استراتژی ایجاد تفرقه در فرمانداری جواب نداده و نمی‌دهد/ انتخاب شهردار حق قانونی شوراست

معاون استاندار و فرماندار کاشان در جمع جوانان اصلاح‌طلب و فعالان ستاد دکتر روحانی این شهرستان در واکنش به تلاش‌های پنهان برای تغییر مدیران این فرمانداری گفت به دوستان توصیه می‌کنم مسیری را که یکبار طی کرده‌اند دوباره تجربه نکنند.

 

چندی قبل، شورای هماهنگی اصلاح طلبان کاشان و ستاد مرکزی دکتر حسن روحانی در این شهرستان در نامه‌ای سرگشاده به رئیس جمهور از تلاش نماینده اصولگرای این شهر برای تغییر مدیران حامی دولت سخن گفته بود.

 

اصلاح‌طلبان در این نامه حمایت خود از «حمیدرضا مومنیان» فرماندار کاشان و «عباس‌علی قپانی‌پور» معاون سیاسی و اجتماعی او اعلام کردند.

 

مومنیان چند روز پس از انتشار این نامه، با حمایت قاطع از قپانی‌پور گفت «تاکنون هیچ اقدامی برای ایجاد تفرقه در بدنه فرمانداری به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید».

 

قپانی‌پور هم رابطه فرماندار و معاونانش را «بی‌نظیر» توصیف کرد.

 

در این دیدار جوانان اصلاح‌طلب ضمن بیان پیشنهادها، انتقادات و همچنین دغدغه‌های نسل جوان، به خبرهای منتشر شده درباره تلاش سیدجواد ساداتی نژاد برای تغییر مدیران حامی دولت اشاره کردند و گفتند وقت آن رسیده که نماینده‌ی مجلس درباره صحت یا عدم صحت این اخبار به مردم توضیح دهد.

 

این نشست در سالن جلسات فرمانداری ویژه کاشان و با حضور جوانان اصلاح‌طلب کاشان برگزار شد و حمید رضا مومنیان، عباسعلی قپانی پور و مهدی هنرمندی به عنوان میزبان، به سوال‌ها و دغدغه‌های جوانان اصلاح طلب پاسخ دادند.

 

فرماندار کاشان در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به حاضران گفت: دوران طلایی نقش‌آفرینی نیروهای متفکر و اندیشمند در کشور فراهم شده است. ما به هر دلیلی، در سالهای گذشته رنج‌هایی را برده‌ایم و این صرفا در حوزه سیاسی نبوده بلکه حوزه‌های تخصصی دیگر هم شاهد این بوده‌ایم که مثلاً بالاترین مقام اجرایی کشور در سخنرانی رسمی خود می‌گفت کسانی را داریم که از روی رنگ علف یا غیره، معادن زیر زمینی را شناسایی می‌کنند؛ یعنی اینقدر کارهای کارشناسی به حاشیه رفته بود.

 

وی با اعلام اینکه «ارزش بزرگ این است که جامعه متوجه خسارت‌های آن تفکر شده است» تمایل مردم به سمت عقلانیت را یک سرمایه بزرگ دانست و تصریح کرد: رفتارهای پوپولیستی در حوزه سیاسی و اجتماعی اثر ندارد و باید مراقب این سرمایه‌یی بود که امروز در دست جریان دوراندیش و متفکر کشور قرار دارد. سرمایه بزرگ دولت این است که توانسته بخش عمده نیروهای دلسوز در سطح ملی را با خود همراه کند.

 

مومنیان در ادامه افزود: باید تلاش کنیم کسانی که دو روز بعد خود را هم نمی‌توانند تشخیص دهند در مصدر کار قرار نگیرند و امیدواریم مسیری که در جریان سیاسی و فرهنگی کشور آغاز شده با استحکام و قدرت بیشتری پیش برود. این جریان، جریان منطق، دوری از خشونت و مبتنی بر تعامل است. این چهارسال برای ادامه پیشرفت جمهوری اسلامی حساس است.

 

تحمل یکدیگر ارزش است

معاون استاندار و فرماندار کاشان با اشاره به اینکه «اقبالی که به جریان اعتدال و اصلاحات وجود دارد ارزش است» گفت: در سالهای گذشته تلاش زیادی شد که جریان اصلاحات را معادل جریان ضد انقلاب و بی بصیرت معرفی کنند. در آن مقطع تا حدودی هم موفق شده بودند. دولت یازدهم و در ادامه ان شاء الله دولت دوازدهم، توفیق داشت که این فضا را بشکند و ثابت کرد که اصلاح‌طلبی معادل ضد ولایت فقیه بودن و ضد انقلاب بودن نیست. متاسفانه فضایی را ایجاد کرده بودند که کسی جرات نداشت پوشه یا خودکار سبز دست بگیرد. ممکن است در هر جریان سیاسی اختلاف یا اشتباه باشد. اما ارزشمند این است که ما بتوانیم یکدیگر را تحمل کنیم. اگر قرار بود که همه یکسان بیندیشند، پس چرا خدا بندگان را یکسان نیافرید؟ این تکثر وقتی در راستای اهداف بلند خودش قرار می‌گیرد زیباست.

