برای بازار و بافت تاریخی کاشان، پایگاه پژوهشی با نگاه میراثی زیر نظر میراث فرهنگی ایجاد شود

حمیدرضا جیحانی عضو هیات علمی دانشکده معماری و مدیر گروه هنر و معماری مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان از بی‌توجهی به بازار کاشان به‌شدت انتقاد و از این‌که در بازار جای شهرداری و میراث فرهنگی عوض شده است ابراز نگرانی کرد.

وی که در شورای پژوهشی مرکز کاشان شناسی سخن می‌گفت اضافه کرد: هیچگاه شهرداری نمی‌تواند وظایف میراث فرهنگی را برعهده بگیرد، چون اساسا نگاه شهرداری به میراث فرهنگی نگاهی فنی نیست.

جیحانی که چند سال است پروژه‌ای مطالعاتی را در بازار کاشان به انجام می‌رساند از میدان‌داری شهرداری در پایگاه بازار نگرانی کرده و از اینکه در این جلسات از متخصصان مربوطه دعوت نمی‌شود اظهار تعجب کرد.

وی گفت: شهرداری به آثار تاریخی نگاه نوسازی دارد که اساسا با نگاه حفاظت و هویتی میراث فرهنگی متناسب نیست.

عضو هیات علمی گروه معماری دانشگاه کاشان به عنوان نمونه تخریب بنای تاریخی “قدمگاه علی” توسط شهرداری را یادآور شد و گفت چگونه می‌شود به عملکرد شهرداری در تصدی‌گری میراث تاریخی اعتماد کرد؟

وی بازار کاشان را مهمترین اثر تمدنی در طول تاریخ ۴۰ هزارساله منطقه دانست و از بی‌مبالاتی‌های میراث فرهنگی و مماشات با شهرداری در مدیریت مجموعه بازار انتقاد و خواستار ایجاد پایگاه پژوهشی برای بازار و بافت تاریخی کاشان با نگاه میراثی و مدیریت متخصصان زیر نظر سازمان میراث فرهنگی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.