برطرف شدن مشکلات 74 شرکت کاشان در سال 96/فرمانداری کاشان، مبتکر طرح «منادیان عرصه‌ی تولید و اشتغال»

«اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» عنوانی بود که پس از پیام نوروزی رهبر انقلاب بر صفحه‌ی تلویزیون نقش بست و بر بیلبرد‌های تبلیغاتی شهرهای ایران نصب شد.

اما آنچه برای رهبری و مردم اهمیت داشت تحقق عملی این شعار در طول سال 96 بود. مردم ایران انتظار داشتند که مسئولانشان پا را از شعار و  وعده و وعید فراتر گذاشته و برای حل موانع تولید و ایجاد اشتغال تلاش کنند.

حالا که فقط چندروز تا پایان سال 96 مانده، با «مسعود خاندایی» معاون برنامه‌ریزی و اداری مالی فرمانداری کاشان به گفت‌وگو نشستیم و از او درباره‌ی عملکرد این معاونت در حوزه‌ی اشتغال و تولید پرسیدیم.

خاندایی گفت کارگروه رفع موانع تولید که به ریاست فرماندار و توسط او برگزار می‌شود از ابتدای سال 96 تاکنون 15 جلسه  برگزار کرده و در این جلسه‌ها مشکلات  74 شرکت کاشانی بررسی شده است.

مشکلات این شرکت‌ها عمدتا به سازمان تامین اجتماعی، نبودن نقدینگی و منابع مالی، مشکلات حاصل از رکود و مسائل مربوط به تحریم‌های گذشته و  به حوزه‌های اداری به ویژه حوزه‌ی محیط زیست و شهرداری مربوط بوده است.

 

اجرای 80 درصد مصوبات کارگروه رفع موانع تولید و اشتغال

خاندایی گفت به خاطر برخی از سرفصل‌های قانونی و نبودن اختیارات کافی در سطح شهرستان گاهی موانعی پیش روی سرمایه‌گذار قرار می‌گیرد که  در سطح کشور یا استان قابل حل است.

به اعتقاد خاندایی بخشی از این مشکلات در حیطه‌ی وظایف دولت نیست و باید سایر ارکان نظام مثل قوه مقننه و قوه‌ی قضائیه به آن بپردازند. به عنوان نمونه برخی از قوانین دست و پا گیر باید در مجلس شورای اسلامی اصلاح و برای اجرا به دولت ارسال شود و یا قوانین مربوط به جرائم تامین اجتماعی و جرائم مالیاتی باید در مجلس تصویب  شود. قوه‌ی قضائیه هم باید برای بخش تولید واشتغال دادگاه‌های تخصصی تشکیل دهد که خارج از روال عادی و بدون اطلاله دادرسی به مسائل مربوط به این حوزه بپردازند.

شهرستان کاشان تنها شهرستان استان است که مجوز تشکیل  کارگروه  تسهیل و رفع موانع تولید و اشتغال را دارد. فرماندار کاشان، معاون برنامه ریزی فرمانداری، رئیس «اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی»، رئیس اداره‌ی صنعت، معدن و تجارت اعضای ثابت این کارگروه‌اند و بر اساس نیاز از اداره‌های مختلف برای حضور در جلسات دعوت می‌شود.

خاندایی گفت 80 درصد مصوبات این کارگروه اجرایی شده و آن 20 درصدی که انجام نشده یا خارج از دایره‌ی وظایف اداره‌های شهرستان بوده و یا موانعی بوده که به حلقه‌های متفاوتی مانند تامین وثیقه‌ی لازم برای دریافت تسهیلات مربوط می‌شده است.

معاون فرماندار گفت بخشی از مشکل شرکت‌ها که بدهی به شرکت‌های برق یا آب و فاضلاب و یا گاز و یا تامین اجتماعی بوده را با برگزاری جلسات مشترک و قسط بندی مرتفع کرده است.

معاون فرماندار کاشان گفت در سال گذشته به صد در صد درخواست‌هایی که با موضوع تولید و اشتغال به فرمانداری ارسال شده پاسخ داده‌اند و امکان ندارد درخواستی وصول شده و پاسخی به آن داده نشده باشد.

 

فرمانداری کاشان، مبتکر طرح «منادیان عرصه‌ی تولید و اشتغال»

با ابتکار فرمانداری کاشان در این کارگروه طرحی به نام «منادیان عرصه‌ی تولید و اشتغال» تهیه شده است. بر اساس این طرح اعضای کارگروه از مجموعه‌های صنعتی و کشاورزی بازدید کرده و در همان محل مصوبات لازم را برای رفع مشکلات آن واحد مصوب می‌کنند. این طرح به ابتکارکاشان اجرا می‌شود.

