باید مجموعه علمی در مطالعات کاشان‌شناسی ایجاد کنیم

رئیس مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: باید با تجمیع مراکزی که در حوزه‌های مختلف تاریخ منطقه تحقیق و پژوهش می‌کنند، یک مجموعه علمی، مطالعاتی و کارآمد در حوزه کاشان‌شناسی به وجود آوریم.

«محمد مشهدی» در آیین تقدیر از دبیران فرهنگی دوره کاشان‌شناسی در فرهنگ‌سرای مهر خاطرنشان کرد: وقتی از کاشان صحبت می‌کنیم منظور منطقه‌ای است که تاریخ، هویت و آیین‌های چند هزار ساله‌ای دارد که مرزهای جغرافیایی امروز نمی‌تواند آن را جدا کنند.

مشهدی با بیان این‌که کاشان جزو 10 شهر با هویت و با فرهنگ ایران است، افزود: شهرستان‌های کاشان، نطنز، آران و بیدگل و بخشی از دلیجان و اردستان و… جزو مناطقی است که با توجه به تاریخ، فرهنگ و هویت مرتبط، باید در موضوع پژوهش‌های کاشان‌شناسی قرار گیرد.

وی اعلام کرد: ما فقر شدیدی در بین شهروندان درحوزه دانش و اطلاعات مرتبط با مسائل کاشان‌شناسی داریم.

رئیس مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: کتاب‌خانه کاشان‌شناسی آیت‌الله غروی ، بنیاد فرهنگ کاشان و مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان سه مرکزی هستند که دغدغه و مسئولیت تحقیق، مطالعه و پژوهش‌های مرتبط با تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان را دارند.

به گفته وی، کتاب‌خانه آیت‌الله غروی قدیمی‌ترین مرکز کاشان‌شناسی است که توسط استاد «حسن عاطفی» و فرزندشان «افشین عاطفی» اداره می‌شود، و پیوستگی در مطالعات و نشر ویژگی این مرکز است که باید از جانب دانشگاه و مراکز علمی تقویت شود.

مشهدی بنیاد فرهنگ کاشان به مدیریت «حسین محلوجی» را دومین مرکز در این حوزه معرفی کرد که به گفته وی؛ به‌رغم  بودجه مناسب و انتشار آثاری چند، هنوز راه زیادی در پیش دارد.

رئیس مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان درباره این مرکز علمی گفت: این مرکز به اشخاص وابسته است و بودجه و تشکیلات مشخص و مصوبی ندارد و مدیریت و طرز فکر حاکم بر دانشگاه، کمتر به این مرکز توجه دارد مگر بر اساس سلیقه و گرایش رئیس دانشگاه ممکن است این مرکز تقویت و یا تضعیف شود.

وی گفت: با وجود این‌که نیروی کارآمد و بودجه خوبی به این مرکز تعلق نگرفته، در این حال توانسته 17 شماره مجله «کاشان شناخت» (پژوهش نامه کاشان) و کتاب‌های علمی در حوزه‌های مرتبط با منطقه کاشان را چاپ کند و همایش‌های بزرگ علمی برگزار و محصولات آن را در قالب مجموعه مقالات منتشر، و نهادهای کتاب‌خانه‌ای مانند کتاب‌خانه تخصصی کاشان‌شناسی تاسیس نماید.

مشهدی با پیشنهاد تجمیع و همکاری سه مرکز کاشان‌شناسی گفت: با استفاده از ویژگی‌های علمی دانشگاه، تجربه و پیوستگی کتاب‌خانه آیت‌الله غروی و بودجه‌های بنیاد فرهنگ، می‌توان یک مجموعه کامل و موثر در راستای مباحث مطالعاتی منطقه کاشان به وجود آورد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.