سیل ناکارآمدی مدیران

شب و روز گذشته [دور روز پیش] شهرستان کاشان شاهد بارش رگباری باران بود. این بارش که با پیش‌بینی‌های هواشناسی از چند روز گذشته مطابقت داشت، خسارت زیادی را به شهر و شهروندان وارد کرد.

شدت بارش باران به حدی بود که رودخانه‌های فصلی را فعال و سیلاب را از چند جهت در مسیر رودخانه‌ها و همچنین خارج از این رودها به شهر کاشان وارد کرد.

رودخانه‌های فصلی کاشان مهم‌ترین مسیل‌ها برای هدایت آب کوهستان‌های اطراف و دشت‌های بالادست کاشان به سمت خارج شهر و دشت‌های پایین‌دست است و رودخانه‌های حیدر، چم‌رود، لتحر و قمصر را شامل می‌شود.

این رودخانه‌ها که عموما از سال‌های بسیار دور تشکیل شده بوده‌است، با رشد شهر و تراکم ساختمان‌ها، خیابان‌ها، و جاده‌ها در داخل و خارج شهر محدود شده‌، شکل طبیعی و کارآمد خود را از دست داده‌‌اند و به دلیل ناتوانی در جمع‌کردن آب‌های سطحی، در مواقع بحران نه تنها بحران را از شهر و شهروندان دور نمی‌کنند، بلکه می‌توانند خود عامل بحران باشند.

در این میان معابر غیر استاندارد که به علت عدم رعایت شیب‌بندی‌های مناسب باعث تجمع سیلاب، مشکلات عبور و مرور و بدتر از همه آب‌گرفتگی منازل مسکونی می‌شود، مزید بر علت شده و بحران را به فاجعه تبدیل می‌کند.

اما وحشتناک‌تر زمانی است که به دلیل ضعف مدیریت، سیلاب از مکان‌هایی وارد شهر شود که پیش‌بینی نمی‌شده و بخواهد خود را از سطح این معابر به مسیل‌ها برساند.

این‌گونه می‌شود که در محله گازرگاه (انتهای خیابان نطنز حد فاصل پشت پارک نرگس تا ابتدای خیابان ژاندارمری) سیلاب با ارتفاع حدود یک متر جمع می‌شود، چندین منزل مسکونی را دچار آب‌گرفتگی و حتی تخریب می‌کند.

 داستان از چه قرار است؟‌
حدود یک‌سال است که جاده اردستان، از میدان دارالسلام تا سایپا کاشان در حال تعریض جاده و زیرسازی لاین جداگانه برای رفت و برگشت است.
یکی از ملزومات هر جاده برون‌شهری و درون‌شهری، پیش‌بینی آب‌راه برای جاده است که عموما در جاده‌های برون‌شهری این آب‌راه‌ها به صورت زیرگذر از زیر جاده عبور می‌کنند و آب سمت مرتفع‌تر را به سمت دیگر جاده منتقل می‌کنند. در صورت عدم پیش‌بینی چنین آب‌راه‌هایی، جاده در نقاطی که تجمع سیلاب صورت می‌گیرد شسته می‌شود و از بین می‌رود.

حالا اگر در کنار این جاده بدون آبراه، جَست (مثلا برای خاکریزی و زیرسازی لاین برگشت جاده )داشته باشیم و جاده نیز دارای شیب باشد، آب در یک طرف جاده به سمت پایین حرکت می‌کند.

در موضوع اخیر باید گفت: در لاین قدیمی جاده جدید اردستان، این آب‌راه‌ها پیش‌بینی شده بوده، اما در زیرسازی لاین دوم که در دست اجراست، ساخت آب‌راه به بعد از عملیات زیرسازی موکول شده است.

این تعویق در ایجاد آب‌راه از قول یکی از مهندسین اداره راه و شهرسازی لازمه کار است و اصول کار ایجاب می‌کند که ابتدا زیرسازی انجام شود و سپس آب‌راه.

اما مهندس «گرانمایه‌پور» معاونت عمرانی شهرداری کاشان این امر را غیر‌اصولی، و اجرای آب‌راه را مقدم بر زیرسازی و خاک‌ریزی دانسته و افزود: پیمان‌کار برای کاهش هزینه‌های قالب‌بندی از این روش استفاده کرده است.

نتیجه این خاکریز ایجادشده در کنار جاده و بسته‌شدن راه عبور سیلاب از زیر جاده و شیب دشت به سمت کاشان رودخانه‌ای مصنوعی در کنار جاده ایجاد کرده و با توجه به طولانی‌بودن مسیر که حدود ۴۰ آب‌راه را شامل می‌شود، حجم عظیمی از سیلاب را به سمت ورودی دارالسلام و داخل معابر شهر هدایت کرده است. شاهدی بر این مدعا خشک‌بودن سمت پایین‌دست جاده در خروجی آب‌راه‌هاست که در عکس‌ها نیز به وضوح پیداست.

این سیلاب در محل پل زیرگذر و روگذر دارالسلام به سیلاب‌های ورودی از کنار جاده قدیم نطنز( جعفرآباد) و سیلاب ورودی از جاده مواصلاتی به اتوبان پیوسته و آب‌راه‌های موجود در محل کشش لازم را نداشته و سرریز آن زیرگذر دارالسلام را با دو ماشین که در داخلش بودند، پر کرده و به بلوار دارالسلام ریخته، وارد میدان بسیج شده و در نهایت از کنار پارک نرگس به گازرگاه که محله‌ای گود است، وارد و باعث آبگرفتگی بسیاری از منازل این محل شده است.
سعید علی‌مدد: کاشان نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.