در منزل داروی اضافه نگه‌داری نکنید

مدیر نظارت بر امور دارو و مواد مخدر دانشگاه  علوم پزشکی کاشان گفت: نگه‌داری آنتی­‌بیوتیک‌ها در منزل، پدیده‌ی مقاومت آنتی‌بیوتیکی را که نوعی خطر فراگیر است، تشدید می‌کند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل دانشگاه، دکتر محمد حسین خیاط کاشانی، با اشاره به این که آنتی‌بیوتیک‌ها از داروهای پرمصرف هستند، افزود: این داروها به هیچ عنوان نباید  غیر از پزشک تجویز و توصیه شوند و داروخانه‌ها بدون نسخه نباید به متقاضی تحویل دهند.

خیاط کاشانی گفت: نگه‌داری دارو در خانه بزرگ‌ترین خطر برای وقوع مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان است که در بسیاری موارد می‌تواند آسیب‌زننده و خطرناک باشد. بنابراین همواره باید دارو به اندازه‌ی نیاز تهیه و در جعبه‌های مخصوص دارای ایمنی مطمئن و دور از دسترس کودکان نگه‌داری شود.

وی افزود: با توجه به دسترسی آسان به داروها و انبارشدن بیش از حد آن‌ها در منازل، میزان مصرف غیرمنطقی و غیراصولی داروها افزایش یافته که خود سبب تشدید عوارض دارویی است.

خیاط کاشانی با بیان این‌که اغلب در منزل به تاریخ انقضای داروها توجه نمی‌شود و سبب از بین رفتن داروها و زیان‌های مالی فراوان می‌شود تاکید کرد: دارو را تنها طبق توصیه پزشک و داروساز مصرف کنیم و هرگز داروی خود را به دیگران توصیه نکنیم.

وی افزود: دوره‌ی درمان دارویی را طبق دستور پزشک باید تکمیل کرد، رعایت این نکته در مورد برخی داروها خصوصا آنتی‌بیوتیک‌ها ضروری است،‌همچنین تکرار مجدد دارو بدون دستور پزشک آسیب‌زننده است و در بسیاری از موارد مگر بنابر دستور پزشک،  یک دوره‌ی درمان کافی است.

وی گفت: بهترین مکان برای نگه‌داری از دارو، داروخانه‌ها هستند که تمام شرایط پایداری دارو  را رعایت می‌کنند و در صورت تغییر رنگ ظاهری، نرم یا سخت‌شدن قرص‌ یا شربت‌ها باید از مصرف آن خودداری کرد و نباید داروهای تاریخ گذشته را داخل کانال فاضلاب و دستشویی ریخت.

خیاط،  شرایط نگه‌داری مطلوب دارو را طبق بروشور کارخانه، عدم نگه‌داری داروها در مکان‌های گرم و مرطوب (مانند آشپزخانه در نزدیکی گاز، بخاری یا در حمام و دستشویی) و خودداری از خرید و نگه‌داری بیش از حد دارو برای جلوگیری از آسیب به دارو عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.