درآمدهای پیدا و پنهان

 

دکتر ابوالفضل جنتی: هرکسی درآمد مستقیم و غیر مستقیمی دارد  و به همین ترتیب مخارج مستقیم و غیر مستقیم.

 

متاسفانه ما همواره در تحلیل خود، درآمد و هزینه‌های مستقیم را لحاظ می‌کنیم؛ در حالی‌که گاه هزینه‌ها و درامدهای غیر مستقیم فروانی وجود دارد که در نظر گرفتن آنها بسیاری از محاسبات را دچار تغییر می‌کند.

 

فردی که مسولیتی دارد وقتی تصمیمی می‌گیرد باعث می شود مستقیم یا غیر مستقیم باعث تغییر در سطح زندگی و رفاه مردم شود. هزینه هایی که به دیگران تحمیل می‌کند می‌شود درآمد غیر مستقیم فرد .

 

پس اگر کسی رئیس جمهور باشد و با یک تصمیم نابجا تورم را افزایش دهد بدون آنکه بداند یا بخواهد از حقوق همه و درآمد همه ما کم می‌کند و هزینه‌هایی را بر همه تحمیل می‌کند؛ مثلا وقتی سیاست‌های یک رئیس جمهور باعث می‌شود که تورم از 10 یا 20 درصد به 40 درصد افزایش یابد، یعنی باعث شده است در طول یک‌سال بیش از 20 درصد از درآمد کل جامعه کسر شود. حال اگر درآمد  هر فرد ماهیانه یک میلیون تومان باشد و کل افراد شاغل را 15 میلیون در نظر بگیریم یعنی این فرد ماهیانه 15 میلیون ضرب در 200 هزار تومان هزینه بر جامعه تحمیل می‌کنید؛ یعنی ماهیانه 3 هزار میلیارد تومان معادل یارانه کل کشور و سالیانه 36 هزار میلیارد تومان، بیش از 3 برابر بودجه عمرانی کشور.

اینها تنها بخشی از اثرات تورم در جامعه هست. حالا چه فرقی می کند رئیس جمهور ماهی یک میلیون درآمد داشته باشد یا 100 میلیون. او با یک تصمیم اشتباه حداقل ماهیانه 3 هزار ملیارد تومان به جامعه خسارت وارد کرده است.

حالا ماشینش پراید یا هر چیز دیگری باشد . اصلا هیچ چیز نداشته باشد یک تصمیمش به تنهایی این همه هزینه به ملت تحمیل می‌کند. حال اگر رئیس جمهوری عکس این عمل کند یعنی به هر فرد ماهیانه 200 هزار تومان داده است و در ماه هزینه ای به اندازه 3 هزار میلیارد از دوش ملت برداشته است به راستی شما کدام رئیس جمهور را می‌پسندید؟ آن کسی که تورم 40 درصدی ایجاد می‌کند و ماهی 3 هزار میلیارد هزینه بر ملت تحمیل می کند؟ حالا گیریم ماهی 5 میلیون درآمد دارد.

شما آن شخص که تورم را ایجاد کرده می‌پسندید یا آن کسی که تورم را از 40 درصد به 10 درصد کاهش می، دهد ثبات اقتصادی به وجود می آورد و ماهی 10 یا 15 میلیون درآمد دارد؟

 

انتخاب با شماست تحمل هزینه یا داشتن امینت و خیالی راحت

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.