برگزاری اولین همایش بوم گردی ایران در خانه دوست

محدثه میرکمالی: اولین همایش بوم گردی ایران با حظور 168 نفر از 23 استان مختلف کشور با عنوان گردشگری پایدار، شب گذشته در خانه‌ی تاریخی دوست برگزار شد.

 

در همان ابتدای جلسه گرمای هوا میهمانان را ملزم به استفاده از بادبزن هایی کرد که به نوعی نماد سنتی همایش به شمار می‌رفت.

اکبر رضوانیان از فعالان عرصه گردشگری که مدیریت خانه نقلی راهم به عهده دارد از همکاری سیستم های دولتی در برگذاری جلسات و نشست ها سخن گفت.

 

او گفت طرح همایش اقامتگاه های بوم گردی در همین جلسات ارائه شده است.

نیما آذری، مدرس حوزه بوم گردی، موضوع امسال سازمان بین المللی uwntuo(سازمان جهانی گردشگری) را گردشگری اعلام کرد و آنرا ابزاری برای توسعه دانست.

 

وی در ادامه صحبت هایش گفت:کشور ما شاید مقداری دیر اما به هر حال شروع کرد. موضوع گردشگری موضوع عامی است از کمیته ها گرفته تا آژانس‌ها به آن وابسته هستند.

در رابطه ای که با سازمان برقرار کردیم کمیته گردشگری پایدار تشکیل دادیم که یکی از موضوعات 17گانه آن در ارتباط با گردشگری و اقامتگاه است و موضوع نسبتا جوانی است.

هدف تشکیل کمیته ایجاد تعامل در بخش های مختلف است همچنین در آینده در کشور چین تیمی از ایران خواهد رفت که درباره مسائل بوم گردی و نتایج اجلاس صحبت شود.

الله یاری، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اصفهان،جایگاه طبیعت گردی و بوم گردی را جایگاه تثبیت شده ای دانست.

یکی از کارافرینان حاضر در جمع با گلایه پرداخت و گفت: دولت برای ساخت اقامتگاه های بوم گردی تسهیلاتی را در نظر گرفته آنها به ما مجوز دادند و ما را ترغیب کردند و قول وام 100 میلیونی به ما دادند اما به وعده شان عمل نکردند.

از خرداد ماه 95 هر هفته در بانک کارآفرینی در خواست داده ام تا حداقل 50 تومن وام بگیرم نه آن 100 میلیون مقرر شده را اما تا کنون هیچ پولی دریافت نکرده ام ، چرا؟

 

فیاضی،رئیس بوم گردی سازمان میراث فرهنگی تهران در پاسخ به این سوال گفت: صندوق کارآفرینی تخصصی در این زمینه ندارد. در جلسه ای که گذاشتیم بحث طبیعت گردی را هم پذیرفتیم اما کارشناسان نسبت به این موضوع مخالفت نشان دادند. در ضمن قوانین و مقررات بانک مرکزی هم برای تسهیلات گذاشته شده بسیار مشکل است اما اتفاق خوب این است که جلسات توجیهی بار کارشناسان صورت گرفته تا آنها با مدل بوم گردی و گردشگری آشنا بشوند و اگر 1/5میلیارد دلار بودجه اختصاص یافته برای این امر به دست ما برسد حتما به مشکلات رسیدگی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.