اعتراض کاشان نیوز به «شمارش معکوس»؛ هدفتان چیست؟!/ (+جوابیه)

پایگاه خبری کاشان نیوز با انتقاد از یک کانال تلگرامی مدعی اصولگرایی گفته این کانال به مقایسه شرایط کنونی کشور با اواخر رژیم پهلوی و سقوط شاه پرداخته است.

 

کاشان نیوز نوشته است: این کانال با انتشار متنی تحت عنوان «شمارش معکوس»! به مقایسه روزهای اخیر با روزهای دهه ۵۰ که مخالفت مردم با رژیم شاه اوج گرفته بود پرداخت.

شاید اگر این متن در یک رسانه ضدانقلاب منتشر شده بود به روشنی خواسته موردنظر ضدانقلاب که مردم ایران را بشدت مخالف نظام تبلیغ می‌کنند را می‌شد در آن دید، اما هدف از انتشار آن در این کانال چیست؟!

عدم اطلاع؟ عدم توجه؟ ناآگاهی و ضعف توان تحلیل مطالب؟ سطح پایین درک شرایط اجتماعی… .

در این کانال تلگرامی آمده است: «…میدان امام حسین را که رد کردم به سمت خیابان امیرکبیر چند خودروی سواری دیگر این ابهام را برایم تداعی ساخت که واقعا تعداد راننده های خانم بی حجاب بیشتر از یک بدحجابی عادی و سهل‌انگاری فردی است!!این مقوله یک حرکت و نماد اعتراضی یا یک نوع ناهنجاری آگاهانه است؟
نوع خودرو ها نیز بیانگر این بود که این اعتراض غیر فرهنگی خلاف قانون مختص طبقه روشنفکر یا مرفه جامعه نیست بلکه بطور قطع یک حرکت در مخالفت با قانون و اعتراض به حاکمیت میباشد که از سوی جریانی خاص هدایت می گردد و بازیگران این صحنه چون عروسکان خیمه شب بازی از سوی دیگری نقش میگیرند.

کسانی که سال‌های دهۀ پنجاه را به یاد دارند، می‌دانند که حجاب و چادر، یک‌مرتبه در میان دانشجویان دختر رایج شد… .»

 

در پایان متن نیز حکایتی از مثنوی مولوی، داستان مشهور «خربرفت» را بسیار عامیانه و مغلوط بدون هرگونه نتیجه گیری منطقی و رابطه با متن درج شده.»

 

پایگاه خبری کاشان نیوز در پایان این متن نتیجه گیری و قضاوت را به خوانندگان سپرده و نوشته است: «نتیجه‌گیری از این متن و عمد یا سهو انتشار این مطلب و دلیل انتخاب موضوع که نشان دهنده عدم توان تشخیص و تسلط مدیران این کانال بر مفاهیم و موضوعات است بر عهده خواننده!»

 

کاشان نیوز سپس با انتشار متنی در جواب این خبر نوشته است:

«با سلام و احترام خدمت شما سرور گرامی قبولی طاعات و عبادات در این ماه مبارک بنده جعفر پیوسته کاشانی پژوهشگر تاریخ معاصر و روزنامه نگار همکار روزنامه سراسری ایران گروه تاریخ میباشم باعث مباهات و خرسندی است که یکی از مقالات بنده با موضوع حجاب که از مقولات روز شهر ما میباشد و همواره پرداختن ب این جریانات سر و صدای زیادی ب پا کرده است لیکن نشستن و ساکت ماندن نیز دردی دوا نمیکند و باید اصحاب رسانه پای جلو نهند لیکن برداشت و انعکاس همه مقاله و بازگو نمودن تمام مطلب شرط اخلاق و حرفه ای بودن را می طلبد که متاسفانه این حق محرض در خصوص مقاله ما رعایت نشده و تصور براین بوده که جانبداری و مقایسه با شرایط رژیم پهلوی را انعکاس داده ضمن تشکر از جنابعالی خواهان تصحیح و انعکاس اصل مقاله میباشم تا برداشت های مخدوش التیام یابد به امید دیدار جعفر پیوسته کاشانی»

 

کاشان نیوز سپس این متن را منتشر کرده است:

