«بی سوادی سفید» معضل اصلی جامعه است/ پژوهش، لازمه رفاه اجتماعی است

رئيس دانشگاه كاشان در آیین بزرگداشت هفته پژوهش که در این دانشگاه برگزار شد، تحقيق و پژوهش را رمز توسعه يافتگی جامعه دانست و گفت: پژوهش، خلاقيت و نوآوری، اساسی ترين نياز يك جامعه برای رسيدن به پيشرفت، توسعه و رفاه اجتماعی  است.

 

«عباس زراعت» معضل اصلی جامعه امروزی را «بی سوادی سفيد» دانست  و افزود: در جامعه ای كه  محقق و استاد و معلم توان استفاده بهتر و ارتباط  اجتماعی و دانشجو پروری را نداشته باشد بي سوادی سفيد رخ می دهد.

 

وي با اشاره به اينكه در كشورهای توسعه يافته بيشترين بودجه را براي كارهاي تحقيقاتی و پژوهشی در نظر مي گيرند خاطر نشان كرد: در كشور آمريكا حدود 300 ميليارد دلار در يك سال به امر پژوهش اختصاص مي دهند كه اين امر رشد اقتصادی و توسعه يافتگی را به همراه  دارد.

 

وي خاطر نشان كرد: به ازای هر يك ميليون  نفر در كشور آمريكا، 5 هزار محقق وجود دارد در حاليكه در كشور ايران  به ازای هر یک میلیون نفر 100محقق وجود دارد.

 

زراعت  با بيان اينكه در برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه، برنامه دانشگاه اين بوده كه سه درصد از توليد ناخالص ملی، به امر پژوهش اختصاص دهند افزود: اين در حاليست كه در حال حاضر زير نيم درصد از درآمد توليد ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص مي يابد كه اين ميزان بودجه جوابگوی نياز تحقيقاتی پژوهشگران نیست.

 

وي با تقدیر از پژوهشگران دانشگاه کاشان گفت: معرفي  دكتر مسعود صلواتي و دكترمحسن نيازي  به عنوان پژوهشگران برتر و كسب عنوان برتر طرح دكتر فاطمه مشكانی در جشنواره خوارزمی از افتخارات و نشان مجاهدت علمی و تلاش پژوهشگران اين دانشگاه است.

 

رئیس دانشگاه کاشان با طرح پرسش هایی که «دانشگاه چه تاثيري در بهبود رفاه اجتماعي دارد؟»  و «چه ميزان جامعه در برابر وضعيت دموكراسي مسئول است؟» از استادان و محققان خواست تا تحقيقات خود را در راستای پاسخ به اين سوالات ارائه دهند.

 

زراعت با بيان اينكه دانشگاه كاشان بر اساس سند چشم انداز، بايد دانشگاه اسلامي مبتنی بر بينش توحيدی، برخوردار از هوشمندی رقابتی و نظام مديريت راهبردی، پاسخگو به نيازهاي جامعه، فعال در سطح بين المللی، نهادی منطقه ای، كيفيت محور، يادگيرنده و نوآور باشد افزود: از مهمترين راهبردهاي دانشگاه نيز ارتقاء كيفيت، توليد و نشر علم، حفظ پژوهشگران برجسته علمي و بين المللي و همكاري هاي علمي و ايجاد زير ساخت هاست.

 

رييس دانشگاه كاشان ايجاد 12 شركت دانش بنيان را از مهمترين سياست هاي اين دانشگاه عنوان كرد و گفت: با مشاركت وتوان علمي استادان و مجموعه كاركنان دانشگاه مي توان اهداف و سياست هاي دانشگاه را محقق ساخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.