دست دلالان در یاقوت سرخ بادرود

شهر بادرود مرکز بخش امامزاده شهرستان نطنز را شاید بیشتر به نام امامزادگان آقا علی عباس(ع) و شاهزاده محمد(ص) بشناسند، اما کسانی که با میوه سر و کار بیشتری دارند، قطعاً نام انار نادری بادرود را شنیده‌اند.

اناری که شاید از نظر طعم، ابعاد و ضخیم بودن پوست نمونه مشابه ندارد و ویژگی بارز انار نادری بادرود در پوست آن است که بدون شرایط نگهداری ویژه و به صورت نگهداری معمول و انبار صحیح، می‌توان تا شب عید نیز این محصول را نگهداری و عرضه کرد.
دلالان انار را با قیمت پایین می‌خرند
حسین جوزقی، کشاورز بادرودی به ایسنا، گفت: دلالان بازار میوه، انار را از کشاورزان به قیمت بسیار ناچیز و پایین می‌خرند و با قیمت‌های نجومی در بازار به دست مصرف کننده می‌رسانند.
وی افزود: کشاورزی که در طول سال با این وضعیت آب و گرمای طاقت فرسای تابستان باید درختان را آبیاری و مراقبت کند، انار را باید به کیلویی دو هزار تومان و حتی خیلی پایین‌تر به دلال بفروشد، ولی همین دلال همین انار را در بازار با قیمت بالای ۶ و یا ۷ هزار تومان به مصرف کننده می‌فروشد.
این کشاورز بادرودی گفت: نبود حمایت لازم از جانب دولت، هزینه‌های بالای کشاورزی و نبود سردخانه برای نگهداری انار، سبب شده کشاورزان انگیزه‌ای برای پرورش و حتی نگهداری انار نداشته باشند و دلال به راحتی و با قیمت پایین انار را خریداری کند.
پیگیر مشکلات کشاورزان باشید
امام جمعه بادرود نیز در نماز جمعه این هفته بادرود به این مسئله معترض بود و در خطبه‌های نماز جمعه به این موضوع اشاره کرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا قاسمی-  امام جمعه بادرود اظهار کرد: انتظار می‌رود مسئولان برای ساخت سردخانه اقدام کرده و دعای خیر کشاورزان را بدرقه راه خود قرار دهند و با ساخت این سردخانه دست دلالان و سودجویان این محصول را از منطقه کم و کوتاه کنند.
امام جمعه بادرود گفت: اکنون که سیزدهمین جشنواره انار بادرود در این شهر در حال برگزاری است و مسئولان کشوری در منطقه حضور دارند، از مسئولان شهرستانی می‌خواهیم که به صورت جدی‌تر پیگیر رفع مشکل کشاورزان منطقه باشند.
جشنواره انار بادرود، فرصتی برای معرفی انار و فرآورده‌های آن
محمدرضا حیدری- دبیر سیزدهمین جشنواره انار بادرود در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برپایی هر ساله جشنواره انار بادرود، به سبب شکرگزاری برداشت محصول و همچنین معرفی بهتر انار و فرآورده‌های آن به مردم است.
وی افزود: در این جشنواره بیش از یکصد غرفه در قالب کارگاه‌های سنتی تهیه رب انار، سرکه انار و رنگرزی سنتی و نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی از شهرهای مختلف کشور برپا شده است.
دبیر سیزدهمین جشنواره انار بادرود، گفت: این جشنواره علاوه بر عرضه مستقیم و بدون واسطه انار به دست مصرف کننده و خریدار، زمینه معرفی هرچه بهتر بادرود، ظرفیت‌های گردشگری این منطقه را برای مردم بازگو می‌کند..
رب انار، به نام بادرود ثبت ملی می‌شود
فریبا رحمان پور، مشاور رییس سازمان میراث فرهنگی کشور در امور بانوان و خانواده نیز در افتتاحیه سیزدهمین جشنواره انار بادرود اعلام کرده بود: با توجه به اینکه بادرود، مهد انار نادری است و محصولات جانبی انار مانند رب، سرکه و … در این منطقه تولید می‌شود، رب انار بادرود ثبت ملی می‌شود.
معضلی که این روزها گریبان کشاورزان بادرودی را گرفته است، خرید انار توسط دلالان به قیمت پایین و عدم فرآوری صنعتی این محصول در همین منطقه است.
نبود پوشش بیمه ای باغات انار
همچنین سرپرست فرمانداری نطنز اظهار کرد: با توجه به انار فراوان در این منطقه و خرید قیمت پایین انار توسط دلالان، می‌توان با توسعه فرآوری و محصولات جانبی آن اشتغالزایی مناسبی ایجاد کرد.
رمضانعلی فردوسی بادی، افزود: در منطقه بادرود انار را فقط برای خوراکی به خریدار با قیمت پایین می‌فروشند که سودی برای کشاورز ندارد. مشکل دیگری که کشاورزان بادرودی را آزرده خاطر می‌کند، نبود پوشش بیمه‌ای باغات انار است.
برداشت 15 هزار تن انار در نطنز
مدیر جهاد کشاورزی نطنز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در سال جاری ۱۵ هزار تن انار در شهرستان نطنز برداشت می‌شود که بخش اعظم آن متعلق به بادرود و در نوع انار نادری است.
وی افزود: این محصول توانسته علاوه بر صرفه اقتصادی برای کشاورزان، برای حدود دوهزار نفر نیز اشتغال ایجاد کند که همین امر، روند مثبتی برای اشتغالزایی به صورت فصلی است.
عبدالرضا مهدی بادی گفت: با توجه به یخ‌زدگی مجدد درختان در سال ۱۳۹۳ و همچنین موضوع بحران آب و هدایت کشاورزان به سمت کاشت پسته، برداشت این محصول در شهرستان نطنز نسبت به سال‌های قبل با افت محسوسی همراه بوده است.
همه‌ساله در فصل برداشت انار نادری بادرود، جشنواره انار در بادرود برگزار می‌شود که امسال سیزدهمین جشنواره انار بادرود کار خود را آغاز کرده است.

منبع: اصفهان امروز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.