بادام در کوه‌های اطراف کاشان کشت شد

نخستین‌ جشنواره کشت بادام کوهی، پنجشنبه ۱۵ آذرماه ۹۷ با حضور جمعی از مسئولان کشوری و شهرستانی در شهر برزک برگزار شد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در حاشیه این جشنواره به خبرنگاران گفت: عرصه‌های مرتعی کشور برای کشت بادام کوهی بسیار مستعد و قیمت بذر آن هم‌اکنون بین ۱۲ تا ۱۴ هزار تومان است.

خلیل آقایی با اشاره به امکان برداشت این گونه پس از ۷ سال افزود: اگر بادام کوهی فرآوری شود، هر کیلو ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد.

به گفته وی بادام کوهی اثر مثبتی برای حفاظت خاک، جلوگیری از روان‌آب و پوشش‌های گیاهی دارد و با باران اندک هم می‌تواند رشد کند.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: سطح زیر کشت این گونه گیاهی در کشور مشخص نیست، اما به‌طور تقریبی 150 تا 200 هزار هکتار مرتع زیر کشت بادام کوهی داریم.

وی به تهیه نقشه کاداستر 14 میلیون هکتار از مراتع و جنگل‌های کشور اشاره کرد و گفت: تا کنون برای 32 میلیون هکتار از زمین‌های منابع طبیعی نقشه کاداستر تهیه شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان نیز گفت: اجرای این طرح می‌تواند نقش به‌سزایی در افزایش سرانه جنگلی، فضای سبز و باغ بذر داشته و با ایجاد چرخه زیستی فعال‌تر و تقویت زیستگاه های موجود شرایط مناسب‌تری را برای حفاظت از سایر گونه‌های گیاهی و جانوری منطقه ایجاد کند.

محمدمهدی شریفی اضافه کرد: گونه گیاهی بادام کوهی در سطح 500 هکتار از مراتع ارتفاعات جنوب غرب کاشان (واقع در بخش‌های نیاسر و برزک) با مشارکت قرارگاه بسیج سازندگی ناحیه مقاومت کاشان کشت می‌شود.

شریفی عنوان کرد: این گونه همیشه سبز برای مهار روان آب‌ها و سیلاب‌ها نیز اثرگذار است و کشت آن در مراتع روستاهای نابر، اسحاق‌آباد، چنار، سادیان و برزآباد رایج است.

به گفته وی، بادام کوهی با برخورداری از روغنی بسیار با ارزش در تولید فرآورده های صنعتی مانند اسانس، مواد دارویی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تمبر یادبود نخستین جشنواره کشت بادام کوهی نیز در ادامه رونمایی شد.
مساحت عرصه های منابع طبیعی کاشان 375 هزار هکتار است که 75 درصد وسعت این شهرستان را شامل می شود.
شهرستان کاشان همچنین 182 هزار هکتار مرتع ییلاقی و 178 هزار هکتار مرتع قشلاقی دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.