 

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بر روی برخی از رفتارهای غیر منطقی که حتی حاضر به پذیرش هیچ نقطه نظر نقّادانه نیست نام اصولگرایی گذاشته اند، چه رسد به نقطه نظر مخالف. در این شرایط شعار زنده باد مخالف من، اگر در حد یک شعار هم باقی بماند برای این دولت یک افتخار است.

 

مومنیان گفت: در کاشان مشی دولت نهادینه شده و فریادهای بی‌منطق طرفدار ندارد. نمونه آن را در ماجرای حضور آقای انصاری در نمازجمعه کاشان مشاهده کردیم. آخرش من متوجه نشدم شعار دهندگان سه نفر شدند یا نه.

 

این انتخابات بی نظیر بود

معاون استاندار و فرماندار کاشان با اشاره به دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و تلاش و کوشش شبانه روزی جوانان افزود: این انتخابات شگفت انگیز بود. اختلاف آراء آقای روحانی با آقای رئیسی معادل 50 درصد آراء آقای رئیسی بود. افزایش 30 هزار رای آقای روحانی در کاشان نسبت به دوره قبل در این حیاط خلوت اصولگرایی و رسیدن به یک سطح تقریباً برابر، اقدام بزرگی است. اینکه فرزندان برخی از افراد موثر و شاخص در جریان سیاسی مخالف آقای روحانی در ستاد انتخاباتی ایشان در کاشان فعال بودند و یا تکرار شعارهای زمان اصلاحات از زبان کسانی که در زمان اصلاحات علیه این شعار تیغ کشیده بودند، برای ما موفقیتی بزرگ است. باید تلاش کنیم از هیجانات فاصله بگیریم و وارد جاده‌های خاکی که پیش پای ما می‌گذارند نشویم. باید تلاش کنیم انرژی خود را صرف حاشیه‌ها نکنیم.

 

مومنیان در ادامه سخنانش به برخی بد اخلاقی های انتخاباتی اشاره کرد و گفت: برخی بلندگو دست گرفتند و توهین کردند. هنر تیم سیاست خارجی ایران این بود که مشت اسرائیل را باز کرد اما تیم مذاکره کننده هسته‌ای را تخریب کردند. ولایت مدارانی دیده شدند که از رهبری پیش افتادند و رفوزه شدند. آنها هرچه را که شایسته خودشان بود به تیمی نسبت دادند که بارها رهبری با صفات منحصر به فرد از آنها یاد کرده است.

 

وی با اشاره به سرکشی مداوم معاونت سیاسی فرماندار به همه ستادهای انتخاباتی، تصریح کرد: در عین حال ما با همه ستادهای انتخاباتی مثل هم برخورد کردیم. ما متعهد به قانون هستیم. قانون جمهوری اسلامی ناموس اوست و از نظر من قانون مثل فتواست. برای ما ستاد آقای روحانی و آقای رئیسی فرقی نمی‌کرد. ما به توقعات بی‌جا پاسخ ندادیم و یا جایی که احساس کردیم التهاب ایجاد می شود نه گفتیم و گاهی هم انعطاف نشان دادیم. مثلا یک ستادی هیچ رضایت مالکی نداشت و یا یک ستادی معلوم نبود از کجا حکم گرفته است، ولی ما چشممان را بستیم.

 

فرماندار کاشان افزود: جشن پیروزی آقای روحانی را در آن روز باشکوه چه کسی رقم زد؟ چه مخالف‌هایی داشت؟ کی ما گفته بودیم با برگزاری جشن در 2 خرداد مخالف بودیم؟ باید ظرفیت نشان دهیم و قرار نیست همه جا هرچه ما خواستیم انجام شود. شاید من هم دوست داشته باشم با ماشین وارد اتاق شوم اما جو ساختمان به من می‌گوید باید ماشین را داخل پارکینگ بگذارم. باید ملاحظات حوزه سیاسی را بپذیریم.

 

حامیان دولت مثل یک خانواده‌اند

مومنیان گفت: تدریج را اگر نپذیریم داشته‌هایمان را از دست می‌دهیم. حامیان دولت نباید سر اندک چیزی دسته جدا کنند. ثمره این تفرقه ، کوبیدن دولت است. اختلاف ایجاد شود همه صدمه می‌بینیم. در جلسات بنشینیم و همدیگر را نقد کنیم اما با هم قهر نکنیم. ما مثل یک خانواده‌ایم. اگر یک ناملایمتی ایجاد شد باید قهر کنیم یا باید با گفتگو مشکلات را حل کنیم؟ برجام را در حوزه فرهنگی و هنری برای خود الگو قرار دهیم. هیچ کسی در ذات خود با گفتگو و لبخند مخالف نیست و همه با بداخلاقی و کژاندیشی مخالفند و خوشبختانه جریان دولت بر همین مبنا در حال طی کردن مسیر است.

 

وی با اعلام اینکه «ما خود را وارد فضاهای کوچک نمی‌کنیم» گفت: من با شورای شهر جلسه محرمانه ای نداشته‌ام. انتخاب شهردار حق قانونی شوراست و کسی حق ندارد در این تصمیم‌گیری اعمال قدرت کند. حق انتخاب با شوراست. ما اگر قرار بود این کارها را انجام بدهیم بارها با شورای شهر اصولگرا درگیر شده بودیم.