تاکنون این کارگروه از شرکت‌های «کشت و صنعت حسین‌آباد»، «کربنات  کلسیم مشکات»، «ریسندگی بافندگی سیناتاب کاشان»، «شرکت گونی بافی گوهر خاک»، «شرکت گلاب طوبی» و « مجموعه‌ی  زیست محیطی پرورش و  نگهداری از حیوانات وحشی در اسارت» بازدید کرده‌اند.

خاندایی از جذب 25 درصد نقدینگی منابع استان در سامانه «بهین یاب» یعنی مبلغی معادل 250 میلیارد تومان خبر داد و گفت بخش تولید کاشان از این سامانه بهترین بهره را برده است.

معاون فرماندار گفت تلاش شده مشکل آب زمینها کشاورزی با اجرای طرح‌های مکانیزه با همکاری جهاد کشاورزی و اداره‌ی منابع آب مرتفع شود. او از مشکلات شرکت کشت و صنعت آبشیرین وابسته به ایثارگران، مزرعه‌ی 50 هکتاری داودیه قمصر و مجموعه کارگاهی شهر برزک به عنوان نمونه‌های موفق در این زمینه یاد کرد.

خاندایی گفت در سال گذشته 6 جلسه‌ی کارگروه اشتغال با هدف سازمان دهی بازار کسب و کار و جذب سهمیه‌های اشتغال شهرستان کاشان برگزار شده است.

این کارگروه به ریاست فرماندار و با حضور معاون برنامه‌ریزی او، به دبیری رئیس اداره‌ی تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با حضور اداره‌های امور مالیاتی و صنعت و معدن و دستگاه‌های حمایتی و بنیاد شهید و بانک‌ها و موسسه‌های مالی و اعتباری و اتاق بازرگانی و دانشگاه‌ها و  ومرکز اموزش فنی و حرفه‌ای و دفاتر کاریابی برگزار می‌شود.

یکی از اهداف مهم این کارگروه اجرایی کردن مصوبات کلان کشور در حوزه کسب و کار است.

در این کارگروه به صورت مرتب آمار اشتغال و آمار متقاضیان شغل بررسی شده و اطلاعات لازم در خصوص متقاضیان کسب و کار و میزان بی‌کاری به همراه سایر داده‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. از مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها درخواست شده که موانع عمده در حوزه‌ی کسب و کار را به صورت علمی رصد و پایش کرده و آمار آن را برای تصمیم‌گیری‌های دقیق به این کارگروه ارائه کنند.

در این کارگروه تسهیلات مربوط به حوزه‌ی کار و اشتغال توسط کمیته‌ی فنی این کارگروه رصد، پایش و تخصیص پیدا می‌کند.

خاندایی گفت در سال جاری 3 میلیارد تومان تسهیلات در حوزه‌ی مشاغل خانگی با نرخ 4 درصد به متقاضیان پرداخت شده است. مبلغ 106 میلیارد تومان هم در قالب طرح‌های «تکاپو» به متقاضیان سرمایه گذاری در همه‌ی حوزه‌ها اختصاص یافته که تا کنون 70 درصد این تسهیلات اجرایی شده است. بیش‌ترین پرداخت در این حوزه به متقاضیان طرح‌های حوزه‌ی گردشگری و میراث فرهنگی بوده است.

معاون فرماندار ادامه داد:  107 میلیارد تومان در قالب طرح‌های اشتغال روستایی و مناطق کمتر توسعه یافته به شهرستان کاشان اختصاص یافته که رویکرد ما کمک بیشتر به شهرهای زیر 10 هزار نفر و مناطق روستایی خواهد بود. تلاش می‌کنیم از این منبع بنیه‌ی حوزه‌ی کشاورزی را تقویت کنیم.

یکی دیگر از مهمترین و چالشی‌ترین وظایف معاونت تحت مدیریت مسعود خاندایی، کمیسیون نظارت بر سازمان‌های صنفی است. این کمیسیون یکی از قوی‌ترین کمیسیون‌های قانونی در حوزه‌ی اقتصاد شهری است که به بیش از 15 هزار واحد صنفی شهرستان نظارت می‌کند.

 

[QR size=”200×200″ link=”yes”]برطرف شدن مشکلات 74 شرکت کاشان در سال 96/فرمانداری کاشان، مبتکر طرح «منادیان عرصه‌ی تولید و اشتغال»[/QR]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.