استحصال نخستین ماهی خاویاری در استان اصفهان

کشاورز و بهره‌بردار آران و بیدگلی پس از هفت سال تلاش بی‌وقفه، موفق شد نخستین ماهی خاویار استان را در دل کویر استحصال کند.04

به گزارش صداوسیما؛ مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل گفت: مهدی آزادپور کشاورز سخت‌کوش آران وبيدگلی انحصار توليد ماهيان خاوياری در دريای خزر را شکست.

حسین فتاحی افزود: آزادپور پس از ۷ سال تلاش پیاپی، در مزرعه غول‌آباد این شهرستان، با ايجاد درياچه مصنوعي و پرورش ماهی خاوياری درآب شور، در اقدامي قابل تحسين موفق شد از این ماهی خاویاری با 62 کیلوگرم وزن، بیش از پنج کیلوگرم خاویار استحصال کند.

مهدي آزادپور مجري طرح پرورش ماهيان خاوياری کوير آران و بيدگل هم گفت: اين مرکز از سال 90 با هدف توليد و اشتغال‌زایی و همچنين ارزآوری برای منطقه و کشور آغاز به کار کرد.

وی گفت: به‌دنبال کاهش ذخاير ماهيان خاوياري دريای خزر، و ضرورت جايگزينی طرحی برای جبران اين کمبودها، اقدام به پرورش ماهيان خاوياری در اين مرکز شد و در حال حاضر 200 ماهی خاوياری در این مرکز وجود دارد که نخستین آن به وزن 62 کیلوگرم به ثمر نشست.

آزادپور گفت: با توجه به محدوديت منابع آبی در کوير با روشي ابتکاري، سامانه‌ای طراحي و تعبيه شده که آب را در استخر به گردش می‌اندازد و دوباره به چاه بازگشته و با تصفيه دوباره به استخرها باز می‌گردد و در نتيجه از هدررفت آب جلوگيری می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.