روحیه مردمی دوم خرداد در برخی انتخابات‌ها تکرار شد اما به انحراف رفت

سیدمحمد بهشتی از پیشتازان انقلاب اسلامی و پدر روحانی شهید سید مهدی بهشتی است.

او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به اهمیت و ضرورت متشکل شدن نیروهای انقلاب، به همراه سایر همرزمانش از جمله شهیدجواد یزدانی ، تشکیلاتی تحت عنوان «اتحادیه انجمن‌های اسلامی شهر و روستا» را بنیان‌گذاری کرد و در کارخانجات و ادارات، مناطق مختلف شهر و روستاها شعبه‌های آن را دایر کرد.

وی در دوران جنگ تحمیلی همراه با شهید یزدانی در ستاد جذب و هدایت کمک‌های مردمی به جبهه‌ها فعالیت داشت.

در انتخابات دوم خرداد ۷۶، بهشتی مسئولیت ستاد سید محمد خاتمی در کاشان و آران و بیدگل را بر عهده داشت که در این باره با وی به گفتگو نشسته‌ایم.

 

بهشتی در این گفت‌وگو گفت: حضور اثرگذار بزرگان انقلاب و یاران امام در ستاد مرکز، باعث دلگرمی و اتحاد دلسوزان کشور در شهرستان‌ها شد.

 

وی افزود: در ابتدای کار حتی احتمال اینکه ممکن است این تلاشها به پیروزی حتی با فاصله اندک هم منجر شود، برای ما غیر قابل تصور بود.

 

این چهره انقلابی کاشان گفت: ستاد ما متکی به بودجه‌های خاص یا حمایتهای ویژه نبود. مردم با محبت و دلسوزی و شاید بهتر است بگویم با ایثارگری از ما حمایت می‌کردند. مثلاً بعضی از مردم برای بچه‌های ستاد غذا درست می‌کردند و می‌فرستادند.

 

وی افزود: کاشان جز اولین ستادهای کشور بود که در بهمن ماه سال ۷۵ حضور و فعالیتش را اعلام کرد. در روزنامه‌های کثیر الانتشار اطلاعیه دادیم و شماره حساب اعلام کردیم. و مردم به صورت غیر منتظره و غیر قابل باور از شهرها یا استانهای دیگر با ما تماس می‌گرفتند و حمایتهای مادی و معنوی می‌کردند.

استقبال مردمی از تشکیل و کمک به ستادها در مناطق مختلف و حمایت از این جریان بی‌نظیر بود.

 

بهشتی تصریح کرد: ما به نسبت جریان رقیب‌مان تبلیغات خاص و شاخصی نداشتیم. یعنی ابزار و اسبابش را نداشتیم اما مردم پیام ما و شعار کاندیدای ما را سینه به سینه منتقل کردند و اینگونه این موج مردمی شکل گرفت و پایدار شد.

 

وی با اشاره به جایگاه مردم در جمهوری اسلامی گفت: «مردم» پایه و اساس کشور هستند. مردم انقلاب کردند. مردم به جبهه رفتند یا در پشت جبهه حمایت کردند. مردم در همه این سال‌ها و علی رغم انتقاداتی که به کاستی‌ها داشتند، با صبوری و استقامتی که داشتند و دارند، در مشکلات و چالشها تحمل و همراهی کردند.

پس با ارزش‌ترین سرمایه نظام جمهوری اسلامی مردم هستند و عامل پیروزی دوم خرداد هم، همین مردم بودند.

مردم این توجه به خودشان را درک کردند و با جان و دل پذیرا شدند.

 

بهشتی افزود: تحلیل من این است که در آن دوران و بنا به دلایلی، صداقت با مردم و احترام به مردم کمرنگ شده بود. حتی شاید احساس موثر بودن و نقش داشتن در مناسبات کشور کمرنگ شده بود که این موضوع در کنار روحیه‌ای که اقای خاتمی داشت، باعث حماسه دوم خرداد شد.

 

این فعال سیاسی کاشان ادامه داد: ما هیچ ابزار خاص یا حمایت ویژه‌ای برای جمع آوری آرا در کاشان نداشتیم و در عوض جریان رقیب دارای همه ملزومات خاص و حمایت‌های ویژه بود اما در عین حال فاصله آرا بسیار معنی دار بود. درصد آرای آقای خاتمی در کاشان ۶۱.۴۸٪ بود.

 

بهشتی گفت: همین روحیه مردمی و پذیرش عمومی، تا حدودی در دوره‌های دیگر انتخابات ایجاد شد اما یا با ان در جریان تبلیغات، مثل سال ۷۶ با آن شور و حرارت نبود یا بعد از انتخابات دچار انحراف شد و یا با بی توجهی به نظرات مردم از آن پتانسیل و ظرفیت عظیم برای پیشرفت و توسعه کشور استفاده‌ای نشد.و مردم دلسرد و ناامید شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.