برگزاری انتخابات الکترونیک درصدِ اشتباه را به صفر رساند

آغاز سال 96 با شروع ثبت نام دواطلبان انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان شد تا معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری کاشان در تعطیلات نوروز پرکارترین روزهای حوزه‌ی کاری خود را تجربه کند.

 

برگزاری انتخابات یکی از مهمترین و اساسی‌ترین وظایف حوزه معاونت سیاسی و اجتماعی فرمانداری ویژه کاشان است که «عباس‌علی قپانی‌پور» مسئولیت آن را برعهده دارد.

 

در 29 اردیبهشت ماه امسال دو انتخابات مهم و سرنوشت سازِ دوزادهمین دوره‌ی ریاست جمهوری و پنجمین دوره‌ی شوراهای اسلامی شهر و روستا با شکوهی ستودنی و خاص برگزار شد.

 

293 داوطلب برای 39 کرسی شوراهای اسلامی 7 شهر شهرستان کاشان با گرایش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به رقابت پرداختند.

 

در این دوره تعداد داوطلبان نسبت به دوره قبل 08/22 درصدی رشد داشت. 438 داوطلب هم برای 184 کرسی شوراهای اسلامی 56 روستای شهرستان به رقابت پرداختند.

 

در این انتخابات  55 داوطلب زن هم برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ثبت نام کردند. حضور زنان نسبت به دوره قبل رشد 95/30 داشته است.

 

قپانی‌پور معاون سیاسی اجتماعی فرماندار کاشان معتقد است یکی از بارزترین ویژگی‌های انتخابات شوراهای اسلامی در این دوره مشارکت چشمگیر داوطلبان از گرایش‌های مختلف سیاسی اجتماعی در عرصه رقابت‌های  انتخاباتی بوده که در تحقق مشارکت حداکثری مردم نقش به سزایی داشته است.

 

او  برگزاری مکانیزه‌ و الکترونیک انتخابات اخیر شورای اسلامی شهر کاشان را در 180 شعبه اخذ یکی دیگر از ویژگی‌های انتخابات 96 دانست و گفت برای اولین بار یک انتخابات به صورت تمام مکانیزه برگزار شد که کاملا موفقیت‌آمیز انجام شد و درصد وقوع اشتباه و تخلف را تقریبا به صفر رسانید.

 

قپانی پور گفت «مردم عزیز و فهیم کاشان در روز 29 اردیبهشت ماه با حضور آگاهانه و هوشمندانه  خود در 274 شعبه اخذ رای شهرستان و با مشارکت چشم گیر بیش از 82 درصدی بار دیگر نقشی زیبا  و به یادماندنی در عرصه فعالیت های سیاسی و اجتماعی خلق کردند.»

 

علاوه بر برگزاری انتخابات، وظایف دیگری‌ نیز به معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری سپرده شده که از می‌توان به عنوان نمونه به این موارد اشاره کرد؛ دبیرخانه هیات نظارت سازمانهای مردم نهاد،  شورای تأمین شهرستان،شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر،کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی ،ستاد صیانت از حقوق شهروندی، ستاد مناسبت های شهرستان،کمیسیون پایش تصویری،کمیسیون نظارت بر امنیت گردشگران خارجی، کارگروه تقسیمات کشوری، کمیسیون مقابله با تروریسم،کمیسیون اسلحه و مهمات ،کمیسیون پیشگیری و مقابله با سرقت،شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی، کارگروه بانوان و خانواده، کمیسیون تخصصی ارتقاء امنیت اخلاقی و اجتماعی،کمیسیون اقوام و فرق و مذاهب، شورای پدافند غیر عامل،کمیسیون امنیتی اتباع خارجی، کمیسیون امنیتی قاچاق انسان،کمیسیون کارگری، ستاد ساماندهی امور جوانان ،کمیسیون دانشجویی،کمیسیون قاچاق کالا و ارز،کمیسیون نظارت بر فضای سایبری،کمیسیون برآورد اطلاعات،احزاب و تشکل های صنفی.

