تبلیغات در حوزه گردشگری کاشان بسیار ضعیف است

گردشگری که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین راه‌های توسعه و رشد اقتصادی در جهان به‌شمار می‌رود، در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.
در این میان، شهر کاشان علی‌رغم شرایط جغرافیایی و تاریخی مناسب و برخورداری از معماری اصیل ایرانی، خانه‌های تاریخی، مساجد، بازار، تپه‌های باستانی، صنایع‌دستی، آیین‌ها و مراسم خاص مانند گلاب‌گیری و قالی‌شویان و بسیاری جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دیگر، نتوانسته آن‌طور که باید، هماهنگ با این قابلیت‌های بسیار بالا، از مواهب صنعت گردشگری، بهره لازم را ببرد.

کاشان را با داشتن یک هزار و ۷۰۰ اثر تاریخی شناسایی‌شده و ۳۲۰ بنا که در فهرست آثار ملی ثبت شده است، می‌توان به‌عنوان قطبی تاریخی در بین شهرهای توریستی ایران قلمداد کرد. شهری که اگر آثار باستانی‌اش گردشگر را جذب نکند، کویر دارد، اگر گردشگری، اهل کویر نباشد، چند کیلومتر آن‌سو‌تر، آبشار، غار و هوایی همیشه‌بهاری، انتظارش را می‌کشد.

همچنین ازنظر داشتن سایر ویژگی‌ها برای جذب توریست، کاشان شرایط بسیار مطلوبی دارد؛ ازجمله داشتن فرودگاه، اقامت‌گاه‌های متنوع سنتی و مدرن، امنیت، دسترسی‌های آسان، فرهنگ عمومی قابل‌قبول و احترام بومیان به گردشگر و…

در کنار تمام این قابلیت‌ها، نقش تجاری کاشان در عرصه تولید گلاب و عرقیجات، ظروف مسی و سفالی متنوع را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.
آن‌چه در توسعه‌ی زیرساخت‌ها و فعالیت‌های گردشگری بسیار مهم است، استفاده‌ی جامعه‌ی میزبان از تسهیلات است، چراکه بسیاری از این زیرساخت‌ها باهدف توسعه‌ی گردشگری ایجاد می‌شوند، اما مردم ساکن در جامعه‌ی میزبان نیز از این امکانات استفاده می‌کنند و می‌توان گفت که توسعه‌ی گردشگری منجر به توسعه‌ی فرابخشی می‌شود، از آن جمله اشتغال‌زایی برای جامعه‌ی میزبان است.

حالا بااین‌همه جاذبه و ظرفیت‌های بالقوه، فقدان نگاهی مدیریتی و کل‌نگر، به‌شدت حس می‌شود. نگاهی جامع و تخصصی که با در نظر گرفتن مجموع جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و تجاری، در شناساندن کاشان، فصل جدیدی را نه‌فقط برای ایران و ایرانی که برای گردشگران بین‌المللی در سرتاسر جهان، باز کند.

عوامل متعددی (ازجمله سوء مدیریت در برنامه‌ریزی برای گردشگری یا بی‌ثباتی خاورمیانه) باعث شده‌اند تا صنعت توریسم ایران، جایگاهی پایین‌تر از پتانسیل‌هایش داشته باشد؛ اما جدا از کمبودها و کاستی‌های موجود، تبلیغات ایران و به‌تبع کاشان در رسانه‌های فرامرزی برای جذب گردشگر نیز بسیار ضعیف است.

در دورانی که رسانه‌های جهانی، تمام تلاش‌شان را برای تخریب وجهه ایران در عرصه بین‌المللی می‌کنند و خواهان انزوای بیشتر ما در جهان هستند، جایگاه تبلیغات و نقش رسانه، در جهت معرفی جاذبه‌های ایران و دادن حس امنیت به گردشگران، بیش‌از پیش اهمیت می‌یابد.

به اشتراک گذاشتن تیزرها و کلیپ‌های تبلیغاتی، در فضاهای مجازی، (به‌خصوص یوتیوب)، به زبان‌های مختلف و تلاش برای معرفی کاشان، به‌عنوان شهری تاریخی باقابلیت‌های ویژه، می‌تواند بسیار در این زمینه اثرگذار باشد.

تغییر و تحولات ارزی فعلی، می‌تواند به‌شدت اقتصادهای در حال رشد را با شوک و بحران روبه‌رو سازد و بهترین راه‌کار برای مقابله با کاهش اثرات تغییر و تحولات اقتصاد جهانی بر اقتصادهای کوچک و متوسط ملی در ایران، رونق صنعت گردشگری و در نتیجه ارزآوری است، به همین دلیل، بهتر است از این ایام با عنوان «بهار صنعت گردشگری» یاد کنیم، بهاری که با مدیریت و باغبانی مناسب، محصولاتی چشمگیر خواهد داشت.

باوجود آن‌که شهرستان کاشان و بخش مرکزی آن توانسته انبوه گردشگران تاریخی- فرهنگی را از لایه‌های متفاوت اقتصادی جامعه جذب نماید، اما همچنان با عدم توسعه صنعت گردشگری در منطقه روبه‌رو بوده و شهر، گرفتار ناپایداری‌های متعدد است که عمده این ناپایداری‌ها ناشی از تعدد مراکز تصمیم‌گیری، گسستگی در مدیریت شهری و عدم مدیریت یک‌پارچه بین سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی تصمیم‌گیر در خصوص امور گردشگران و گردشگری و وجود برخی موازی‌کاری‌ها است.

لذا ضروری است تا با تهیه و اجرای طرح جامع گردشگری شهرستان کاشان، نهادی فراسازمانی متشکل از کلیه سازمان‌ها و دستگاه‌های مسئول در امر مدیریت شهری تشکیل شود تا این نهاد فرادست بتواند برای برقراری یک ارتباط سازمان‌یافته تلاش کند تا شاهد توسعه پایدار در شهر و منطقه باشیم، توسعه‌ای که نویدبخش بهاری پرطراوت در عرصه صنعت گردشگری برای کاشان باشد.
حوریه شیواپور ــ کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.