باید در ارتباط با روسیه آینده‌نگری را در دستور کار قرار دهیم

 روسیه این قابلیت را دارد که در شرایطی همکاری کند و در شرایطی هم همکاری نکند لذا این چرخش‌های مداوم این هشدار را می‌دهد که بسیار مراقب باشیم و آینده‌نگری را در دستور کار خود قرار دهیم.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: به نظر می‌رسد روسیه به همکاری‌اش با ایران ادامه می‌دهد و تاکید می‌کند که برجام باید پایدار باشد.

 

عباسعلی منصوری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به دیدار ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا و پوتین، رییس‌جمهور روسیه اظهار کرد: روسیه در مذاکرات اخیر و نشست‌های وزیران خارجه همواره بر حفظ برجام و تعهدات تاکید کرده بدیهی است تکرار این مطلب از طرف روسیه و همچنین اتحادیه اروپا بار حقوقی ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: فکر می‌کنم پوتین روی این موضوع می‌ایستد و تاکید می‌کند که همکاری‌اش با ایران را دنبال خواهد کرد و ادامه می‌دهد چون روسیه هم به شکلی از طرف آمریکا و اروپا تحریم شده است.

نماینده سابق کاشان و آران و بیدگل همچنین اضافه کرد: بنابراین پوتین با نفی بحث‌های ترامپ دو کار انجام می‌دهد؛ یکی این که تاکید می‌کند برجام باید پایدار باشد و دیگر این که تحریم‌هایی که در مورد روسیه است نقض می‌کند.

منصوری افزود: فکر می‌کنم همچنان آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهایی مانند عربستان در یک جبهه نقض برجام می‌مانند و بقیه کشورها بر حفظ برجام تاکید می‌کنند.

وی گفت: آن‌چه در مورد برجام می‌توانیم صحبت کنیم این است که این توافق‌نامه یک سلسله گفت‌و‌گو و تعهدنامه است و قطع‌نامه 2231 به آن اهمیت می‌دهد. از سویی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بارها به رعایت تعهدات از سوی ایران تاکید کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم اظهار کرد: کشورهای اروپایی الان بار حیثیتی را به دوش می‌کشند زیرا دو سال مذاکره و گفت‌وگو کردند و تعهدنامه‌ای را امضا کردند که ترامپ روی آن خط می‌کشد و آن‌ها را تحقیر می‌کند، در واقع نمی‌دانند با ترامپی که بدون دلیل قانع‌کننده روی برجام خط می‌کشد چه عکس‌العملی نشان دهند. لذا آینده‌ای را می‌بینند که باید بایستند و ترامپ را متوقف کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپایی‌ها تزلزلی را به لحاظ اقتصادی و فعالیت شرکت‌های خصوصی خود دارند البته در بعد سیاسی مقاومت خواهند کرد و از طرفی این مساله بستگی دارد به این که جمهوری اسلامی ایران چه‌قدر قادر باشد از اهرم‌ها برای ماندن اروپایی‌ها در برجام استفاده کند.

وی با اشاره به این که اخیرا از روسیه دو رفتار متناقض و گوناگون دیده‌ایم، گفت: از یک طرف روسیه در اوپک با عربستان همسو شد و برخلاف آن‌چه فکر می‌کردیم با ما همراهی نکرد این مساله نشانه این است که روس‌ها الزاما قائل به این نیستند که در موضوعات استراتژیک و در همه ابعاد با ایران باشند، در مورد سوریه هم سه سال همکاری داشتند اما الان متزلزل هستند بنابراین مواضع آن‌ها روشن نیست.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.