 

صدور مجوز برای 14 سازمان مردم نهاد در سال 96

معاونت سیاسی اجتماعی فرمانداری در سال 96 در زمینه تقویت مشارکت اجتماعی شهروندان با تسهیل سازی فرآیند تاسیس سازمان‌های مردم نهاد گامی در راستای حضور موثر شهروندان در عرصه‌های مختلف برداشته است.

 

قپانی‌پور گفت در سال 1396 تعداد 14 سمن جدید به جمع تشکل های اجتماعی شهرستان در موضوع های مختلف فرهنگی اجتماعی اضافه شده است.

 

معاون فرماندار کاشان افزود: با تشکیل مجمع هم اندیشی سازمان های مردم نهاد شهرستان (خانه سمن ها) به عنوان یک مرجع حمایتی و مشورتی تلاش شد تا برای اولین گام، این مجمع در تهیه بانک اطلاعاتی نیازمندان و همچنین خیرین شهرستان اقدام کند. تلاش و پیگیری جهت توانمند‌سازی و کیفی‌سازی تشکل‌های اجتماعی  شهرستان و بهره‌گیری از توان آنها در نقش‌آفرینی در کلیه عرصه‌های فرهنگی اجتماعی جزء اهداف دبیرخانه هیات نظارت سازمان های مردم نهاد شهرستان است.

 

اعتیاد آسیب جدی شهرستان

امروزه آسیب‌های اجتماعی یکی از مهمترین مسائل اجتماعی در کشور ما به حساب می آید.

 

قپانی‌پور گفت اصلی ترین رویکرد معاونت سیاسی اجتماعی برای مقابله ریشه‌ای با آسیب‌های اجتماعی، گسترش نظام آموزش، مشاوره، توانمندسازی و مهارت آموزی با بهره گیری از توان تشکل‌های مردمی است.

 

بر همین مبنا این معاونت با برگزاری جلسات متعدد کارگروه فرهنگی اجتماعی و براساس طرح ملی تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، پیرامون تحقق اهداف کمی و کیفی مندرج در طرح، اقدام به تشکیل کمیته‌های مربوطه در موضوع های؛ طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی و غیره کرده است.

 

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار  اعتیاد را آسیب‌های جدی شهرستان کاشان دانست و گفت در سال جاری شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان در هشت جلسه و اجرای 61 مصوبه تشکیل شده است. این شورا با رویکرد اجتماعی نمودن امر مبارزه با مواد مخدر از طریق تقویت مشارکت تشکل‌های مردمی در حوزه‌های پیشگیری، مقابله، درمان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی و پیشگیری اقدام کرده است.

 

تشکیل ستاد صیانت از حقوق شهروندی

قپانی پور گفت تقویت کارکردهای مذهبی اجتماعی هیئآت مذهبی شهرستان کاشان، ساماندهی ایستگاه‌های صلواتی،آسیب شناسی هیأت‌های مذهبی افراطی و بنیادگرا، آسیب‌شناسی حضور اقوام مهاجر در شهرستان و تهیه طرح جامع فرهنگی اجتماعی با رویکرد مصون‌سازی فرهنگی و عقیدتی جامعه در مواجه با گروه‌ها و فرقه‌های نوظهور از برنامه‌های کمیسیون اقوام فرق و مذاهب شهرستان است که در سال جاری پنج جلسه در اینباره برگزار شده است.

 

معاون فرماندار کاشان ادامه داد: به دنبال ابلاغ منشور حقوق شهروندی از طرف رئیس جمهور و نظر به اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و دیگر قوانین مربوطه با رویکرد «ولی نعمت دانستن مردم» در اصول متعدد بر حقوق ملت تاکید و تصریح کرده است و حکومت را به رعایت حقوق ملت از جمله « حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی بیان و اندیشه، حق مشارکت در تعیین سرنوشت، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق محیط زیست سالم و… » موظف کرده این معاونت ضمن تشکیل ستاد صیانت از حقوق شهروندی و ابلاغ شاخص‌های صیانت به کلیه ادارات‌، از 35 اداره و ارگان دولتی شهرستان بازدید و بازرسی کرده است.

