اعلام میزان فلاکت‌زدگی استان اصفهان

بررسی داده های مرکز آمار نشان می‌دهد شاخص فلاکت در زمستان  ۹۷ به ۳۹ درصد رسیده که نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است. شاخص فلاکت از مجموع نرخ بیکاری و نرخ تورم به دست می آید و تغییرات هر کدام از این دو شاخص تاثیرگذاری بسیاری در محاسبه شاخص فلاکت خواهد داشت. براساس آمارهای اعلام شده از سوی نهادهای رسمی کشور ، شاخص فلاکت در سال 94، 22.1 درصد ، در سال 95 حدود 19.3 درصد ، در سال 96 حدود 20.3 درصد و بالاخره در زمستان سال گذشته به 39 درصد رسیده است. بررسی شاخص فلاکت در سال های 94 تا 97 نشان می دهد این شاخص به بالاترین میزان خود در سال گذشته رسیده است. مقایسه آمار و ارقام نشان می دهد  افزایش نرخ تورم بیشترین تاثیرگذاری را در روند افزایشی نرخ فلاکت طی سال گذشته داشته است. به گونه ای که نرخ تورم در بهار 97 حدود 8.2 درصد، در تابستان 97 حدود 11.3 درصد ، در پاییز 97 حدود 18 درصد و در زمستان سال 97 به 26.9 درصد رسیده است. وزنه نرخ تورم در محاسبه شاخص فلاکت سال گذشته از وزنه نرخ بیکاری سنگین‌تر است. نرخ بیکاری در بهار 97حدود 12.1 درصد ، در تابستان 97 حدود 12.2 درصد ، در پاییز حدود 11.7 درصد و در زمستان 12.1 درصد اعلام شده است  . 

 

کدام استان ها فلاکت زده تر شدند؟ 

شاخص فلاکت به نوعی نشان دهنده کارایی اقتصادی دولت هاست؛ اینکه تا چه اندازه دولتی ها توانسته اند با استفاده از سیاست های مالی و پولی مناسب به دنبال کنترل متغیرهای کلان اقتصادی همچون نرخ تورم، نرخ بیکاری و رشد اقتصادی باشند. در کشور ما رشد نقدینگی مهار نشده و نقدینگی نتوانسته به سمت بخش تولید هدایت شود که این موضوع منجر به افزایشی شدن نرخ تورم شده است. ضعف این سیاست ها در نرخ بیکاری نیز نمود پیدا می کند. اینطور که برخی متولیان استانی می گویند در رنکینگ استان ها براساس شاخص فلاکت، درصد نرخ بیکاری تغییر چشمگیری داشته است. در بین استان‌های کشور، کرمانشاه، کردستان و چهار محال و بختیاری بالاترین نرخ فلاکت را داشته اند و درمقابل استان‌های کرمان، اردبیل و سمنان کمترین میزان شاخص فلاکت را به خود اختصاص داده‌اند. شاخص فلاکت استان اصفهان نیز در سال گذشته 37.4 درصد اعلام شده است که نرخ تورم استان تاثیرگذاری بیشتری در این شاخص داشته است.

براساس آمارهای ارائه شده از سوی متولیان سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان، نرخ تورم استان اصفهان در سال گذشته 23.7 درصد و نرخ بیکاری استان حدود 13.7 درصد برآورد شده است. دراین خصوص معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اصفهان در گفت و گو با اصفهان زیبا توضیح می دهد: «نرخ تورم سال 97 در استان حدود 23.7 درصد و نرخ بیکاری استان حدود 13.7 درصد ارزیابی شده است، البته حدود 88 درصد خانوارهای استان اصفهان شهری هستند و از آنجا که وزن خانوارهای شهری بیشتر ازخانوارهای روستایی است،  سهم آن در نرخ تورم کلی استان بیشتر است، به گونه ای که نرخ تورم شهری استان حدود 23.5 درصد ارزیابی شده است.» محمدرضا لعلی بیان می‌کند:«نرخ تورم، تاثیرگذاری بیشتری در شاخص فلاکت اصفهان داشته است، یعنی حدود 10 درصد اثرگذاری نرخ تورم بیشتر از نرخ بیکاری  بوده، ولی در رنکینگ استان‌ها نرخ بیکاری تعیین کننده شاخص فلاکت بوده است.» به گفته لعلی، تفاوت نرخ تورم استان های کشور به اندازه یک صدم یا دو صدم درصد بوده و در واقع این تفاوت فاحش در نرخ بیکاری است که منجر به تغییرات نرخ فلاکت در رنکینگ استان ها شده است، به عنوان مثال نرخ بیکاری استان فارس 8.9 درصد، ولی در چهار محال 17.4 درصد است که نشان دهنده  فاصله دو برابری نرخ بیکاری این استان هاست. یا نرخ بیکاری در استان گلستان حدود 9.8 درصد و در کرمانشاه حدود 18.7 درصد ارزیابی شده که نشان می‌دهد نرخ بیکاری تاثیر بیشتری در نرخ فلاکت استان ها داشته، چون ماکزیمم اختلاف نرخ تورم استان ها حدود یک درصد است. 

 

نقش مدیریت اقتصادی استان در تعیین شاخص فلاکت

ازآنجا که دو متغیر اصلی نرخ تورم و نرخ بیکاری تعیین کننده شاخص فلاکت هستند، کارایی عملکردها برای مهار این دونرخ  اهمیت دارد. سال  گذشته بود که معاون اقتصادی استاندار اعلام کرد: «مکانیسم توزیع کالاها در اصفهان مناسب نیست و برای کنترل قیمت ها در استان باید همکاری سازمان‌های متولی در این بخش افزایش پیدا کند .»اما به زعم معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، «چگونگی مدیریت شبکه توزیع و کارایی نظارت‌ها فقط نقش یک درصدی در مهار نرخ تورم دارد و درواقع رشد نرخ تورم استان به سیاست های کلان کشوری ارتباط پیدا می کند و از آنجا که وزن تاثیرگذاری نرخ تورم در شاخص فلاکت استان بیشتر است، مدیریت اقتصادی استان نقش چندانی در تعیین شاخص فلاکت نداشته است.»نقش مدیریت اقتصادی استان در نرخ بیکاری اصفهان اما جای بحث دارد. اینکه تا چه حد برای حفظ اشتغال و نیروی کار راهکارهای عملیاتی پیاده‌سازی شده است و متولیان مربوط به این بخش تا چه اندازه توانسته اند در کاهش نرخ بیکاری تاثیرگذار باشند؟ معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی اصفهان می‌گوید: نرخ بیکاری اصفهان از نرخ بیکاری متوسط کشوری که 12 درصد بوده حدود 1.8 درصد بالاتر است، با وجود این تفاسیر، باید نیروها متناسب با تحصیلات به‌کار گرفته شوند، بهره وری ایجاد شود و به طور شفاف مشخص شود تسهیلاتی که دولت به بخش های اقتصادی  ارائه می دهد، در کدام بخش ها هزینه شده و هر کدام از این بخش ها چه سهمی از تسهیلات داشته اند؟ همچنین باید به طور دقیق مشخص شود که تسهیلات به کدام شهرستان‌های استان هدایت شده است، درواقع باید کنترل بیشتری از سوی مدیران استان در این رابطه ارائه شود.
.
منبع: روزنامه اصفهان امروز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.