سناریوی جدید برای حذف رئیس دانشگاه کاشان در راه است؟

ساداتی‌نژاد برای دانشگاه کاشان نقشه‌ای در سر دارد که نزدیکان او به بازنشر نامه‌ی بدون نام و نشان با عنوان مبهم «جمعی از استادان دانشگاه» رو آورده‌اند؟

این پرسشی است که ممکن است بلافاصله پس از دیدن بازنشر نامه بدون امضاء علیه پروفسور زراعت، در کانال تلگرامی منتسب به نزدیکان آقای نماینده در ذهن  هر فعال سیاسی آشنا با حال و روز این روزهای کاشان بنشیند.

موضوع تلاش سیدجواد ساداتی‌نژاد نصرآبادی برای تغییر «عباس زراعت» رئیس دانشگاه کاشان مدت‌هاست که نقل مجالس و محافل است؛ اما دیروز صبح یک آی دی تلگرام ناشناس متنی را با عنوان «انتظار اساتید،کارکنان و دانشجویان دانشگاه کاشان از نماینده مردم در مجلس» به مشکات آنلاین ارسال کرد و بلافاصله این مطلب در یکی از کانالهای تلگرامی نزدیک به ساداتی نژاد منتشر شد.

در ابتدای این متن از عملکرد ساداتی‌نژاد در همه زمینه‌ها تعریف و تمجید شده و  بلافاصله این گلایه مطرح شده که چرا فکری به حال این دانشگاه نمی کنید.

نویسنده دانشگاه کاشان را «خانه ساداتی نژاد» نامیده و نوشته است: «در فرصت باقیمانده نمایندگی تان فکری به حال خانه خود، دانشگاه کاشان، هم بکنید و از ابزارهای قانونی نظارت و ارزیابی خود استفاده نمایید که حداقل ان اعزام تیم ارزیابی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات به دانشگاه کاشان است.»

نویسنده با قضاوت یکسویه  و تمام افتخارات کسب شده دانشگاه کاشان در دوران مدیریت زراعت را نادیده گرفته بدون اشاره به هیچ دلیل و استدلالی عملکرد پروفسور زراعت را ضعیف، سیاسی و حاشیه ساز ارزیابی کرده و جالب‌تر آنکه تلاش کرده پای اطلاح طلبان را هم به وسط بکشد و آنها را با خود همراه نشان دهد.

 

او نوشته است «عملکرد رییس این دانشگاه علاوه بر افراد ارزشی دانشگاه حتی از سوی افراد اصلاح طلب هم غیر قابل قبول و ضعیف ارزیابی شده و می‌شود.»

 

فارغ از اشکالات منطقی و محتوایی که به این متن وارد است و با چشم پوشی از اینکه اسم هیچ استاد دانشگاهی پای متن نیامده و دقیقا نویسنده مشخص نیست، انتشار آن در کانالی که مطالب و انتظارات اطرافیان آقای نماینده منتشر می شود قابل تامل است.

 

تحلیل ما از انتشار این نامه بدون امضاء یا شبهِ شبنامه این است که اطرافیان آقای نماینده دریافته‌اند اقدام مستقیم و بدون زمینه‌سازی علیه رئیس کنونی دانشگاه کاشان در شرایطی که کسب رتبه‌های بین المللی و ملی این دانشگاه با تحسین بسیاری از شهروندان کاشانی روبرو شده می‌تواند برای ساداتی‌نژاد هزینه اجتماعی داشته باشد.

آنها تلاش کرده‌اند  با انتشار این مطلب و فضاسازی رسانه‌ای به کاشانی‌ها القاء کنند که اگر فردا رئیس دانشگاه مثل رئیس آموزش و پرورش شبانه عزل شد، علتش نارضایتی دانشگاهیان بوده و اگر آقای نماینده هم در این زمینه تلاشی می کند یعنی دارد در راستای تحقق خواست موکلانش زحمت می‌کشد و اصلا آنگونه که برخی از فعالان سیاسی و بخشی از توده جامعه مطرح می‌کنند نیست و  این اقدامات به  نزدیک بودن انتخابات ربطی ندارد و در راستای انتصاب همشهریان، همفکران و یا نزدیکان آقای نماینده در سمت‌های مدیریتی کاشان هم نیست.

 

در واقع می توان انتشار این متن را پیش مقدمه‌ای برای فعالیت‌ها و فشارهایی دانست که یا در دست اقدام است یا قرار است در آینده انجام شود.

 

همانطور که گفته شد موضوع تلاش ساداتی نژاد برای حذف پروفسور زراعت مدتهاست که نقل مجالس و محافل سیاسی و دانشگاهی کاشان است. برخی معتقدند حتی پیگیری طرح استیضاح وزیر علوم هم در همین راستا قرار دارد. تلاش هایی که بر اساس شنیده های خبرنگار مشکات آنلاین تا بدان جا پیش رفته است که برخی افراد در راستای کاهش فشارها، به پرفسور عباس زراعت پیشنهاد استعفا از ریاست دانشگاه کاشان و سپس انتصاب او در پست های بالاتری مثل معاونت وزیر علوم را نیز داده‌اند که مورد پذیرش او و برخی افراد شاخص و افراد موثر هیات علمی دانشگاه واقع نشده است.

 

هرچند که این مجموعه تلاشها و فشارها برای حذف رئیس دانشگاه کاشان تاکنون نتیجه نداده اما انتشار دوباره این مطلب می‌تواند این تحلیل را قوت بخشد که جریان حامی نماینده سناریوی جدیدی چیده‌اند؛ سناریویی که به اعتقاد برخی از چهر‌ه‌های علمی، اجتماعی و سیاسی نه می توان آن را در چهارچوب منافع عمومی شهر تفسیر کرد و نه در راستای دغدغه های علمی، پژوهشی یا تخصصی برای ارتقا رتبه و پیشرفت یک مرکز علمی شاخص در کشور.

البته برای مشخص شدن ابعاد این ماجرا باید منتظر گذشت زمان ماند تا ببینیم آیا فشارهای سیاسی بر روند حذف رئیس دانشگاه کاشان تاثیر خواهد گذاشت یا خیر.

 

2 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    باسلام خدمت شما من کاری ساداتی ن
    زاد ندارم ولی باور کنید حال مدیریتی دانشگاه کاشان خوب نیس این حرف روبارها به دوستان آقای دکتر دقیق و خراسانی زاده گفته شده که قبل از آن که از بیرون برایتان تصمیم بگیرند واقدام به جابه جای ریاست دانشگاه کنند خودتون این کار را بکنید ولی متاسفانه دست رو دست گذاشتن و امروز اگر یه طومار برای عزل ریاست دانشگاه پر کنند 80درصد کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آن را امضاء می کنند . خود کرده را تدبیر نیست

  2. دانشجوی دانشگاه کاشان می گوید

    سلام من خودم از افرادی بودم که به جناب ساداتی نژاد رای داده ام و عملکردشان را قوی میدانم ولی به شدت از عملکرد ریاست دانشگاه خودم دفاع میکنم چرا که دانشگاه کاشان به جایی رسیده که تاکنون نرسیده بوده و افتخاراتی کسب کرده و چنان باعث افتخار شده که واقعا بر نمیتابم نماینده ی مورد دفاعم به هرعلتی آن ها و زحمات پروفسور زراعت را نادیده بگیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.