 

92 درصد مصوبه‌های شورای تامین عملی شده است

قپانی پور گفت بیش از 92 درصد از 194 مصوبه شورای تامین شهرستان اجرایی شده که از مهمترین موضوع های بررسی شده در 33 جلسه شورای تامین شهرستان، انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، هماهنگی لازم جهت اجرای احکام قضایی، مانورها و طرح های امنیتی، بررسی درخواست های گروه‌ها برای برگزاری تجمعات اعتراضی، مسائل امنیتی انتظامی راهپیمایی‌ها، مسائل امنیتی انتظامی مراسم قالیشویان و هفته دفاع مقدس و رژه 31 شهریور ، مسائل تقسیمات کشوری و خطوط مرزی ، مشکلات کارگری ، شایعه پراکنی و درج مطالب خلاف واقع در فضای مجازی، اتباع بیگانه و سیستم پایش تصویری شهرستان است.

 

بر اساس مصوبات کمیسیون امنیتی پایش تصویری طی چهار جلسه، استقرار سامانه پایش تصویری در نقاط ورودی و خروجی شهر کاشان و نصب تعداد 186 عدد دوربین با قابلیت سرعت سنج ، نظارتی و پلاک خوان در 13 نقطه ورودی شهرستان و 32 نقطه شهر کاشان در دست اقدام است  که در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد .

 

از ابتدای آغاز فعالیت دولت محترم تدبیر و امید و رونق گرفتن صنعت گردشگری و با عنایت به حضور چشمگیر گردشگران خارجی در شهرستان و با هدف تقویت صنعت گردشگری و توریسم، کمیسیون نظارت بر امنیت گردشگران خارجی طی چهار جلسه در سال 1396 به حفظ امنیت گردشگران پرداخته است.

 

پیگیری مطالبات کارگران

قپانی‌پور گفت بخش قابل توجهی از جمعیت کاشان از جامعه کارگری‌اند. بر همین مبنا کمیسیون کارگری شورای تامین شهرستان در خصوص پیگیری مطالبات و مشکلات این قشر زحمت‌کش با برگزاری پنج جلسه در سال جاری ضمن تعامل با صاحبان صنایع موارد بسیاری را پیگیری کرده که برای نمونه می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ پیگیری مشکلات کارخانه گرانیت بهسرام کاشان با بیش از 270 نفر کارگر، پیگیری مطالبات بیش از 3500 نفر کارگران بازنشسته و حدود 200 نفر کارگران رسمی شرکت ریسندگی و بافندگی و نساجی کاشان ، پیگیری احداث شهرک صنفی کاشان، پیگیری مطالبات کارگران شرکت صنایع فرش راوند و پیگیری مالکیت آن از طریق صندوق بازنشستگس کشور، حل معضلات و مشکلات بیش از 50 شرکت تولیدی و جلوگیری از تعطیلی شرکت ها و حفظ نیروی کار با پیگیری از دستگاههای خدماتی شهرستان و استان .

 

معاون فرماندار کاشان افزود: رصد و پیگیری مسائل و مشکلات دانشجویان شهرستان از دیگر وظایف معاونت سیاسی اجتماعی است که در سال جاری با برگزاری سه جلسه‌ی کمیسیون دانشجویی در موضوع‌های  تقویت روحیه مطالبه گری دانشجویان در مسائل مختلف، برگزاری مراسم 16 آذر روز دانشجو، تشکیل تیم بازرسی از دانشگاه‌ها به منظور بازدید از خوابگاه‌ها و بررسی مشکلات دانشجویان تصمیماتی اخذ و اجرایی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.