اقامتگاه‌های تاریخی و تغییرات فرهنگی

علی مقصود: بافت‌های تاریخی شهر برای زنده ماندن و ایفای نقش مناسب نسبت به کل شهر، در مواردی علاوه بر حفاظت فیزیکی نیاز به حفظ و حراست از ارزش‌های مذهبی و ملی دارند.

ارزشهایی که نماد دیانت و سالم زیستن مردمانی است که در دوران معاصر برای به ثمر نشاندن نهال ایران اسلامی تمام زندگی خود را در طبق اخلاص گذاشته اند، کوچه پس کوچه‌هایی که مزین به نام و عطر شهداست،

آری؛ بافت تاریخی مدتی است دستخوش تغییرات است.

خرید خانه‌های قدیمی به بهانه تعمیرات و ساخت سفره خانه و اقامتگاه تاریخی بیش از آنکه هدفش حفظ آثار تاریخی را رقم بزند در ورای آن چیزی جز استحاله فرهنگی را در بر ندارد.

کوچه‌ها و منازل و مساجدی که مزین به قدوم علما و شهدا و صاحبان صالح حرفه‌های مختلف بوده است در این تغییرات به صورت کامل حذف و دیگر نمادها جایگزین آن می‌شود.

آری؛ ورای مشکلات و معضلات ترافیکی و محدودیت‌های تردد در بافت تاریخی شهرستان، چیزی که نادیده و مخفی مانده است حفظ ارزشهای مذهبی و آرمان شهدای این مجموعه است.

خرید خانه‌های قدیمی و ساخت و سازهای متعدد و تغییر کاربری مسکونی آن به درآمد زایی و کاربری اقتصادی ثمره نگرش اشتباه به بافت تاریخی است.


در خاتمه از متولیان امر درخواست می شود رهنمودهای مقام رهبری در مولفه های سبک زندگی دینی را مطالعه و ان‌شاءالله سرلوحه خود قرار دهند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.