تئاتری که وقت مخاطب را تلف نمی‌کند

حوریه شیوا – «کمدی استشمامات»، عنوان تئاتریست که تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه در تالار فرهنگ کاشان روی صحنه می‌رود. روایتی از آزادی‌خواهی و جستجو برای یافتن هویت.

«دماغ‌ها قیام کنید، هیچ‌کس برای ما بهتر از خود ما نیست.» این شاید تأثیرگذارترین جمله در متن این اجرا باشد.

نمایشی با متنی خوب. متنی که بر نشانه‌شناسی و تمثیل استوار است، شخصیت‌پردازی خوبی دارد و در مجموع در جذب مخاطب موفق است و ارتباط خوبی با او ایجاد می‌کند.

نمایش‌نامه مقدمه‌چینی طولانی ندارد و بلافاصله مسئله و گره اصلی شکل می‌گیرد که باعث می‌شود مخاطب به‌سرعت با اثر درگیر و همراه شود. متنی جسورانه که با توجه به زمان و مکان، موضوعی را دستمایه قرار داده که می‌تواند منطبق با شرایط کنونی ما باشد و مخاطب به‌آسانی آن فضا را با شرایط اجتماعی و سیاسی اکنون منطبق می‌کند.

لذت بردن و سرگرم شدن از ویژگی‌های یک تئاتر است، لازم نیست در یک تئاتر تنها حرف‌های فلسفی زده شده و شعار داده شود، این اثر به‌خوبی مخاطب را سرگرم می‌کند و در عین لذت بردن، فرصت اندیشیدن را هم ایجاد می‌کند.

اجراها بسیار روان‌اند و چینش بازیگران بسیار قابل‌توجه است. شخصیت‌هایی قابل‌باور و تأثیرگذار.

مخاطب، انگار که بازرس، قاضی، دکتر، کافه‌چی و به‌خصوص کشیش را بارها دیده؛ آدم‌هایی که سرجای خودشان قرار نگرفته‌اند و کارهایی را انجام می‌دهند که بلد نیستند.

قدرت‌طلبی، دروغ، رشوه‌گیری، چاپلوسی، تقلب، توهم توطئه از سوی غریبه، توهین و بدوبیراه گفتن به مخالف، پرونده‌سازی برای بی‌گناه، نمایش اتحاد و شاد جلوه دادن جامعه‌‌ای چندپاره و غمگین، انگار که همه این صحنه‌ها را جایی از قبل دیده‌ایم. کشوری که در جشن صدسالگی استقلال کشورش، رکورد اهتزاز پرچم‌اش را «نیم متر» افزایش داده، اما از آگاهی و رشد مردمش می‌ترسد. مسئولینش همچنان به دنبال حواشی و بحث‌های فرسایشی‌اند. آن‌ها زمانی به خود میایند که دیر شده، بااین‌حال چاره را در «قرنطینه کل شهر» می‌دانند، قرنطینه‌ای که سرانجام توسط کافه‌چی که تنها کاراکتر متفکر این سرزمین و به‌نوعی نماد روشنفکر در جامعه است، شکسته می‌شود و مردم به آزادی می‌رسند.

«کمدی استشمامات» نوشته امید طاهری و با کارگردانی مهدی سه‌دهی و فرسام دالائی، به تهیه‌کنندگی امین عالمی، از یکم تا پانزدهم اردیبهشت‌ماه، ساعت 20 در تالار فرهنگ و ارشاد روی صحنه است. تئاتری که حرف برای گفتن دارد و وقت مخاطب را تلف نمی‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.