بحران آب، داعش خاموش منطقه است

مدیرعامل انجمن احیاء آب کاشان بزرگ در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان گفت: به استناد گزارش سالیانه سازمان ملل متحد ؛ خاورمیانه با دو بحران جدی مواجه است نخست حملات تروریستی داعش که جان مردم این منطقه را نشانه رفته و دیگری بحران آب که به تعبیر این سازمان به داعش خاموش نام گرفته است.

محسن حجازیان افزود: بنا بر گزارشی که در مجله تایمز چاپ و منتشر شده است چنانچه تدبیری برای بحران آب اندیشیده نشود ایران با پیشینه تمدنی هفت هزار ساله تا دو دهه دیگر به بیابانی خشک تبدیل خواهد شد.

وی با بیان این که بنابر این گزارش ضرورت دارد تا به صورت جدی و عملی به موضوع بحران آب ورود پیدا کنیم یادآور شد: مردم در خط مقدم این مبارزه عملی و فرهنگی قرار گرفته اند. مردم منطقه مرکزی و خشک ایران ثابت کرده اند در طول هزاران سال در این منطقه زیسته اند و به خوبی از منابع آب حفاظت و پاسداری کرده اند.

حجازیان با بیان این که نظام برنامه ریزی حلقه مفقوده حوزه آب است تأکید کرد: نظام برنامه ریزی جامع و کاربردی حلقه مفقوده حوزه آب است که بایستی منطبق بر واقعیت های اجتماعی جامعه باشد. از اینرو لازم است برنامه ریزان و سیاستگذاران این حوزه از نزدیک با مردم و بهره برداران ارتباط برقرار کرده و فرصت ها و تهدیدهای این حوزه را شناسایی نموده و برنامه ریزی ها را بر اساس آن استوار نمایند.

مدیرعامل انجمن احیاء آب کاشان بزرگ افزود: این سازمان جلساتی متعددی از نزدیک با کشاورزان ، بهره برداران و مردم برگزار و با آنان گفت و گو نموده و فارغ از محدودیت هایی که احیاناً به واسطه نگاههای دولتی حاکم است دغدغه های آنان را احصا نموده است.

حجازیان افزود: افت آب در چاههای کشاورزی ، کاهش آبدهی چاهها ؛ این واقعیت را برای کشاورزان آشکار کرده است که بحران بی آبی جدی است و از طرفی دیگر می دانند که کشاورزی با این شرایط به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه نیست.

وی تصریح کرد: در بررسی‌های میدانی مشخص شده است بخشی از فعالیتهای کشاورزی که در حال حاضر انجام می شود برای حفظ مالکیت زمین های زراعی است. آب را هدر می دهیم ، منابع انسانی به کار گرفته می شود ، محصولات بدون توجیه اقتصادی تولید می گردد و همه ی اینها به خاطر حفظ زمین و مالکیت آباء و اجدادی است. این یک آسیب است که باید به آن پرداخته شود و بایستی نظام تدبیر آب با در نظر گرفتن این واقعیت ها برنامه ریزی و سیاستگذاری نماید.

حجازیان یادآور شد: فرآیند های قانونی و کارشناسی انجمن احیاء آب کاشان به عنوان نهاد مردمی با حمایت های حضرت آیت الله نمازی و دکتر مومنیان فرماندار کاشان تأسیس شده و تلاش می کند در زمینه مبارزه با بحران آب کاشان فعالیت نماید.

وی تصریح کرد: تدوین چشم انداز 20 ساله نخستین فعالیت های انجمن است که در مجامع علمی و دانشگاهی به خصوص مدیران وزارت نیرو ارائه گردیده و مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.