شورای‌هنری روگذری است که مثل آن زیرگذر معروف به آن نگاه می‌شود

مشکات آنلاین: عبدالرضا مدرس‌زاده ، نویسنده و مدرس دانشگاه درباره شورای هنر شهرداری کاشان به مشکات آنلاین گفت: هوشمندی شهردار این بوده‌است که رئیس اداره فرهنگ و  ارشاد اسلامی را هم عضو این شورا قرار داده‌، چون ما به درستی معتقدیم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در هر شهر مظهر فرهنگی نظام و نماد حاکمیت ملی ماست. ما نظام و قانون اساسی را قبول داریم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کاشان گفت: اعضای شورای هنر نیامده‌اند تا اداره ارشاد را دور بزنند یا کنار بگذارند، اتفاقاً حضور ارشاد در این شورا به معنی این است که تصمیمات دارد در بُعد اداری، قانونی و رسمی‌اش با ارشاد  هماهنگ پیش می‌رود.

 

وی درباره برخی مخالفت‌ها با تشکیل شورا گفت: علت مخالفت یا انگیزه مخالفت دوستان را نمی‌دانم و اطلاع ندارم که شورای محترم شهر، از چه ماده، تبصره یا قانونی برای مخالفت سود جسته است. قاعدتاً دوستان شورای شهر هم صرفاً مخالفت صرف نمی‌توانند بکنند و بگویند ما مخالف هستیم، حتماً باید استناد مخالفتشان به ماده‌ای از اساسنامه تشکیلات شوراها یا وظایف آقای شهردار باشد، ولی از آن طرف هم مجموعه شهرداری و شهردار محترم، کار خلاف قانون نکرده‌اند که نیاز به چنین جبهه‌گیری و مخالفتی باشد. شهردار می‌تواند به هر تعدادی مشاور داشته‌باشد هم‌چنان که در دوره قبل روحانی  هم از تهران به نام مشاور به شهر مذهبی کاشان آوردند.

 

مدرس‌زاده گفت:  قاعدتاً از وظایف شهرداری‌ها رسیدگی به امور فرهنگی و برنامه‌های هنری و داشتن برنامه‌های سازنده فرهنگی است که در سازمان فرهنگی – ورزشی شهرداری خودش را نشان می‌دهد و ما همه این را قبول داریم‌ و در همه ادوار هم شهرداری و شورای شهر از هنرمندان به شکل‌هایی حمایت کرده‌اند.  منتها اکنون شورای هنر، با مشورت‌های خود به شرح وظایف و اجرایی شدن وظایف سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان کمک می‌کند و به شخص شهردار به‌عنوان فردی که باید دستور پرداخت کمک‌ها را به انجمن‌ها، نهادها و سازمان‌های مردم‌نهاد برای کارهای هنری بدهد، مشورت سازنده و تخصصی  می‌دهد.

 

شورای‌هنری روگذری است که مثل آن زیرگذر معروف به آن نگاه می‌شود

 

عضو شورای هنر شهرداری کاشان گفت: ترجیع‌بند همه اهالی هنر در این سالها عدم حمایت مسوولان اجرایی و شهری از آنان است. اکنون که شهردار بیش از سه‌ساعت در بک جلسه تخصصی مشورتی شنونده اظهارات صریح و‌گاهی تند و تلخ است چیزی فراتر از تصور منتقدان کار  و منتظران حمایت است و این شائبه را پیش می‌آورد که احتمالا ریشه مخالفت‌ها با شورای هنری، عقب‌افتادن رقبا و از دست دادن اقبال هنرمندان به آنان است. شورای‌هنری روگذری است که مثل آن زیرگذر معروف به آن نگاه می‌شود.

مدرس‌زاده با تاکید بر اینکه «باید از قضاوت آیندگان شهر خویش بیشتر بیاندیشیم» گفت: این هم که ساعت دو‌نیمه شب به انتخاب‌کننده و انتخاب‌شونده شورای هنر تماس بگیرند که انصراف بدهد چیزی جز دردها و تلخی‌ها و‌تنگ‌نظری‌های انباشته شده در این برهوت فرهنگی نیست. و این که مسئول محترمی از عضو شورای هنر بخواهد برای حفظ شان و حیثیت خود از شورا کنار بکشد، چیزی جز جناح‌بازی و منفعت‌طلبی و ترک تقوا نیست.

 

با انتخابات، نظر نهایی معنادارتر است

 

استاد دانشگاه آزاد کاشان افزود: تا این لحظه که در جلسات شورای هنر به‌عنوان یکی از اعضای انتخاب‌شده شرکت کرده‌ام، چیزی جز بهتر پیش رفتن کارها و کارشناسی‌تر شدن تصمیم‌ها و معنی پیدا کردن فعالیت‌ها و پیشنهادها نمی‌بینم. برای مثال، حدود ۱۲ سال است تئاتر مهر در کاشان از سوی شهرداری برگزار می‌شود، الآن نماینده برگزیده هنرمندان تئاتر که سابقه قوی کار دارد  و  عضو این شورا است، پیشنهاد و نظر خودش را می‌آورد، ۱۹ پیشنهاد ایشان در جلسه شورای ما تصویب و آماده اجرا شد. با هدف توجه بیشتر به کیفیت برنامه‌ها و وسواس بیشتر در هزینه‌ها و نگاهی کارشناسی‌تر بر اساس زحمات سالهای قبل‌.

