برگزاری سمینار «سیلک» در موزه لوور فرانسه

مشکات آنلاین: سمینار «سیلک، قلب باستان‌شناسی ایران» با حضور جمعی از پژوهشگران و متخصصان باستان‌شناسی جهان از آکادمی‌ و موزه‌های جهان و هیئتی از مسئولان و متخصصان موزه ملی ایران و سفیر کشورمان در سالن موزه لوور برگزار شد.

سمینار «سیلک، قلب باستان‌شناسی ایران» دوشنبه ۴ آذرماه به ریاست «جبرئیل نوکنده» رئیس کل موزه ملی و دیگر پژوهشگران و گردآورندگان آثار مرتبط با تپه‌های سیلک کاشان، در موزه لوور برگزار شد.

ریاست جلسه افتتاحیه را «مارسل پیک» مدیر دپارتمان آثار باستان شرقی موزه لوور برعهده داشت و «جان کرتیس» مدیر بنیاد میراث ایران، «علیرضا رستگار» رئیس مشترک این بنیاد و «جبرئیل نوکنده» و «باربارا هلوینگ» مدیر موزه برلین از جمله سخنران‌های نشست افتتاحیه بودند.

تپه سیلک کاشان با قدمتی چند هزار ساله به عنوان قدیمی‌ترین خاستگاه تمدن بشری از دهه‌ها قبل موضوع همکاری مشترک بین باستان‌شناسان و کاوش‌گران ایرانی و فرانسوی بوده است.

این محوطه باستان‌شناسی در دو نوبت ابتدا توسط «رومن گیرشمن» باستان‌شناس فرانسوی در دهه ۱۹۳۰ و سپس توسط گروهی به سرپرستی «ملک شهمیرزادی» در دهه ۸۰ شمسی مورد کاوش‌های باستان‌شناسی قرار گرفته و سمینار فوق که از سلسله سمینارهای موسوم به «سیلک، قلب باستان‌شناسی ایران» است، به هدف یادآوری ارزش تاریخی این محل و یافتن راه‌کارهای آتی برای تداوم کاوش‌های باستان‌شناسی در این سایت برگزار گردید.

نخستین سمینار از سلسله سمینارهای فوق سال گذشته در انگلستان برگزار شده بود و قرار است سومین و چهارمین دور آن نیز به ترتیب در سال ۲۰۲۰ در آلمان و در سال ۲۰۲۱ در ایران برگزار شود.

 

منبع: پایگاه خبری اهل کاشانم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.