🔞روسری
یا
🛑تو سری

میدان امام حسین علیه السلام
فلکه فین خودمو
پشت چراغ قرمز🚦

شمارش معکوس ⏱ ⏱
تعجب م وقتی بیشتر شد که راننده خانم فاقد حجاب را دیدم و رقم ۴۳ مرا مجاب ساخت که مسافر یا میهمان نبوده و از اهالی کاشان است.
میدان امام حسین را که رد کردم به سمت خیابان امیرکبیر چند خودروی سواری دیگر این ابهام را برایم تداعی ساخت که واقعا تعداد راننده های خانم بی حجاب بیشتر از یک بد حجابی عادی و سهل انگاری فردی است‼
این مقوله یک حرکت و نماد اعتراضی یا یک نوع ناهنجاری آگاهانه است❓
نوع خودرو ها نیز بیانگر این بود که این اعتراض غیر فرهنگی خلاف قانون مختص طبقه روشنفکر یا مرفه جامعه نیست
بلکه بطور قطع یک حرکت در مخالفت با قانون و اعتراض به حاکمیت میباشد.که از سوی جریانی خاص هدایت می گردد.و بازیگران این صحنه چون عروسکان خیمه شب بازی از سوی دیگری نقش میگیرند.

کسانی که سال‌های دهۀ پنجاه را به یاد دارند، می‌دانند که حجاب و چادر، یک‌مرتبه در میان دانشجویان دختر رایج شد. و نیز می‌دانند که عامل تغییر ناگهانی در پوشش دختران در آن سال‌ها، حسینیۀ ارشاد و سخنرانی‌های علی شریعتی بود.
اسد الله علم، وزیر دربار شاه در یادداشت‌های روزانه‌اش، دست‌کم دو بار به این رخداد عجیب و ناگهانی در دانشگاه‌های ایران اشاره کرده است : چیزی که دیروز خیلی باعث تعجب من در دانشگاه پهلوی شد، مشاهدۀ زیادی دختر چادر‌به‌سر بود. وقتی به شاه گفتم که دانشجوهای دختر در دانشگاه‌ها چادری شده‌اند، شاه گفت کار مارکسیست‌های اسلامی است
«مارکسیست‌های اسلامی» نامی بود که شاه برای سخنرانان حسینیۀ ارشاد به کار می‌برد
با وجود این، مسئلۀ حجاب در آثار شریعتی بسیار کم‌رنگ است؛ چنان که حجاب در خانوادۀ او نیز جایی نداشت. آنچه حجاب را به دانشگاه‌ها برد، محبوبیت اسلام به روایت شریعتی بود و در واقع زنان از اسلام به حجاب رسیدند؛ نه از حجاب به اسلام. آن روز زنان در واکنش به رژیمی که آن را فاسد و غیر اسلامی می‌دانستند، مانتو و روسری پوشیدند و از حجاب شرعی نماد سیاسی ساختند.

در این دوران ترک حجاب نیز، بیشتر رفتاری سیاسی است تا دین‌ستیزی یا اخلاق‌گریزی.

رفتاری که از برخی زنان و دختران در شهر دارالمومنین کاشان بروز می دهد در واقع یک اعتراض آرام به شرایط موجود میباشد
اعتراضی که بیشتر جنبه نمادین دارد تا دیدگاه ایدئولوژیک
متاسفانه در مسیری افتاده اند که فرجامی ناپیدا دارد.
هر چند نقش شبکه های معاند و مخالف نظام را نمی توان انکار کرد و جنبش های فمنیستی که هر روز بر طبل تو خالی حقوق زنان می کوبند.
از تشکیل کمپین های مدافع حقوق زنان تا پست سلبریتی ها در دنیای مجازی و تشویق به کشف حجاب همه نوید بهشت موعودی را می دهند که آنسوی آن ناپیداست.و جهنمی جزء فروپاشی خانواده ها ثمرش نیست.

حکایت کشف حجاب این بندگان خدا و هیاهوی VOA B.B.C Manoto farsi1
مرا یاد حکایتی از مثنوی انداخت که درویشی چون به خانقاهی رسید و شب در آن منزل بیتوته کرد دراویش خرش را کشتند و کبابی بس لذیذ مهیا کردند و به عیش و نوش پرداختند و بانگ خر به رفت و خر به رفت سردادندی…
درویش بیچاره نیز چون جوگیر شده بود.با صدایی بلندفر یاد میزد و رقص کنان پای میکوبید که خر برفت و خربرفت……

جعفر پیوسته کاشانی
پژوهشگر تاریخ معاصر»

توضیح ضروری: ماجرای «خربرفت» یکی از حکایت‌های مثنوی در دفتر دوم تحت عنوان «فروختن صوفیان بهیمهٔ مسافر را جهت سماع» نوشته شده و کشتن و کباب کردن خر در این داستان در نسخه‌های اصلی دیده نشده است!

1 نظر
  1. کاشانی می گوید

    کاشانیوز که خودش به غلط کردن افتاده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.