مدرس زاده درباره استدلال مخالفان مبنی بر «موازی کاری» بودن شورای هنر با اداره ارشاد گفت:جواب این بحث، دو بخش دارد: اول بگویند اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در کدام زمینه هنری به‌تنهایی ورود کرده است.

مساله دوم این‌که واقعاً هر کار موازی در عالم عیب و نادرست محسوب می‌شود؟ در کنار جاده قدیم قم کاشان، اتوبان به موازاتش کشیده‌اند آیا می‌توان گفت کشیدن اتوبان موازی کاری بوده‌است؟

مدیرعامل کانون‌نشر فرهنگ اسلامی کاشان که سابقه کارکرد ۳۵ ساله در شعر و ادب کاشان دارد  در پاسخ به اینکه با چه انگیزه‌ای در این انتخابات نامزد شده‌است، گفت:  در بدو امر ما انتصابی بودیم، آقای شهردار و مجموعه فرهنگی شهرداری ۱۲ نفر را از جامعه هنرمندان انتخاب کردند و ما انتصابی عضو این شورا شدیم، یکی دو جلسه هم برگزار شد، اما دوستان به این نتیجه رسیدند که اگر افراد انتخابی باشند، طبیعتاً انتخاب نهایی معنی‌دار است؛ بنابراین انتخابات برگزار شد.

 

رویکرد شهردار رسیدگی به مناطق محروم است

 

وی درباره روند طی شده در شورای هنر تا به امروز گفت: اگر خیلی‌ها جای شهردار کنونی بودند، این دردسر را برای خودشان نمی‌خریدند. در حال حاضر، مجموعه فرهنگی شهرداری، هر یک‌ریالی که قرار است خرج کنند، بااطلاع، اجازه و نظر این شورای ۱۹ نفره است. درصورتی‌که قبلاً خود شهردار می‌توانست امضا کند و نظرش در پرداخت به نهادهای هنری را اعمال کند. اینکه یک شخصیت حقوقی و یک نهادی مثل شهرداری آمده‌است و می‌گوید هنرمندان عزیز! من بدون اطلاع شما و نظر کارشناسی‌تان، در این زمینه آب هم نمی‌خورم، این شکل تخصصی کار کردن و توزیع اعتبارات ارزش حمایت و تقدیر ندارد؟ حتماً باید یک کسی  بگوید هر جور دلم می‌خواهد با اعمال مدیریت  رفتار می‌کنم و پول‌ها را هر طور تشخیص و ترجیح دادم در امور هنری خرج می‌کنم؟ این روش فعلی که خیلی بهتر است، اتفاقاً به روشنگری، شفاف‌سازی، دموکراسی و قانون‌گرایی که دوستان شورای شهر و مخالفان شورا اعتقاد دارند، نزدیک‌تر است.

مدرس زاده مهم‌ترین دغدغه‌ای را که قرار است در شورای هنر دنبال شود ، کارشناسی‌تر شدن و تخصصی‌تر شدن برنامه‌ها دانست و گفت: یعنی قرار است یک کنگره شعر با حمایت شهرداری برگزار شود، بنده نوعی که ۳۵ سال در حوزه شعر کاشان فعالیت دارم بهتر است نظر بدهم؛ نه اینکه نظر من مهم باشد و حق وتو داشته‌باشم، ولی در این زمینه دوستان با شرکت در انتخابات به من اعتماد کرده‌اند یا در جلسه‌ای  قرار است در مورد مجسمه‌سازی و نقاشی صحبت کنیم، حالا سؤال من این است، اگر قرار باشد که سازه هنری و  مجسمه‌ای را در شهر نصب کنیم، شورای ۱۹ نفره که ۱۲ تا از آن هنرمند و بقیه مسئول در زمینه هنری هستند نظر بدهند بهتر است یا یک مجسمه‌ساز با سازمان زیباسازی قرارداد ببندد و کار را تمام کند و بعد که مجسمه نصب شد هزار تا ایراد پیدا شود؟

بنابراین رسالت شورا کارشناسی‌تر شدن نظرات، تخصصی‌تر شدن نظرات و کارها است. این افتخار آقای شهردار و سازمان فرهنگی است که می‌گوید من در این زمینه نظر نمی‌دهم، هر چه هنرمند و متخصص نظر بدهد قابل اعتتاست.

مدرس زاده ضمن اظهار امیدواری نسبت به اقدامات شهردار فعلی در توسعه فرهنگ و هنر  گفت:به نظرم همه شهرداران محترم کاشان در همه دوره‌ها خوب کار کردند، منتها متفاوت و متنوع. شهردار فعلی نظرشان این است که بیشتر به رویکردهای اجتماعی فرهنگی بپردازند؛ سرای محله‌ها را زیاد کنند، شورایاری‌ها را اجرایی کنند، به مناطق محروم رسیدگی کند. این منافاتی ندارد با اینکه شهرداری فعالیت‌های عمرانی هم داشته باشد. رویکردهای متنوع و متفاوت شهرداران مختلف، می‌تواند شهر را بسازد.

وی در پایان تاکید کرد این شورا را به رغم نوپا بودن جدی بگیریم و اندکی صبر و درنگ داشته‌باشیم تا‌ اهداف و برنامه‌های شورا به بار بنشیند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.