رونمایی از کتاب «باد اومد و با خود برد دنیای خیالی را» در خانه دوست

امشب ( پنج شنبه 95/7/1) همزمان با هفتۀ دفاع مقدس آیین رونمایی از مجموعه نمایشنامه «باد اومد با خود برد دنیای خیالی را» اثر «مهدی صفاری نژاد» با حضور جمعی از هنرمندان و اهالی فرهنگ و ادب کاشان، در تماشاخانه محلی «خانه دوست» برگزار شد.

 

در این کتاب  چهار نمایشنامه «قاب عکس فرهاد»، «آشیونه»، «شمع صفر» و «باد اومد با خود برد دنیای خیالی را»  با موضوع جنگ تحمیلی منتشر شده است.

 

صفاری‌نژاد  در  این مراسم از  «محمود ساطع» و «اکبر رضوانیان» به عنوان دو «وسپا سوار» کاشانی نام برد که در موفقیت او نقش ارزشمندی داشته‌اند. او گفت: اینها  دو عزیز مشوق‌های خوبی برای من بودند. نمایشنامه نویسی را در کاشان آموختم و به این افتخار می‌کنم. در دانشگاه هم فراموش نکردم که بچه کاشانم.

 

صفاری‌نژاد خود را «دهۀ شستی» معرفی کرد  و کتابش را برای جنگی خواند که آن را درک نکرده اما لمس کرده است. او هم نسلانش را جوانانی معرفی کرد که کمبودها و مشکلات بعد از جنگ را خوب حس کرده‌اند. وی کتابِ باد اومد و با خود برد دنیای خیالی را ، حاصل تحصیل در دبستان شاهد و مطالعاتش در زمینه جنگ دانست.

 

نویسنده در قسمتی از سخنانش از تقدیم نمایشنامه قاب عکس فرهاد به «بهمن صادقپور» پیشکسوت تاتر کاشان و  تقدیم نمایشنامه «باد اومد با خود برد» به «علی‌رضا نادری» نمایشنامه‌نویس و کارگردان سخن گفت و از حاضران خواست این دو هنرمند را تشویق کنند.

 

این هنرمند کاشانی با انتقاد از برگزاری  12 دوره جشنواره تئاتر مهر در کاشان گفت: 12 دوره از این جشنواره برگزار شده ولی بهتر است به جای برگزاری جشنواره‌های دقیقه نودی یکی از مجموعه‌های هنرمندان کاشانی منتشر می‌شد.

 

بذرهای فرهنگی به ثمر می نشیند

در این مراسم دکتر شامخی، رئیس هیئت مدیره موسسه احیای فرهنگ کاشان، فعالیت‌های فرهنگی را بذرهایی نامید که در سختی‌ها رشد می‌کند و به نتیجه می‌رسد.

 

رئیس هیئت مدیره موسسه احیای فرهنگ کاشان ادامه داد: امروز صبح در موسسه  خیریه کهریزک تهران بودم. در سال 41 دکتر حکیم‌زاده رئیس بیمارستان فیروز‌آبادی یک پیرمرد و پیرزنی را کنار بیمارستان می‌بیند که بیمارشان در بیمارستان است و محلی را برای استراحت ندارند. همان سال می‌گویند که دولت یک اتاق برای این کارها در کهریزک دارد. آنها  از  آن اتاق بازدید می‌کنند تا شاید بتوانند از آن برای حل مشکل همراه بیماران کمک بگیرند. می‌بینند اتاق‌ها مخروبه است. دکتر فیروزآبادی با کمک یک  روحانی کمک‌هایی را  جمع می‌کند و آن دو اتاق را احیا می‌کند. امروز بعد از گذشت 50 سال، مجموعه‌ای به مساحت  420 هزار متر مربع به وجود آمده که در آن  مجموعا 2300 نفر خدمات دریافت می‌کنند. وقتی وارد  این مجموعه شدیم در چهره آن مددجویان و در چهره پرسنل دقت کردم و در چهره همه آرامش و لبخند دیده می‌شد.

 

دکتر شامخی تاکید کرد: کار اگر درست پایه‌گذاری شود به نتیجه می‌رسد. این کارهای فرهنگی بذرهایی است نظیر این بذر که در سختی‌ها رشد خواهد کرد؛ این قانون

خلقت است. من خوشحالم در کاشان یک جمعی از  اهالی فرهنگ و کتاب حضور دارند که می‌خواهند برای «به روز بودن فرهنگ» شهرشان کوشش کنند.

 

12 بازگر خوب نداریم

img_3793

در این مراسم «علی رضا جمالی»، عضو هیئت مدیره خانه تئاتر کاشان از  دوران فعالیت «سعید عطایی شاد» و «مصطفی رسولی منش» در سازمان رفاهی تفریحی شهرداری کاشان به نیکی یاد کرد و گفت: الان می‌گویند 12 دوره جشنواره تئاتر مهر برگزار شده اما ما در کاشان 12 بازیگر خوب نداریم؛ یعنی خلع وجود دارد و ای کاش مسئولان ما بودند و به این انتقادها پاسخ می‌دادند.

جمالی با تشکر از فعالیتهای محمود ساطع در کانون اندیشه جوان سپهری گفت: بسیاری از دستآوردهای امروز را مدیون کانون اندیشه جوان سپهری هستیم.

 

«اکبر رضوانیان» مدیر مجموعه گردشگری «خانه نقلی» کاشان که حمایت مالی از انتشار مجموعه « باد اومد…» را برعهده داشته، از طرح حمایتی این مجموعه از نو

 

یسندگان کاشانی خبر داد و گفت: سالی حداقل دو کتاب را مورد حمایت قرار می دهیم و این طرح  با بحث نمایشنامه و تئاتر شروع شد اما به این موضوعات منحصر نخواهد شد.

در آیین رونمایی از کتاب صفاری نژاد، نمایش «باد اومد…» توسط سعید خسروی، علی‌رضا جمالی، محمد حمیدی شاد و زهره استادی، از اعضای هیئت

مدیره خانه تئاتر کاشان خوانده شد. کتاب باد اومد در هزار نسخه و توسط نشر ادیبستان منتشر شده است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.