 

مومنیان با اشاره به تلاش برای فعال سازی بخش مشاوران جوان در فرمانداری افزود: همانطور که مقام معظم رهبری به بحث جذب تحصیل کرده‌ها در شغلهای مرتبط و خارج از سیستم دولتی هم اشاره کرده اند، من به صورت جدی این موضوع را پیگیری می‌کنم. نباید نخبه را به کار بگیریم و به او بگوییم چه کار کن، باید نخبه را به کار گرفت تا به ما بگوید چه کنیم. به کارگیری یک فارغ التحصیل به یک میز و یک اتاق نیست. این رویکرد باعث می شود این جوان بعد از 10 سال فسیل شود و دیگر هیچ انگیزه‌ای برای کار نداشته باشد.

 

معاون استاندار و فرماندار کاشان در ادامه سخنانش تاکید کرد: استراتژی ایجاد اختلاف در فرمانداری جواب نداده و نخواهد داد. برای بحث اخیری که مطرح شد، سوای از اینکه جدی هست یا نیست، بدانید قبلا هم تجربه شده اما در استانداری و وزارت کشور راه به جایی ندارد. نباید از یک سوراخ دوبار گزیده شد. این را به عنوان یک استراتژی به دوستان توصیه می‌کنم. در دوران جنگ تحمیلی در جبهه یکی از دوستان گهگاهی به مزاح این حدیث امام علی(ع) را برای من اینجوری می گفت: المؤمن کیِّس، المؤمنیان اَکیَس.

 

کسانی که باعث فرار نخبگان شدند مسئولند

مومنیان در بخش پایانی سخنان خود گفت: کاشان پر از تنش‌های بیهوده سیاسی است. جریانی این کار را کرده که ضامن انرژی و هزینه‌ای است که به کاشان تحمیل کرده و الان تاوان آن را می‌پردازد. آن جریان متاسفانه هیچ چیز را از جریان مقابل نپذیرفت. کسانی که باعث فرار نخبگان از کاشان شدند مسئولند. شهرهای کوچک اطراف کاشان از نام مادری کاشان برای توسعه استفاده کردند اما کسانی در اینجا افق دیدی نداشتند و ما را دچار بحران‌های توسعه نیافتگی کردند.

عباسعلی قپانی پور معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان نیز در این نشست صمیمانه گفت: آقای دکتر مومنیان در هیچ موضعی کوتاه نیامده و نمی‌آید. از سال 67 که در وزارت کشور شروع به کار کرده‌ام، هرگز فرماندار و معاونی ندیده‌ام که اینگونه در کنار هم و با هم متّحد و هماهنگ باشند. مطمئن باشید اگر امروز متوجه شوم که بین من و ایشان مشکلی وجود دارد، سرکار نمی‌آیم چون اعتقاد دارم مجموعه‌ای موفق است که مدیر بالا دستی و مدیران پایین دستی هماهنگ باشند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: در جریان چپ و راست کاشان آدم‌های خوب و آدم‌های ظاهر ساز وجود دارد و من همه را می شناسم اما قاطعانه می‌گویم در جریان راست مدیر کم وجود دارد و این از افتخارات اصلاح‌طلبان است که بین آن‌ها مدیر توانمند زیاد است.

 

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گفت: اگر به فکر جوانان هستیم، باید یک نفر خط شکنی کند و یک عده را وارد جریانات بالاتر کند.

 

وی تصریح کرد: در همه دورانی که در استخدام وزارت کشور بوده ام تنها در زمان دولت اصلاحات و اواخر دولت یازدهم توانستیم اعتقاداتمان را به صحنه مدیریتی بیاوریم.

 

معاون سیاسی فرماندار با اعلام اینکه «در جریانات سیاسی فراز و نشیب‌های زیادی است که باید برای آن هزینه داد» گفت: مطمئن باشید که آینده از آن شما جوانان است. اما برای کهنه‌کارها و مسن‌ترها ارزش قائل باشید و البته آنها هم باید توانمندی، تخصص، تجربه و پتانسیل بالای شما را باور کنند و به آن احترام بگذارند. قطعاً با این همدلی و اتحاد، بهتر می‌توان حرکت کرد.

 

مهدی هنرمندی، کارشناس سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان نیز در این نشست گفت: جوانان اصلاح‌طلب برای ورد به عرصه به دنبال تشکیلات سازی باشند. اگر می‌خواهید فعالیت شما اثرگذار و ماندگار باشد دنبال تشکل و کار گروهی هدفمند باشید. در آن تشکل‌هاست که می‌توانیم تمرین کار گروهی داشته باشیم. تجربه دنیا نشان داده موفقیت در گرو انجام کار گروهی است.

 

وی با اشاره به اینکه « برپایی این نوع جلسات نشان می‌دهد امید در کشور زنده است» افزود: اصلاح‌طلبی جریانی است که مرز بندی ها و خط‌ کشی های آن بیان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.