سمنوی مشکات، کاروانسرای شاه عباسی و ورودی مرنجاب، ظرفیت‌های ویژه بخش مرکزی‌اند

حوریه شیوا: بخش مرکزی کاشان با توجه وسعت حوزه عملکردی و جغرافیایی، شامل سه دهستان و 200 هزار هکتار مساحت با دو اقلیم متفاوت کویر و کوهستان، دارای جذابیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی است؛ اما هنوز بخش زیادی از این ظرفیت‌های خدادادی مناطق روستایی این بخش، شناخته‌نشده و یا حداقل هنوز باه جامعه معرفی نشده است.

با توجه به اینکه روستاهای این بخش عمدتاً در امتداد کریدور شمال-جنوب کشور قرار دارند، می‌توانند میزبانی شایسته برای گردشگران در تمام ایام سال به‌ویژه نوروز باشند.

«محمدرضا قاسمی» بخشدار بخش مرکزی کاشان در گفت‌وگو با مشکات آنلاین از برنامه‌های ویژه این بخشداری در نوروز 98 خبر داد و گفت:

بخشداری مرکزی مانند سال‌های گذشته برنامه‌هایی را در دست دارد، این فعالیت‌ها عبارت‌اند از: تشکیل جلسات هماهنگی خدمات سفر، همزایی بین دستگاه‌های متولی، برپایی نمایشگاه‌های عرضه محصولات محلی، برپایی ایستگاه‌های امنیت و سلامت در مسیر راه‌های منتهی و یا خروجی به شهرستان با هدف تأمین سفر امن و ایمن، معرفی توانمندی روستایی در قالب بنر و بروشور و ارائه به مسافران و گردشگران.

وی ادامه داد:

سال گذشته، بیشترین توقف‌های مسافران عید نوروز در شهرستان کاشان و شهرهای اقماری که نوعاً دارای جذابیت هستند بوده است.

قاسمی در خصوص جاذبه‌ها و ظرفیت‌های این بخش برای جذب گردشگر به وجود عناصر جذاب گردشگری اعم از طبیعی، فرهنگی و تاریخی اشاره کرده و عنوان داشت:

روستاهای آب شیرین به دلیل نزدیکی به کویر مرنجاب و اولین روستای ورودی به استان اصفهان در مسیر راه ارتباطی قدیم کاشان قم به‌عنوان یک قطب گردشگری، دارای اهمیت بالایی است، علاوه بر آن، روستای سن سن نیز در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد. از خصوصیات سن سن می‌توان به این موارد اشاره کرد: رونق دامداری و کشاورزی، وجود بستر تاریخی کاروانسرای شاه‌عباسی، قلعه‌های تاریخی روستاهای جوشقان و استرک و وجود مناطق بکر و برخورداری از تفرج‌گاه‌های طبیعی.

بخشدار مرکزی کاشان افزود:

روستای دره نیز به‌عنوان تنها روستای دارای شاخص و هدف گردشگری بخش مرکزی و در کنار آن روستاهای خنب و جزه به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی در تمام طول سال میزبان گردشگران درزمینه اکوتوریسم است.

همچنین برگزاری رویدادها و جشنواره‌هایی مانند جشنواره گل و گلاب، آیین پخت سمنو در شهر مشکات، جشنواره غذاهای محلی، احیای بازی‌های بومی نیز به جذب گردشگر کمک می‌کند.

روستاهای دهستان خرمدشت باوجود مناظر طبیعی و کالبدی، اماکن تاریخی و مذهبی و ظرفیت‌های مناسب بوم گردی، بسته‌ای از توانمندی بخش در تکمیل ظرفیت‌های گردشگری است که باز شدن این بسته به‌منظور بکر نگه‌داشتن قابلیت‌ها را به سال‌های بعد موکول کرده‌ایم.

قاسمی ضمن تأکید بر ویژگی‌های خاص منطقه که می‌تواند آن را از بقیه مناطق متمایز کند، اظهار داشت:

ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بومی و طبیعی اعم از اقلیم کویر و کوهستان، تنوع آب و هوایی، راه به‌عنوان محور و مقوم توسعه و زیرساخت جریان گردشگری، ابنیه تاریخی، جاذبه‌های انسان‌ساخت و طبیعی، از ویژگی‌های خاص این منطقه‌اند و رویکرد بخشداری به توسعه ظرفیتی به‌جای ظرفیت‌های توسعه و حفظ و احیای ظرفیت‌های موجود است.

بخشدار مرکزی کاشان درباره برنامه‌های این بخش برای گردشگری گفت:

با توجه به اینکه سال 2020 به‌عنوان سال بوم گردی انتخاب شده و با توجه به نگاه دولت و موج گردشگری در سال‌های اخیر، ایجاد اکوکمپ های گردشگری، توسعه گردشگری اکوتوریسم در دهستان کوهپایه، توسعه گردشگری کویر در دهستان میان دشت (به دلیل هم‌جواری با کویر مرنجاب و دریاچه نمک)، توسعه گردشگری مبتنی بر تفریح و تفرج در کل بخش، از برنامه‌های اصلی بخش مرکزی است.

 

قاسمی در پایان درباره مهم‌ترین اقدامات دولت در چند سال گذشته در این بخش گفت:

در بسیاری از روستاها، اقدام به احداث و یا رونق فضاهای سبز و پارک‌ها شده، برق و گاز رسانی، مرمت و ساماندهی قنوات روستاها، تدوین سند توسعه اشتغال بخش مرکزی و جذب سرمایه‌گذاری نیز از دیگر اقدامات بوده است. همچنین در روستای آب شیرین، شاهد کلنگ زنی پارک بانوان روستا و پیشرفت فیزیکی 50% و تکمیل فاز دوم پارک و شهربازی، در روستای سن سن، اجرای دیوار سازی رودخانه، پل عرض رودخانه، در شهر مشکات، توسعه مبلمان شهری، احداث و تجهیز ساختمان آتش‌نشانی، کلنگ زنی استخر تنظیمی و ذخیره آب فضای سبز شهرداری بوده‌ایم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.