بررسی پیامدهای کودک‌آزاری در ایران در دانشگاه کاشان

همایش علمی با موضوع بررسی پیامدهای کودک‌آزاری در ایران با همکاری انجمن جامعه‌شناسی، انجمن روانشاسی و حقوق عصر و شام‌گاه یک‌شنبه ۲۹ مهرماه ۹۷ در دانشگاه کاشان برگزار شد.

به گزارش وب‌سایت دانشگاه کاشان،‌ عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی این دانشکاه با اشاره به یکی از رویکردهای اصلی اجتماعی اظهار داشت: توجه به حقوق کودکان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

«مهران سهراب‌زاده» با اشاره به این‌که کودک‌آزاری یکی از آسیب‌های شایع در کشور ما به‌شمار می‌رود افزود: کودک‌آزاری شامل آزارهای جسمی، روانی، جنسی و بدرفتاری با کودک می‌شود و به سلامتی و آسایش کودک آسیب می‌رساند.

وی تاکید کرد: وقتی در جامعه بستر آرامش و امنیت لازم برای کودکان فراهم نباشد، کودکان از لحاظ روانی و اخلاقی دچار اختلالات گوناگونی خواهند شد.

به گفته این استاد دانشگاه؛ کودک‌آزاری صرفا یک بحث دانشگاهی و آکادمی نیست و باید از زوایای مختلف به این نابهنجاری اجتماعی توجه کرد.

عضو هیئت علمی دانشکاه کاشان خاطرنشان کرد: سازمان‌های مردم‌نهادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند نقش موثری در کمک و امدادرسانی کودکان داشته و دارند و حمایت از تشکل‌های مردم‌نهاد برای کلیه دستگاه‌های اجرایی باید یک استراتژی باشد.

دبیر همایش پیشگیری از کودک‌آزاری در حاشیه این همایش با بیان ضرورت توجه به موضوع کودک‌آزاری به‌عنوان یک آسیب اجتماعی گفت: کودکان دارای حق حیات، و از شعور و درک بالایی نسبت به مسائل برخوردار هستند که باید از نظر جسمی و روانی مورد حمایت خانواده و جامعه قرار بگیرند.

فرشته قاسمی افزود: کودک‌آزاری شامل جسمی، عاطفی، بی‌توجهی و غفلت و سوء‌استفاده‌های جنسی از کودک است که متاسفانه برخی از عوامل همچون ناآگاهی والدین و مشکلات اقتصادی و اعتیاد و بیماری‌های روانی و مشکلات خانوادگی زمینه کودک‌آزاری را به‌وجود می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: آموزش مهم ترین راه‌کاری است که می‌توان خانواده و کودک را در پیشگیری از کودک‌آزاری مصون داشت.

در این همایش موضوعاتی همچون انواع کودک‌آزاری، نقش مشاوره و مددکار در کاهش کودک‌آزاری، بررسی صلاحیت والدین در حضانت کودک، اهمیت آموزش خانواده‌ها در در محیط‌های اجتماعی، جایگاه اورژانس اجتماعی در مقابله با این پدیده مورد ارزیابی قرارگرفت.

گزارش تصویری همایش این‌جا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.