ما جماعت بی‌هنر

صادق صدقگو: انتخاباتی به منظور تشکیل شورای هنر در شهر کاشان در حال برگزاری است.

شورایی با حمایت شهرداری کاشان اما بدون اعلام شرح وظایف و یا تشریح میزان اختیارات که در صورت قوام و دوام فعالیت آن، کاربردی صرفاً در حوزه مشاوره‌ و یا متشکل ساختن هنرمندان کاشانی خواهد داشت که حتی از این منظر و با این کارکرد نیز حرکتی شایستۀ تحسین و تقدیر است.

از موسیقی تا صنایع دستی، از عکاسی تا مجسمه‌سازی و… در این شورا نماینده و کرسی اختصاصی دارند اما اهالی رسانه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران نتوانستند کرسی اختصاصی یا حتی اشتراکی در این شورا را از آن خود کنند.

عدم اعتقاد به رسانه‌ها به عنوان ابزارهای ارتباط با جامعه و عدم عنایت به اثربخشی آنها در اقناع افکار عمومی، در دوره شهرداری سعید ابریشمی‌راد بر کسی پوشیده نیست.

چه آنکه عدم بهره‌گیری از استراتژی معیّن و مشخّصی در تولید و نشر محتوا یا عدم بهره‌مندی از پتانسیل رسانه‌های حامی جریان ائتلاف شهر همدلی، نکته‌ای است که نیازی به تشریح و توصیف ندارد.

ضعف مهم و نکتۀ مغفولی که پاشنۀ آشیل دکتر ابریشمی‌راد شد و قریب به یکسال پیش و در نشستی خصوصی، این نگرانی‌ام از آینده را به جناب شهردار متذکر شدم.

در آن نشست ضمن اشاره به اوضاع کشور و سرنوشت دولت روحانی، گفتیم: در دوران انتخابات ۹۶ ، بخش قابل توجهی از نخبگان و فرهیختگان و برترین‌های عرصه خبر و رسانه‌ (به لحاظ کمّی و کیفی) در کنار روحانی بودند و نتایج تلاش و توان آنها را دیدیم اما عدم بهره‌گیری از توانمندی آنها بعد از پیروزی (پیش از بروز بحران اقتصادی) ، روحانی و دولتش را به گوشۀ رینگ بُرد و اکنون این تجربۀ تلخ روحانی، پیش‌روی شماست. چرا که بخشی از فرهیختگان شهر و جمعی از بهترین‌های عرصۀ اطلاع‌رسانی و رسانه در انتخابات ۹۶ حامی لیست شهر همدلی بودند.

دکتر ابریشمی‌راد از مشکلات و سختی‌های ناشی از سنگ‌اندازی‌های منفعت‌طلبان و تمایل شدید جماعتِ «به ظاهر متدیّن!» برای دست‌اندازی به بیت‌المال گفت و از پیش بینی‌مان برای حال و هوای سال آینده گفتیم: این سکوت جریان مقابل شما از فرط تقوای‌شان نیست بلکه آرامش قبل از طوفان است. آنها در سال ۹۸ بهترین وسیله را برای پیروزی خود در انتخابات مجلس، ناکارآمد جلوه دادن ائتلاف شهر همدلی و شخص شما می‌بیند و از این رو، قطعاً حملات شدیدی به شما خواهند کرد و در صورت عدم چابک‌سازی مجموعه روابط‌عمومی و سیستم اطلاع‌رسانی بی‌روح و بی‌رمق، از ما توقع نداشته باشید که در سال ۹۸ و در گوشۀ رینگ، به یاری شما بیاییم و سپر بلای شما شویم که در آن معرکه، اگر مثل سایرین مُشت نزنیم، جوانمردیم!

من پیش‌گو یا طالع‌بین نبودم اما شمّ سیاسی و تجربۀ رسانه‌ای‌، پیش‌بینی‌‌اش درست از آب در آمد و علی‌رغم اینکه شهردار کاشان معتقد بود که اصلاً سیاسی نیست و فقط می‌خواهد به همشهریانش خدمت کند (و بر این مبنا به هشدارها توجهی نکرد)، شد هر آنچه که نباید می‌شد.

امروز دست فروشانِ عرصه خبر با قلب واقعیت و وارونه کردن حقیقت در فضای مجازی، ناجوانمردانه او را به گوشه رینگ می‌برند و رسانه‌چی‌های حامی لیست شهر همدلی – بی‌انگیزه‌تر از همیشه – ایستاده‌اند و سیاست‌بازی و بی‌تعهدی «یکتا قهرمانِ ژیمناستیک در شورای شهر» را نظاره می‌کنند.

آنها نظاره‌گر معرکه‌ای کودکانه‌ و کشمکش بچگانه‌ای هستند که اگر اندک اعتقادی به هنر رسانه‌ها در «علاج واقعه قبل از وقوع» وجود داشت، اکنون شهر و شهردار و شهرداری «اینجا» نبودند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.