رئیس دانشگاه کاشان به دروغ متوسل شد

 

حزب اعتدال و توسعه کاشان با صدور بیانیه‌ای، خبر منتشر شده از سوی روابط عمومی دانشگاه کاشان برای لغو سخنرانی «فاطمه هاشمی» را دروغ خواند و رئیس حقوقدان این دانشگاه را به رفتار سرهنگی متهم کرد.

 

در بیانیه این حزب آمده است: مساله صرفا وادادگی و انفعال رئیس دانشگاه کاشان نیست، مساله آن است که در دولتی که اخلاق‌مداری، اساس رفتار دولت‌مردان است و التزام به قانون و احقاق حقوق مدنی و شهروندی از اصول بنیادی رویکرد دولت، رئیس یک دانشگاه دولتی برای فرار از زیر بار مسئولیت به دروغ متوسل می شود و بر حقوق طبیعی شهروندی پا می گذارد.

 

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

 

بسمه تعالی

16 آذرماه، یادآور سه قطره خونی است که از دانشگاه و به نمایندگی از ملت بر زمین ریخته شد تا چراغی فراراه ملت ایران در سیاه‌ترین و سردترین شب تاریخ ایران باشد. چراغی که راه را به ملت نشان داد و آزادی خواهی، استقلال طلبی و استکبارستیزی را همچون اهدافی عظیم، از وجدان نجیب دانشگاه به بطن جامعه انتقال داد. گرامی داشت این روز بزرگ، وظیفه‌ای است که هر بار دانشگاه و جامعه را با اهداف متعالی این روز پیوند می‌دهد.

 

امسال در شرایطی به استقبال روز دانشجو می‌رویم که در شهرستان کاشان به عنوان یک شهر دانشگاهی، در اقدامی کم نظیر دو برنامه از سوی هیات رئیسه دانشگاه به سادگی هرچه تمام تر لغو شده است و عجیب این که هر دو برنامه از سوی جریان‌های حامی دولت برنامه ریزی شده بود.

 

حزب اعتدال و توسعه کاشان برای بزرگداشت روز دانشجو در جهت نشاط‌‌ بخشی به فضای دانشگاه و جامعه  و تعمیق فرهنگ گفتگو  و آگاهی بخشی، از سرکار خانم فاطمه هاشمی رفسنجانی برای سخنرانی در کاشان دعوت کرد. پیش از آن در تاریخ 2 آذر ماه، موضوع به تأیید مقامات مسئول در شهرستان و دانشگاه رسید و در تاریخ 11 آذر هماهنگی نهایی با حضور نماینده حزب و رئیس دانشگاه کاشان صورت گرفت. در این جلسه مقرر شد دانشگاه کاشان، خود دعوت کننده از خانم هاشمی باشد و دکتر زراعت برگزاری این جلسه را همچنان که پیش از آن در حضور معاون محترم استاندار و فرماندار کاشان و معاون محترم سیاسی ایشان تضمین کرده بود، مورد تاکید قرار داد. با انتشار خبر برگزاری این برنامه از سوی حزب در دانشگاه و انتشار یک پوستر که از سوی یکی از هواداران حزب صورت گرفته بود و آرم دانشگاه را نیز بر خود داشت، و همزمان با اولین موضع گیری ها علیه این برنامه در صبح 14 آذر، مسئولین دانشگاه در اقدامی شتابزده با صدور اطلاعیه‌ای سراسر کذب و از سر انفعال، منکر کلیه توافقات شدند و برگزاری این جلسه را فاقد اعتبار عنوان کردند. با تهییج عناصر افراطی محلی از این اقدام و افزایش فشارها، مسئولین دانشگاه در یک وادادگی تمام عیار، برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه را که مجوز آن نیز از سوی هیات نظارت و شورای فرهنگی دانشگاه صادر شده بود لغو کردند.

 

در لحظاتی که سخنرانی نماینده اصولگرای نزدیک به جبهه پایداری در دانشگاه کاشان در حال انجام بود، فعالیت‌ها و رایزنی‌های حامیان دولت در منطقه و نمایندگان حزب در جلسات با دکتر زراعت و شورای فرهنگی به جایی نرسید و با وجود آنکه بیانات ریاست محترم جمهوری و وزرای علوم و کشور در خصوص عدم لغو برنامه‌های مراسم روز دانشجو به رئیس دانشگاه گوشزد شد، وی حتی از اجاره سالن به حزب اعتدال و توسعه به عنوان یک نهاد مدنی شناسنامه دار نیز شانه خالی کرد و جامعه دانشگاهی کاشان را از سخنرانی یکی از نخبگان حوزه علم محروم ساخت.

 

اینک حامیان دولت مظلوم تدبیر و امید در منطقه کاشان با سوالاتی مواجه‌اند که پاسخ به آنها می‌تواند در برنامه‌های آتی دولت در منطقه راهگشا باشد.

 

رئیس دانشگاه کاشان از جانب کدام فرد یا گروه بیرون از دانشگاه تحت فشار قرار گرفته است و پیام های ارسالی از جانب چه افرادی وی را وادار ساخته است که برخلاف نظر ریاست محترم جمهور در اقدامی غیرقانونی مصوبه هیات نظارت در خصوص حضور دکتر صادقی را قاطعانه ملغی نماید و جهت عدم برگزاری سخنرانی دکتر هاشمی رفسنجانی به دروغ متوسل شود؟

 

مگر حماسه 24 خرداد 92 با چیزی جز جنبش و حرکت اجتماعی و اخلاقی ملت ایران علیه دروغ و فریب و سوءتدبیر و تلاش جهت استقرار دولتی راستگو در کشور رقم خورد که امروز با اعجاب، ناظر دروغ گویی یکی از منصوبان این دولت و حضور وی در هجمه علیه حامیان دولت و بویژه دختر ارشد حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نماد اعتدال در تاریخ کشور هستیم؟

شخص یا گروه‌های موثر بر رئیس دانشگاه مگر تا چه اندازه قدرت دارند که علی رغم حمایت صریح فرماندار کاشان از برگزاری مراسم، از خواست ناحق آنان تمکین می شود؟

 

مساله صرفا وادادگی و انفعال رئیس دانشگاه کاشان نیست، مساله آن است که در دولتی که اخلاق‌مداری، اساس رفتار دولت‌مردان است و التزام به قانون و احقاق حقوق مدنی و شهروندی از اصول بنیادی رویکرد دولت، رئیس یک دانشگاه دولتی برای فرار از زیر بار مسئولیت به دروغ متوسل می شود و بر حقوق طبیعی شهروندی پا می گذارد. چگونه است که در دولتی که رئیسش با پیام معنادار «من سرهنگ نیستم، حقوقدانم» به مردم اعتماد و آرامش و امنیت می‌بخشد، رئیس حقوقدان دانشگاه کاشان با رفتار سرهنگی در یک روز دو برنامه را به مسلخ لغو می برد؟

حزب اعتدال و توسعه کاشان با اعتراض شدید نسبت به لغو برنامه‌های روز دانشجو در کاشان از ریاست محترم جمهوری جناب دکتر روحانی و از وزیر محترم علوم درخواست دارد تا به وضعیت نابسامان دانشگاه کاشان و فضای امنیتی دانشگاه که تحت فشار اشخاص و گروه‌های داخلی و بیرونی دانشگاه مدیریت می‌شود رسیدگی مجدانه نمایند و دانشگاه کاشان را متناسب با سیاست های دولت تدبیر و امید بازسازی و اصلاح کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.