انتخاباتی‌کردن بی‌موقع فضای کاشان به‌نفع هیچ‌کس نیست

به‌تازگی دو نفر از فعالان رسانه‌ای همسو با آقای منصوری نماینده سابق کاشان و آران و بیدگل، فعالیت‌های تبلیغی – رسانه‌ای خود را برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی آغاز کرده‌اند.

این در حالی است که تا برگزاری این دوره از انتخابات، دست‌ِکم یک سال و ۲ ماه دیگر باقی است.

مشکات آنلاین که مدیرمسئول آن محمدعلی خرمی مشکاتی است، یک‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۷ با انتشار مطلبی سوگیرانه با عنوان «گزینه‌های بهارستان» ۶ نفر را به عنوان داوطلبان نمایندگی دوره بعدی انتخابات مجلس درکاشان و آران و بيدگل معرفی کرد و در خلال این مطلب، حب و بغض خود را به برخی از این افراد نشان داد!

چند روز بعد ۲ نفر دیگر به فهرست اين گزینه‌ها اضافه و این مطلب بهانه‌ای شد برای یکی از نامبردگان تا از دمشق! در خصوص این یادداشت تکمله‌ای بنویسد و در گروههای اجتماعی منتشر کند.

در این حين پیامکی از طرف یکی دیگر از نزدیکان آقای منصوری (آقای حسن خوش‌چشم‌آرانی) به فعالان فضای مجازی و برخی خبرنگاران ارسال شد مبنی بر جلسه‌ای با حضور حاج امیر وفایی در روز جمعه ۱۶ آذر.

این جلسه در موعد مقرر با حضور ۹ نفر از فعالان فضای مجازی برگزار شد تا اظهارات و مواضع آقای امیر وفاییدرباره مسائل شهری و آسیب‌های اجتماعی ثبت و ضبط شود!

این‌که رئیس مجمع رزمندگان روح‌الله کاشان به صرافت این افتاده تا برای نخستین‌بار با برخی فعالان فضای مجازیگفت‌وگوی رودررو داشته باشد، فقط یک علت دارد و آن ابراز تمایل غیرمستقیم او برای نامزدی انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

و این که یکی از نزدیکان آقای منصوری با گرایش اصلاح طلبی ، مدیر برنامه امروز او شود موضوعی قابل تامل است که فعلا از تحلیل و تفسیر آن صرف نظر می کنیم.

داوطلبان نمایندگی مردم حتماً با فضای سیاسی و اجتماعی و فرهنگی شهرستان کاشان آشنا هستند، و از تبعات و پیامدهای آغاز زودهنگام تبلیغات انتخاباتی آگاهند. به‌ویژه مضرات آن در شهرستانی که «شخصیت‌پرستی» شایع است.

باید تصریح کرد در سال‌های اخیر برخی افراد، گروه‌ها‌ و به‌ویژه فعالان فضای مجازی، متعصبانه و کورکورانه از طریق تحریک عواطف و احساسات دیگران، سعی می‌کنند صفات مثبت شخص محبوب و ممدوح خود را برجسته و وانمود کنند که او از هرگونه عیب و نقصی پاک و مبراست و هیچ نقطه ضعفی ندارد و تا جایی پیش می‌روند که برای مخالفان ممدوح خود، هیچ ارزشی قائل نیستند، و اگر کسی بخواهد شخصیت محبوبشان را نقد کند، به‌شدت مقاومت می‌کنند و با دشنام‌گویی و هتاکی به تقابل با منتقدان بر می‌آیند.

با این اوضاع اگر خواسته یا ناخواسته بخواهیم «بی‌موقع» فضا را به سمت‌و‌سوی اعلام هواداری از نامزدهای انتخابات و به تبع آن برخی اعلام مخالفت‌ها سوق دهیم، بدون شک عامل مجادلات و کشمکش‌هایی خواهیم بود که به نفع هیچ کسی نخواهد بود.

داوطلبان نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی بدانند و هوشیار باشند؛ در کنار هر حمایتی، برائتی و به‌دنبال هر تاییدی، تکذیبی خواهد بود و هر تمجیدی، تحقیری در پی خواهد داشت و بنای شایعه‌سازی و تعرض و تخریب و غیبت و تهمت و بدگویی که در هر انتخابات رایج است، زودتر از موعد، جوانان شهر کاشان را درگیر خود خواهد کرد به گونه‌ای که دامن خود داوطلبان هم از این خارها در امان نخواهد بود.

پس انصاف و روا نیست در فاصله یک سال و ۲ ماه مانده به انتخابات، فضای شهرستان را به بگومگوهای فرصت‌سوز و اختلاف‌برانگیز و گناه‌آلود هدایت کنیم.

پیشوا و مقتدای ما حضرت‌آیت الله خامنه‌ای در این خصوص توصیه‌هایی دارند که عمل به آن به سود همه ماست.

معظم‌له در ۱۸ شهریور ۱۳۹۴ می‌گویند:
مسئله‌ی انتخابات یکی از مسائل فعلی و نقد ما است. البتّه برخی متأسّفانه از ۱.۵ سال پیش، دو سال پیش از انتخابات شروع کردند مسائل انتخابات را مطرح کردن؛ این به‌نظر ما مصلحت نیست؛ فضای کشور را بی‌موقع نباید فضای انتخاباتی کرد؛ از ۱.۵ سال پیش – بعضی‌ها شروع کردند در مطبوعات و در حرف‌ها، راجع به انتخابات حرف زدن، بحث کردن. وقتی فضای انتخاباتی در کشور به‌وجود می‌آید، بسیاری از مسائل اصلی جامعه به حاشیه می رود و فراموش می شود. خب، فضای انتخابات، فضای رقابت و تعارض است؛ ما چرا بیخود این فضای رقابت را، فضای تعارض را، بکشانیم به یک سال دو سال قبل ؟ شروع زودهنگام این بحثها به نظر ما مصلحت نیست.

ایشان در بیانات ۱۴ دی ۱۳۹۴ هم می فرمایند :
بنده مخالفم با اینکه دو سال قبل از انتخابات یا یک سال قبل از انتخابات، فضای کشور را ما انتخاباتی بکنیم؛ بنده مخالفم، امّا خیلی‌ها این کار را کردند؛ این غلط است. وقتی فضا انتخاباتی شد، لازمه‌ی فضای انتخاباتی رقابت و درگیری -ولو درگیری زبانی- و تبادل انواع و اقسام حرفهای احیاناً نامناسب و زشت به یکدیگر است. فضای انتخاباتی، انسان را از حقایق جاری جامعه و از نیازهای حقیقی جامعه غافل می کند. این کار، کار خوبی نیست.
حسین قطنی‌باف ــ پورتال خبری کاشان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.