شست‌وشو و مراقبت از دستبافت‌های بومی سعدآباد توسط استاد دانشگاه کاشان

پروژه سامان‌دهی حفاظتی و شست‌وشو همراه با حفاظت از فرش‌ها و دستبافت‌های بومی یکی از مخازن مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، با طرح و نظارت واحد حفاظت و مرمت این مجموعه آغاز شد.

به گزارش دانشگاه کاشان به نقل از روابط عمومی سعدآباد؛ این پروژه که از 27 مردادماه آغاز شده و تا 30 مرداد ادامه دارد، در راستای طرح‌های حفاظت پیشگیرانه و سامان‌دهی حفاظتی نگه‌داری آثار مخزنی است.

عملیات صورت‌گرفته بر روی فرش‌ها پیش از شست‌وشو شامل: آسیب‌شناسی و شناسایی عوامل بیولوژیکی، آفت‌زدایی به روش تدخینی و تهویه پس از 72 ساعت، استحکام‌بخش موردی و مورد نیاز، غبار روبی با دستگاه‌های وکیوم تخصصی با فشار مکش قابل تنظیم، تست‌های جاب‌جایی رنگ الیاف، اندازه گیری PH و.. انجام می‌شود.

فرش‌های یاد‌شده پس از شست‌وشو به روش علمی و خشک‌شدن توسط «محمدحسین سیف» استاد مرمت فرش در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کاشان، به صورت رولی با پوشش‌های پارچه‌ای بسته‌بندی، و پس از انتقال به مخزن ضدعفونی‌شده با لحاظ موارد حفاظت پیشگیرانه چیدمان خواهد شد.

تهیه و تنظیم شناسنامه تخصصی حفاظتی-مرمتی مشتمل بر اطلاعات تاریخی، هنری، نوع، تکنیک، محل بافت و بعضاً هنرمند بافتده توسط اساتید دانشگاهی متخصص فرش و دستبافت‌های بومی از دیگر مواردی است که در این پروژه انجام خواهد شد.

بازدید از پروژه “ساماندهی حفاظتی، شست‌وشو و حفاظت پیشگیرانه فرش‌ها و دستبافت‌های بومی سعدآباد”، برای عموم در بخش حریم تعیین‌شده حفاظت فیزیکی آزاد است و کلیه پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان میت‌وانند در روزهای یاد شده به مسیر همجوار ساختمان بولینگ به نشانی میدان تجریش، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد مراجعه نمایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.