بیماران، هزینه پرداخت نشدن مطالبات پزشکان می‌پردازند

درد کلیه، امانش را بریده است. در شرایط ناگوار اقتصادی ترجیح می‌دهد درد را کمی تحمل کند اما در بیمارستان شهید بهشتی ویزیت شود تا هزینه درمانش کمتر شود؛ کاری که بسیاری از شهروندان کاشانی که از اوضاع اقتصادی مساعدی برخوردار نیستند انجام می‌دهند.

سید محسن راننده تاکسی ۳۵ ساله کاشانی یک‌شنبه ساعت ۹ صبح به برای معاینه به درمانگاه بیمارستان مراجعه می‌کند اما بر خلاف رویه معمول از او می‌خواهند ۱۷ هزار تومان حق ویزیت پرداخت کند.

او به رئیس بیمارستان مراجعه می‌کند و رئیس می‌گوید «باید رایگان ویزیت شوید».

سید محسن می‌گوید «رفتم تا آخر نشستم و آخرین نفر وارد مطلب شدم. در بدو ورود به مطب و تحویل برگه نوبت و دفترچه، دکتر دفترچه را روی میز پرت کرد و گفت برو قبض بگیر. گفتم ریاست بیمارستان اعلام کرده، باید پذیرش رایگان باشد. دکتر گفت برو به رئیس بیمارستان بگو قبض صادر کن تا من معاینه کنم».

گزارش‌های خبرنگار مشکات آنلاین از بیمارستان بهشتی، گفته‌های محسن را تأیید می‌کند. اورژانس بیمارستان دیگر آن شلوغی همیشگی را ندارد. پزشکان تلاش می‌کنند تا می‌توانند بیمار را بستری نکنند.

برخی از پزشکان جراح هم بیماران را عمل نمی‌کنند. یکی از پرستاران بخش جراحی می‌گوید پزشک بیهوشی پذیرش نمی‌کند، جراح هم جراحی نمی‌کند.

او توضیح می‌دهد «بیماران اورژانسی مثل تصادفی‌ها و کسانی که آپاندیس دارند را عمل می‌کنند اما مثلاً اگر کسی دیسک کمر داشته باشد تا آنجا که بتوانند عملش نمی‌کنند. البته اگر خودش هزینه را بپردازد عمل می‌شود.»

این پرستار بر اساس مشاهدات خودش می‌گوید آمار جراحی‌های بیمارستان تقریباً نصف شده است.

او می‌گوید ویزیت نشدن بیماران مخصوص بخش جراحی نیست، بلکه در قسمت‌هایی مانند سونوگرافی و سنگ‌شکن و سی‌تی‌اسکن هم این مشکل وجود دارد.

یکی از پزشکان کاشانی می‌گوید این مشکل در همه بیمارستان و مراکز درمانی دولتی کاشان هست.

او می‌گوید بالاخره پزشک هم بر اساس جایگاه اجتماعی که دارد باید بتواند زندگی خود را اداره کند. برخی از همکاران من در اورژانس بیمار را ویزیت کرده‌اند، از بیمار هم حق ویزیت دریافت شده اما هنوز حق ویزیت آن‌ها پرداخت نشده است. برخی از همکاران ما فقط حقوق بیمارستان را می‌گیرند و ۱۳ ماه است که حق ویزیتشان را کامل دریافت نکرده‌اند. یکی از همکارانم می‌گوید این‌قدر وضع خراب شده که من خجالت می‌کشم بیرون بیایم.

یکی از رزیدنت‌های جراحی مغز و اعصاب هم وضعیت نابه سامان درمان بیماران تأمین اجتماعی، در بیمارستان بهشتی را تأیید می‌کند و می‌گوید «تأمین اجتماعی ساپورت نکرده، برای همین بیماران الکتیو (غیر اورژانسی) بستری و جراحی نمی‌شوند؛ اما اگر بیمار اورژانسی باشد عمل می‌شود.»

سید محمدحسین مکی، مدیر بیمارستان بهشتی می‌گوید پزشکان می‌گویند اگر قرار باشد درمان بیمار را انجام دهیم و سازمان بیمه‌گر که قرار است بعد از یک سال حق‌وحقوق ما را پرداخت کند، نصف آن را کسر کند، ما تعهدی به آن سازمان نداریم. درواقع حق‌وحقوق پزشکان، طبق قانون پرداخت نمی‌شود.

او هفته گذشته نیز در گفت‌وگو با مشکات آنلاین از بدهی ۶۰ میلیارد تومانی تأمین اجتماعی به بیمارستان خبر داد و گفت بیمارستان در این شرایط، در تأمین داروها و امکانات مورد نیازش با مشکل روبروست. شرکت‌های تأمین‌کننده لوازم بیمارستانی از ما بدهی‌هایشان را مطالبه می‌کنند.

دکتر مکی می‌گوید سازمان تأمین اجتماعی باید طبق قانون هزینه یک سری اقدامات درمانی را که پزشکان انجام داده‌اند، پرداخت کند اما برای آن‌ها کسورات می‌زند.

دکتر به سید محسن هم همین حرف را زده است. راننده جوان کاشانی می‌گوید دکتر به او گفته ۹ ماه است که تأمین اجتماعی پول او را پرداخت نکرده است. عمل‌های جراحی‌اش را در دفترچه‌ای وارد کرده و بر اساس زمانی که از او گرفته در لیست جراحی‌ها کد زده اما «یک جوان فوق‌دیپلم در سازمان تأمین اجتماعی روی کدها خط می‌کشد و پولش را نمی‌دهد.»

سیدمحسن می‌گوید من جوانم و می‌توانم این ۱۷ هزار تومان را پرداخت کنم اما در همان روز پیرمردی در درمانگاه بود که از درد، دست روی قلبش گرفته بود. دکتر به او گفته بود اول هزینه را بپرداز بعد اکو بگیرم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.