زیارت امام حسین خارکریز اول مبارزه با استبداد دینی است

حجت الاسلام و المسلمین صحتی سردرودی اربعین و زیارت امام حسین علیه السلام را خاکریزِ اولِ مبارزه با استبداد دینی دانست و از مردم خواست پای روضه ای بنشینند که توجه آنان را به فلسفه زیارت امام حسین معطوف می کند.

این روحانی عاشورا پژوه با اشاره به روایاتی که در ثواب زیارت امام حسین علیه السلام وارد شده است گفت: برای ما یک عمر پرسش بود که چرا در روایات این همه پاداش درباره زیارت امام حسین (ع) آمده است. مثلا  شما به عنوان نمونه به کتاب کامل الزیارات نگاه کنید، می بینید برای زیارت امام حسین آن قدر ثواب گفته شده که برای هیچ عبادت و هیچ کار خیری این همه پاداش ذکر نشده است. با کمی دقت در می یابیم که این رویات در اواخر بنی امیه و پس از آن در دوران بنی عباس از امامان صادر شده است. این پاداش دو علت دارد؛ یکی این که این زیارت در آن زمان کار خیلی سختی بوده و هزینه زیادی داشته است به گونه ای که  اگر کسی به زیارت امام حسین می رفت، باید دست از جان می شست.

وی افزود: متوکل بارها دستور داد که قبر امام حسین(ع) را با خاک یکسان کردند و هر بار مردم جمع می شدند و محل را احیا می‌کردند. هر کسی که به زیارت امام حسین می رفت از حقوق اجتماعی محروم و اموالش مصادره می شد.اما این زیارت همواره خاکریز اول مبارزه با ستم بوده است. مخصوصا ستمی که به نام اسلام انجام می‌شد؛ به اصطلاح امروز زیارت امام حسین علیه السلام خاکریز اول مبارزه با انحراف، ستم و استبداد مذهبی بوده است.

 

زیارت امام حسین سمبل دفاع از مظلوم است

حجت الاسلام صحتی یکی دیگر از دلائل ثواب زیاد زیارت امام حسین علیه السلام را  دفاع از مظلوم دانست و گفت: شخصی خدمت امام صادق رسید. حضرت از او سوال کرد که اهل کجایی؟ مشخص می شود که آن شخص محلی زندگی اش به قبر امام حسین علیه السلام نزدیک است. حضرت به او می گوید به زیارت قبر جدم می روید؟ می گوید از عوامل حکومت می ترسم ولی دور از چشم انها گاهی می رویم. بعد در مجلس امام صادق مباحث دیگری پیش می آید تا اینکه شیعه عراقی بلند می شود تا برود. امام صادق از دور صدایش می کند و می گوید  ای برادر عراقی زیارت مظلوم را فراموش نکن.

این عاشورا پژوه تصریح کرد: همه ی نکته در این واژه «مظلوم» نهفته است. یعنی زیارت امام حسین حمایت از مظلوم و مخالفت با ظالم است زیرا امام حسین مصداقِ کامل مظلومیت بود. از آن طرف می دانیم که حضرت علی علیه السلام در وصیت نامه اش عنوان کرده که سعی کنید در زندگی همیشه  یاور و کمک حال مظلوم باشید. چون امام حسین سمبل و نماد مظلومیت است، زیارتش این همه ثواب داشته است و دارد.

وی افزود: زیارت امام حسین بحث یک گروه مذهبی و شخص و جناح و قوم نیست. این زیارت یک مکتب و یک دانشگاهی است که در آن پیروان امام حسین یاد می گیرند که مدافع مظلوم و مخالف ستمگر باشند، به ویژه ستمگری مانند یزد که یک استبداد دینی را تشکیل داده و ستمش را به دین نسبت می دهد.

 

مردم زیر علمی سینه بزنند که حق مظلومان را فریاد می زند

حجت الاسلام صحتی با تاکید بر اینکه «نباید بگذاریم زیارت امام حسین علیه السلام از این معنای ظلم ستیزی تهی شود» گفت: در طول تاریخ مستبدان بسیاری تلاش کردند که به روشهای مختلف یاد و نام امام حسین را از بین ببرند. یک عده مستقیم به مبارزه علیه این زیارت دست زدند اما یک عده روشِ دشمنیِ غیر مستقیم و مصادره به مطلوب کردن این قیام را برگزیدند و در واقع یک نوع فرار به جلو داشتند. این گروه تلاش کردند به اسم امام حسین خودشان را تبلیغ کنند. اینها تلاش کردند نگذارند مردم از این حرکت، مبارزه با ظلم و ستم را بیاموزند.

وی تصریح کرد: مردم باید توجهشان را به هدف امام حسین علیه الاسلام و فلسفه این زیارت و حکمت این همه ثواب معطوف کنند تا اگر مستبدی قصد کرد آنان را از مسیر اصلی خارج کند، در دام نیفتند. مردم زیر علمی سینه بزنند که حق مظلومان را فریاد می زند. پای منبری بنشینند که از حقوقِ مظلومان دفاع می کند. در کاروانی قرار بگیرند که اهداف و اندیشه های اصیلِ امام حسین را شعار خود قرار داده است.

 

بهترین راه برای جلوگیری از سوء استفاده‌ حکومتها از عزای امام حسین، بیداری و هشیاری ملتهاست

حجت الاسلام صحتی در ادامه به توضیح نمونه‌های تاریخیِ تلاشِ حکومت‌ها برای مصادره به مطلوب کردن حرکت امام حسین علیه السلام پرداخت و ادامه داد: بنی عباس طور سوار موج شدند و با شعارهای چون«الرضا آل محمد» و پرچمها و لباس سیاه و عزاداری به حکومت رسیدند. به نظر من شاهانِ صفویه نیز چه بسا برای این که نام و یادِ امام حسین را به استخدامِ خود در آورند بیشترین هزینه را کردند سپس شاهان قاجاریه نیز بعضا همین طور بودند.

در این میان امثال امیرکبیر استثنا بود که محب و شیعه بیدارِ امام حسین بود او می خواست مردم را متوجه هدف اصلی کند و جلو تحریفات را بگیرد که مع الاسف به دستور شاه قاجار مظلومانه کشته می شود.

این محقق حوزوی افزود: بهترین راه برای جلوگیری از چنین سوء استفاده‌هایی بیداری و هشیاری ملتهاست. مردم باید در مسیر زیارت امام حسین علیه السلام و همچنین در عزاداری های آن حضرت ببینند سخنها و نوحه ها در راستای ظلم ستیزی است یا نه؟ مداحی که برای آنان می خواند خودش چگونه زندگی می کند. آیا دکان باز کرده یا خودش میدان دار مبارزه با ظلم است؟ واعظ اهل تلمق است یا اهل بیان حق؟ اگر مجلس وزیارت در راستای دفاع از مظلوم بود به برپایی آن کمک کنند و الا نه.هرکاری را با نتیجه ی آن می سنجند حال اگر عزاداریها و زیارات به توسعه عدالت و حریت بیانجامد مطلوبِ عُقلا و محبوبِ خداست ولی اگر خدای ناکرده به تقدیسِ ستم و استبداد بیانجامد نامطلوب و مغضوبِ خداست.

 

منبع: شفقنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.