم و در صورت نیاز تدابیری برای ممانعت از ورود انجام شود به صورتی که این صنعت هم زیان فاحشی نداشته باشند.

 

انتقادهایی مطرح است که چرا استاندار در اعلام مبتلایان کاشان را منها می کرد.

آقای استاندار در هر جلسه ستاد استانی همواره درباره کاشان تاکید داشته‌اند و هر وقت جلسه داشته‌ایم فرماندار و رئیس دانشگاه به صورت ویدئو کنفرانس در جلسات حضور دارند و مطالب را بیان می کنند. حتی 20 میلیارد از  70 میلیارد اعتباری که از حوزه سازمان برنامه بودجه برای 22 شهرستان استان آمد، به شهرستان کاشان و آران و بیدگل اختصاص پیدا کرد. اگر نسبت را حساب کنید این عدد از تناسب جمعیتی و ریالی بین مناطق با کل استان خیلی بالاتر بود و این با پیگیری استاندار انجام شد.

متولی آمار هم دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و کاشان است.

 

قبل از نوروز در سطح شهرستان تصمیم گرفتند کسب و کارها را محدود کنند. چند روز به عید گفته شد که این تصمیم با اعتراض استان لغو شده و همین موضوع منجر به شلوغی بازار و تبعات بعدی شد. اما هیچ وقت هیچ مسئولی رسما در این باره صحبت نکرد. آیا استان چنین کاری را انجام داده است؟

چنین بحث و چنین مصوباتی را که در کاشان چیزی بسته یا باز شود نداشته‌ایم. این نبوده که بخواهیم در کاشان به صورت مجزا وارد این بحث‌ها شویم.

استاندار هم غیر از تصمیمات و برنامه های کلی که از اختیارات ستاد کشوری بوده است، در یک جلسه اختیارات استانی را به کاشان واگذار کرد. اختیارات کشوری را استاندار نمی تواند تفویض کند اما اختیارات استانی را به ستاد کاشان و فرماندار واگذار کرد.

 

انتهای پیام

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.