حال هوای كاشان خوب نيست

رييس اداره حفاظت محيط زيست كاشان گفت: حال هوای کاشان زیاد خوب نیست.

حسين خادمی در گفت‌وگو با پورتال خبری كاشان، گفت: يک‌شنبه 16 دی‌ماه افزايش شاخص آلودگی هوای كاشان به 128 و در وضعيت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

به گفته وی، شاخص‌های كيفيت هوا از 51 تا 100 سالم، از 101 تا 150 ناسالم براي گروه‌های حساس، از 151 تا 200 نا‌سالم برای همه و از 201 تا 300 و بالاتر وضعیت خطرناك است.

خادمی منشاء اصلي آلودگی هواي كاشان را ذرات معلق غبار ناشی از وزش باد دانست و متذكر شد: اگر مواظب آب و هوای كاشان نباشیم، در 5 سال آينده كاشانی‌ها شرايط سختی خواهند داشت.

وی لزوم اندازه‌گيري دقيق هوای كاشان را نيازمند تأسيس سه ايستگاه در ورودي جريان باد، خروجي جريان باد و در مركز شهر كاشان دانست و افزود: ميزان حقيقي آلودگي هواي كاشان براساس ميانگين شاخص‌هاي كيفيت هوا در اين سه ايستگاه است كه مي‌تواند واقعيت كيفيت هواي كاشان را نشان دهد.

رئيس اداره حفاظت محيط زيست كاشان، جانمايي ايستگاه اندازه‌گيري كيفيت هواي كاشان در ميدان 15 خرداد در مركز شهر را مناسب ندانست و گفت: اندازه‌گيري كيفيت هواي كاشان با يك ايستگاه آن هم در مركز شهر و آلودترين نقطه شهر كاشان نمي‌تواند كيفيت اصلي هواي كاشان را نشان دهد.

خادمي تجمع صنايع در اطراف كاشان و فاصله كمتراز 20 كيلومتري و چسبيده صنايع به بافت منطقه مسكوني و سرويس‌هاي از رده خارج صنايع را از مهم‌ترين عوامل آلودگي هواي كاشان اعلام كرد و گفت: يكي از مشكلات اصلي شهر كاشان عدم داشتن محدوديت شعاع براي استقرار واحد‌هاي صنعتي است.

وي هچنين تخريب منابع طبيعي، وجود معادن و برداشت‌هاي سطحي از منابع و تردد خودروها، حذف پوشش گياهي و تبديل آن به كانون‌هاي توليد گرد و غبار، تداوم خشكسالي‌ها ، نابودي منابع آب زيرزميني و كاهش ذخائر آبي و تخريب پوشش گياهي و نابودي سطح خاك و چراي بي‌رويه، حذف چشمه‌هاي آب و انتقال آب چشمه‌ها به مناطق دورتر، شخم‌زدن زمين‌هاي كشاورزي و رها‌كردن آن و همچنين ترافيك شهرستان كاشان را از ديگر عوامل آلودگي هواي شهرستان دانست.

خادمي با بیان این‌که در پايش‌هاي انجام‌شده از صنايع كاشان اين شش واحد آلاينده صنعتي در كاشان شناسايي شدند، همچنين از رفع آلودگي دو واحد صنعتي در كاشان نيز خبرداد و گفت: این  اداره همه تلاش خود را براي رفع آلاينده‌هاي صنعتي به‌كار گرفته است تا بخشي از آلودگي كاشان را كاهش دهد.

برنامه‌های هفته هوای پاک در  با شعار هوای پاک، مسئولان، مردم همزمان از تاريخ 29 دی ماه لغايت 4 بهمن برگزار می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.