ضرورت اجرای پروژه فاضلاب مشکات برای تامین آب منطقه ویژه اقتصادی کاشان

 

مشکات آنلاین: «محمدرضا قاسمی» بخشدار بخش مرکزی شهرستان کاشان بر لزوم اجرای طرح فاضلاب شهری مشکات تاکید کرد و گفت همه شهرها شبکه فاضلاب دارند که فاضلاب مشترکان را جمع آوری می‌کرده و از پس‌آب آن در حوزه‌های صنعتی و کشاورزی استفاده می شود. در مشکات با توجه به وجود منطقه ویژه اقتصادی اجرای این پروژه الزامی است.

قاسمی با اشاره به موقعیت جغرافیایی مشکات و شیبی که در کل شهر وجود دارد اجرای این طرح را کم هزینه‌تر و راحت‌تر از اجرای آن در مناطق کوهستانی دانست و افزود: تامین آب مصرفی سازمان توسعه و نوسازی معادن منطقه ویژه اقتصادی با توجه به اشتغال و ارزش افزوده ای که در منطقه ایجاد می‌کند ضروری است و یکی از مواردی که می‌تواند به تامین این نیاز کمک کند اجرای پروژه فاضلاب شهری مشکات است.

بخشدار بخش مرکزی کاشان گفت بحث تامین آب منطقه اقتصادی در جلسه اخیر فرماندار و رئیس آبفا نیز مطرح و مقرر شده  این موضوع در قالب دو برنامه کوتاه مدت و بلند مدت دنبال شود.

وی گفت در برنامه کوتاه مدت نیاز اولیه مانند آب مصرفی ساختمان سازی و غیره که در حد محدود است از محلی  تامین می‌شود و برای تامین آب مصرفی واحدهای صنعتی برنامه ریزی جداگانه می‌شود.

قاسمی شور بودن آب روستاهای سن سن و آبشیرین را یکی از عمده ترین مشکلات این دو روستا دانست و افزود: در سن سن و آبشرین کیفیت آب به دلیل پایین رفتن سطح آب منطقه نامناسب است. آب این مناطق شور و لب شور شده و به سختی قابل استفاده است. مدیریت آب و فاضلاب روستایی در سالهای گذشته نتوانسته آنگونه که بایسته است به این دو روستا خدمات بدهد و یک عقب افتادگی در این روستاها وجود دارد که امیدواریم با یکپارچگی آب و فاضلاب این منطقه، مشکلات این دو روستا هم مرتفع شود.

بخشدار بخش مرکزی کاشان گفت بخشی قابل توجهی از آب دو روستای سن سن و آبشیرین به دلیل فرسودگی شبکه هدر می رود. وی اصلاح و نوسازی شبکه آبرسانی  این دو روستا ر یکی از ضرورت‌های حوزه آبفای بخش مرکزی دانست و تصریح کردا گر خودیاری مردمی به کمک آبفا بیاید، اصلاح شبکه سرعت بیشتری پیدا می کند.

وی افزود هر زمان که آبفا اعلام آمادگی کند برای اصلاح و نوسازی شبکه و چگونگی خودیاری مردمی تصمیم گیری می کنیم.

قاسمی گفت برای تامین آب شرب پایدار مجوز حفر چاه درخواست شده که با صدور مجوز این دو حلقه چاه به حوزه آبرسانی این دو روستا افزوده می شود

بخشدار بخش مرکزی کاشان درباره چاه‌های حفر شده در مسیر مشکات تا کاشان گفت این چاه‌های اضطراری است و به این منظور حفر شده که اگر زمانی کاشان و توابع آن به هر دلیلی دچار مشکل شوند از این منابع استفاده شود.

قاسمی گفت برای حفر این چاه‌ها مطالعات کارشناسی انجام شده و مجوزهای لازم اخذ گردیده و مردم نگران برداشت بی رویه از این چاه‌ها نباشند؛ چرا که از این چاه‌ها برداشت نمی شود.

وی از نماینده کشاورزان در منطقه مشکات خواست با اجرای طرح آبیاری تجمیعی در باغات و مزارع از هدر رفت آب جلوگیری کنند.

قاسمی گفت بر اساس این طرح بیست درصد هزینه توسط کشاورزان و هشتاد درصد آن به صورت تسهیلات توسط دولت پرداخت می شود و حتی جهاد کشاورزی پذیرفته که کارهای یدی و کارگری را نیز به حساب آن بیست درصد بگذارد تا فشار کمتری به کشاورزان وارد شود.

وی تصریح کرد با اجرای این طرح کانال‌های آبیاری سرباز و روباز که سبب نفوذ و هدر رفت آب می شود با لوله گذاری اصلاح شده و یک چاه آب با ظرفیت هشت لیتر در ثانیه از مدار خارج می شود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.