برداشت سالانه ۲۵۰۰ تن هندوانه دیمی از «سُمبک» آران و بیدگل + تصویر

مدیر جهادکشاورزی شهرستان آران و بیدگل از برداشت سالانه ۲۵۰۰ تن هندوانه دیمی از چاله‌های سمبک این شهرستان خبر داد.

حسین فتاحی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: دشت سمبک یکی از قدیمی‌ترین مزرعه‌های آران و بیدگل است که از روزگاران گذشته مردمان این منطقه در چاله‌های آن مزارع هندوانه می‌کاشتند.

فتاحی افزود: 204 چاله با ذخیره آب در سطح بالا که با حدود یک‌متر کندن قابل دسترس است، در سمبک وجود دارد که در حال حاضر 104عدد چاله در حدود 10هکتار اراضی این مزرعه زیرکشت است.

وی با اشاره به این که این چاله‌ها مانند کاسه‌ایی نزولات جوی را در فصل زمستان در خود نگه‌داری می‌کند گفت: کشاورزان این منطقه با آموختن از گذشتگان خود بعد از کندن یک گودال حدود 60 سانتی‌متری به آب می‌رسند که این گودال‌ها را با بذر و کود در اوایل بهار به کشت هندوانه تبدیل می‌کنند و بدون هیچ سمی این بذر در ماه تیر آماده برداشت محصول می‌شود.

فتاحی خاطرنشان کرد: این نوع هندوانه بهترین داروی طبیعی برای سنگ کلیه و مثانه می‌باشد و با توجه به این‌که آب در اختیار بذر است از ذخیره آب فراوانی برخوردار است و در فصل گرم تابستان میوه‌ای ارزشمند برای تامین آب بدن است.

مدیر جهاد کشاورزی آران و بیدگل اضافه‌کرد: حدود ۱۰ هزار هکتار باغات و ۴ هزار هکتار زمین‌های زراعی با 6700 بهره‌بردار در این منطقه 200 هزار تن محصولات زراعی، باغی و پروتئینی تولید دارد.

فتاحی با بیان این‌که 244 حلقه چاه کشاورزی در این منطقه وجود دارد، تصریح‌کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های جهاد کشاورزی در این شهرستان تغییر روش الگوی کشت از محصولات آب‌بر به محصولات با نیاز آبی پایین، به‌خصوص در زمینه گیاهان دارویی و کشت زعفران و پسته است. ِ

وی اضافه کرد: استفاده از روشهای نوین آبیاری (قطره ایی، زیر سطحی و کم فشار) یکی از برنامه‌های این مرکز است که به تدریج جایگزین آبیاری گذشته می‌شود.

وی با بیان این‌که آران و بیدگل با برداشت ۳ هزار تن پسته خشک نخستین شهر استان در تولید پسته است خاطرنشان ساخت: در حال حاضر گندم ، جو، گل محمدی، گل ختمی، کاسنی وآلوئه‌ورا از عمده محصولات کشاورزی این منطقه است.

تصریح کرد: منطقه آران و بیدگل با برداشت3000 تن پسته خشک اولین شهر استان در تولید پسته است.

رئیس اداره تولیدات گیاهی دامی شهرستان آران و بیدگل نیز درباره این کشت و محصول به تسنیم گفت: کاشت هندوانه دیمی در این منطقه توجیه اقتصادی ندارد و صرفا برای حفظ میراث گذشتگان که به ثبت ملی رسیده‌است انجام می‌شود.

هادی یغمائیان افزود: در این کشت هیچ آبی از سفره های زیر زمینی استفاده نمی‌شود و اگر در این منطقه کشت هندوانه نشود، چه بسا این آب در ماهای گرم‌تر نیمه دوم سال تبخیر شده و هدر رود.
عکس: عباس‌ رسول‌زاده

هندوانه دیم سنبک آران و بیدگل یک چاله کشت هندوانه دیم در سمبک آران و بیدگل

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.