جشنواره خربزه سفید در دشت خشک و حمایت تاسفبار نماینده

حسین خراسانی زاده/ رئیس مرکز تحقیقات آب، تغییر اقلیم و خشکسالی دانشگاه کاشان:

چندی پیش خبر و تبلیغات مربوط به برگزاری جشنواره خربزه سفید در سفید شهر در روز ۳۱ خرداد توجهم را جلب کرد و یاد برگزاری جشنواره دیگری در سال‌های پیش برای پنبه را با عنوان طلای سفید در ذهنم زنده کرد.

در شرایطی که مساله کمبود آب و تخریب سفره‌ی آب دشت کاشان از مرز بحران گذشته و به مرحله ورشکستگی رسیده، برگزاری چنین جشنواره‌هایی در خوشبینانه‌ترین حالت نشان دهنده ناآگاهی برگزارکنندگان و حامیان آن‌ها به باقیمانده اندک سفره آب زیرزمینی دشت کاشان است.

اوضاع آب آنقدر خراب است که در تابستان جاری، هم در سطح ملی و هم در سطح استان اصفهان نگرانی جدی حتی برای تامین آب شرب و بهداشت مردم وجود دارد‌.

به طور خاص، میزان انتقال آب زاینده رود به منطقه کاشان کاهش  یافته و اکنون که حداکثر برداشت ممکن از چاه‌های آب شرب انجام می‌شود و با مصرف، برابری می‌کند و عدم صرفه جویی مردم،  یا شاید حتی خرابی یک چاه باعث قطع آب شبکه آب شهرهای منطقه خواهد شد.

خوب است توجه شود که برای تولید هر کیلو خربزه حدود ۵۰۰ لیتر آب صرف آبیاری می‌شود که ۴۰۰ لیتر آن تبخیر شده و از منطقه خارج می‌شود.

همچنین برای تولید هر کیلو پنبه ۷ تن آب صرف آبیاری می‌شود که حدود ۴ تن از این آب که از سفره زیرزمینی بالا کشیده می‌شود، تبخیر شده و از منطقه دشت کاشان خارج می شود؛ لذا چرا باید کاشت محصولات آب بَری مثل خربزه و پنبه ادامه پیدا کند و چرا باید تشویق شود؟

نکته ای که تاسف را مضاعف می کند این است که یکی از برگزارکنندگان جشنواره خربزه شورای شهر سفیدشهر و حامی آن نماینده کاشان و آران و بیدگل و برادر وی باشند.

از نماینده منطقه در مجلس که تحصیل‌کرده آب است انتظار می رفت و می رود که مانعی برای برگزاری چنین جشنواره هایی باشد که به مردم آدرس غلط می دهند؛ ولی پیگیر، حامی و ابداع کننده  برنامه هایی برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی شامل کاهش کشت سطح زیر کشت بخصوص برای محصولات آب بر و معرفی کشت‌های جایگزین، اجرای روش‌های نوین کشت و همچنین آبیاری باشد.

در خاتمه خوب است از نماینده مردم منطقه در مجلس پرسیده شود برای آب که مهم ترین مشکل این منطقه است در سال های نمایندگی چه کرده اند؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.