این جشنواره می‌تواند الگویی مناسب برای تئاتر شهروندی باشد

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: امیرحسین شفیعی طراح، نویسنده و کارگردان حوزه تئاتر بوده و سال‌هاست در توسعه نمایش‌های میدانی فعالیت دارد. او پیش‌ازاین رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان تهران، دبیر جشنواره تئاتر خرداد و دبیر سوگواره هنرهای نمایشی خمسه بوده‌ و در حال حاضر مدیر دفتر تولید تئاتر حرفه‌ای حوزه هنری است. شفیعی در پانزدهمین جشنواره تئاتر مهر یکی از داوران بخش خیابانی است. به این بهانه با او به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

– پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مهر را چگونه می‌بینید؟

سال‌هاست در کشورهای توسعه‌یافته، شهرداری‌ها به کمک تئاتر می‌آیند؛ یعنی تئاتر در کشورهای اروپایی توسط شهرداری‌ها است که اداره می‌شود. یکی از حوزه‌های فعالیت‌ شهرداری، حوزه فرهنگی است، اما برگزاری جشنواره تئاتر مهر کاشان که توسط یک شهرداری برگزار می‌شود نشان دهنده این است که متولی شهر به این فکر کرده که از این هنر می‌تواند برای رسیدن به اهدافش در حوزه مسائل شهری استفاده کند و این در نوع خودش اتفاق بسیار مبارکی است.

ما در ایران بین ۵ تا ۷ مورد جشنواره شهروندی داریم که جشنواره تئاتر مهر کاشان هم جزء آن‌هاست. اتفاق بسیار عجیبی که امسال شاهد آن هستیم و اصلاً قابل‌مقایسه با دوره‌های قبل نیست این است که هم کیفیت نمایش‌ها و هم کیفیت برگزاری این دوره متفاوت است. امسال، این رویداد در سطحی برگزار شد که خیلی از کلان‌شهرهای دیگر و هنرمندان، از شهرداری‌هایشان این اتفاق را مطالبه کردند. این یک الگوی مناسب و یک اتفاق بسیار خوب است.

– نقاط قوت و ضعف جشنواره را چه می‌دانید؟

نکته جذابی که این جشنواره داشت، انتخاب یک دبیر جوان و تئاتری بود. این نشان داد هر جا که ما به جوان‌ها اعتماد کنیم و کار را به آن‌ها بسپاریم، خلاقیت و شگفتی در آنجا روی خواهد داد. در کنار آن، ما جشنواره‌ای را می‌بینیم که توانسته جذب گردشگر کند؛ بسیاری از افراد برای شرکت در کارگاه‌ها رنج سفر را به جان خریدند و به کاشان آمدند. این اتفاق بزرگی است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره، زنگ تئاتر و تئاتر برای مدارس است. این نشان می‌دهد که برگزارکننده‌ها به اهداف بلندی فکر کرده‌اند، یعنی تربیت مخاطب و هنرمند برای تئاتر. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و زنگ تئاتر این جشنواره را از بقیه جشنواره‌ها متمایز می‌کند.

در کل، داشتن دبیر جوان، شهروندی بودن، نظمی که در برگزاری این رویداد هست و استقبال مخاطبان از نقاط قوت این دوره است.

این جشنواره که شهروند محور است و توسط شهرداری اجرا می‌شود، می‌تواند در موضوعاتش بر بحث شهروندی بیش‌ازپیش تأکید کند، چون وظیفه‌ای که شهرداری دارد، فرهنگ‌سازی در حوزه شهروندی است و این جشنواره می‌تواند یک الگوی مناسب برای تئاتر شهروندی باشد. ضمن اینکه باید از فضاهای تاریخی‌ که در کاشان داریم، بیشتر استفاده کنیم. برای سال‌های بعد می‌شود به این فکر کرد که بخش محیطی در فضایی مثل باغ فین اجرا شود و بتوانیم از ظرفیت‌های فضا و محیط به نفع تئاتر استفاده کنیم.

– کیفیت آثار نمایشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

بسیار خوب. نمایش‌های میدانی کیفیت قابل‌توجهی داشته و هدفمند روی مسائل اجتماعی و حوزه ارزش‌های دفاع مقدس بوده و نمایش‌ها به فضاهای اجتماعی امروز نزدیک و قابل‌لمس برای مخاطب بوده است.

بخش میدانی و خیابانی این جشنواره به نظرم بخشی است که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. هنرمندان و گروه‌هایی که امسال حضور دارند، هم حرفه‌ای و هم شناخته‌شده هستند و امسال آثار کیفیت خوبی داشته‌اند.

– انتخاب آثار از سمت داوران بر چه اساس صورت می‌گیرد؟

معیار انتخاب بر مبنای کیفیت آثار در حوزه بازیگری، تکنیک‌های بازیگری، ارتباطی که با مخاطب دارد، خلاقیت و غیره است.

روی این نکات فکر می‌کنیم و با توجه به اهداف جشنواره نتایج اعلام می‌شود، ولی نتیجه هر چه باشد، مهم این است که یک اتفاق خوب در شهر کاشان رقم می‌خورد و هنرمندان تئاتر کاشان و ایران در کنار هم قرار می‌گیرند و جشنواره‌ای به نام جشنواره تئاتر مهر کاشان شکل می‌گیرد که می‌تواند این مهر و انرژی را در دل همه روشن کند.

– و نکته پایانی؟

مهم‌ترین اتفاقی که باید بیفتد این است که مدیریت جشنواره طولانی باشد. اگر آقای وقار کاشانی امسال دبیر باشند و سال بعد فرد دیگری، فایده‌ای ندارد. باید دست‌کم سه سال ایشان باشند و حمایت شوند و بعد از سه سال ببینیم چه اتفاقی در حوزه تئاتر، فرهنگ و هنر می‌افتد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.