دیدار با اقای نویسنده

مهسا خواجه یار: «کانون فرهنگی گفتمان» دانشگاه کاشان در نشستی به مناسبت روز جهانی کتاب، میزبان «رضا امیرخانی» داستان‌نویس جوان معاصر بود.

این نشست ادبی دوشنبه سوم اردیبهشت در تالار ازادی دانشگاه کاشان  با حضور تعدادی از دانشجویان دانشگاه و نویسندگان کاشانی برگزار شد، امیرخانی در سخنانش، درباره دو اثر کوتاهی که توسط دو نویسنده خوانده شده، با اعلام این‌که قصه‌نویس هستم و منتقد نیستم اضافه‌کرد: علم برای نوشتن گزاره‌ای نیست، مثلا من نمی‌دانم «شخصیت پردازی» چیست؛ من مهارت نوشتن دارم.

نویسنده رمان «من او» با اشاره به مشکل خوانش داستان‌های بلند در جلسات ادبی  این‌که بلندخواندن داستان به کاستن ارزش اثر می‌انجامد تصریح کرد: داستان برخلاف شعر، اثری است که باید در ذهن خوانده شود.

امیرخانی تاکید کرد: ممیزی و سانسور در چاپ آثار فقط دوجا باید اعمال شود؛ یکی در مذهب و دیگری در قومیت. چون وجود مذاهب و قومیت‌های مختلف در کشور و شوخی یا توهین به آن‌ها می‌تواند تبعات بدی را به همره داشته باشد.

نویسنده «قیدار» ظهارداشت: ممیزی‌ شامل  دو دسته آثار می‌شود؛ نخست آثاری که دارای گزاره غلطی هستند و حرف اشتباهی می‌زنند و دوم آثاری که تبعات نامطلوبی در جامعه برجا می‌گذارند.

وی حذف نویسنده‌های رقیب را آفتی برای ممیزی عنوان و خاطرنشان کرد: بهترین برخورد آن است که بعد از نشر و بر اساس شکایات و گله‌های مخاطبان صورت بگیرد.

پیش از سخنان «امیرخانی»، «فاطیما فاطری» مدرس ادیبات داستانی و نویسنده رمان «مای ما» و «مهسا خواجه‌یار» داستان‌نویس جوان کاشانی برای حاضران داستان خواندند.

در پایان این مراسم، غرفه نمایشگاه کتاب دانشگاه با حضور این نویسنده گشایش یافت و مراسم جشن امضا کتاب نیز برگذار شد.

«رضا امیرخانی» زاده ۱۳۵۲، تهران) نویسنده و منتقد ادبی که به گفتهٔ خودش، از نویسندگان متعهد به انقلاب اسلامی ایران است، نویسنده «نفحات نفت»، «ر ه ش»، «قیدار»، «من او» و «نشت نشا» است که با استقبال جامعه روبه‌رو شده و برخی از آثارش به یکی دو زبان دیگر نیز ترجمه شده است.

او دارای گواهی‌نامهٔ خلبانی نیز هست و در سال ۱۳۷۱، جوان‌ترین خلبان ایران لقب گرفت. وی مدتی نیز رئیس هیئت مدیره انجمن قلم ایران بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.