ضرورت ساماندهی تاسیسات زیربنایی در حریم رودخانه‌های کاشان

مشکات آنلاین: تاسیسات زیربنایی و خدماتی به ویژه در برخی نقاط روستایی شهرستان کاشان برخلاف قوانین بالادستی و درون حریم یا بستر رودخانه‌ها قرار گرفتند که جانمایی دوباره و جابه‌جایی آنها ضروری است.

بستر آن قسمت از رودخانه، نهر یا مسیل است که در هر محل باتوجه به آمار هیدرولوژیک، داغاب و بیشترین طغیان با دوره برگشت ۲۵ ساله از سوی وزارت نیرو یا شرکت‌های آب منطقه‌ای تعیین می‌شود که البته تغییرات طبیعی در آن تاثیری ندارد.

حریم نهرها، رودخانه‌ها و مسیل‌های دارای آب دائمی یا فصلی، مرداب‌ها و برکه‌های طبیعی نیز برای عملیات لای‌روبی و بهره‌برداری از یک تا ۲۰ متر و برای حفاظت کیفی منابع آب آشامیدنی تا ۱۵۰ متر از تراز افقی بستر خواهد بود که بنا به مورد و نوع مصرف و شرایط رودخانه، نهر طبیعی یا برکه ‌از سوی وزارت نیرو یا شرکت‌های آب منطقه‌ای باید تعیین شود.

توجه نکردن به هشدارها هنگام ساخت و سازها از سوی مردم و چشم‌پوشی دستگاه‌های خدمات‌رسان از اجرای مر قانون موجب شده تا اکنون در برخی نقاط شهری و روستایی، تاسیسات،سازه‌ها و بناهایی درون بستر یا حریم رودخانه‌ها استقرار یابد.

بهار امسال نیز با وجود قرار داشتن در دوران خشکسالی، بارش‌های رگباری و جاری شدن سیلاب موجب شد تا افزون بر وارد آوردن خسارت‌های مالی، ۲ نفر در مشهد اردهال کاشان جان خود را از دست بدهند.

کارشناسان امر در چنین شرایطی ساخت پل، جمع‌آوری تاسیسات آب شهری و روستایی، برق، تلفن، گاز و مخابرات از کف رودخانه‌ها، ساخت بندهای آبخیزداری در بالادست روستاها و دیوارچینی را از جمله مسائل مرتبط با رودخانه‌های شهرستان کاشان عنوان می‌کنند.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان روز شنبه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تا کنون ۲۰ درصد از رودخانه‌های این شهرستان با همکاری دهیاری‌ها و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها و شهرداری‌ها در شهرها دیواره‌سازی و لای‌روبی شده‌اند.

جواد مزروعی بیان کرد: جمع‌آوری سازه‌ها و تاسیسات رودخانه‌های کنار جاده قمصر، استرک، لتحر و ارمک در راستای اجرای مصوبه‌های پیشین قرارگاه نوسازی و بازسازی مناطق سیل‌خیز شهرستان کاشان نیز در اولویت قرار دارد.

وی افزود: برای جمع‌آوری سازه‌ها و تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی، برق، گاز و مخابرات در چهار رودخانه این شهرستان البته ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

مدیر مرکز مدیریت بحران و کنترل حوادث فرمانداری ویژه کاشان تاکید کرد: ساماندهی نکردن این رودخانه‌ها به ویژه جمع‌آوری نکردن سازه‌ها، بناها، تاسیسات و همچنین انتقال خطوط برق، تلفن و لوله‌های آب در حریم و بستر رودخانه‌ها هنگام جاری شدن سیل می تواند به قطعی آب، برق و گاز و همچنین تخریب قنات‌ها و آلوده شدن منابع آب‌ آشامیدنی منجر شود.

وی در ادامه طول رودخانه‌های شهرستان کاشان را ۶۰۰ کیلومتر عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون کار مطالعات حریم و بستر افزون بر ۹۵ درصد آنها انجام شده است.

پیش‌تر نیز مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشان در گفت‌وگو با ایرنا بر لزوم جابه‌جایی ۱۱ مورد سازه و بنا در مسیر رودخانه‌های بخش نیاسر، ۶ مورد در مسیر رودخانه‌های بخش برزک، پنج مورد بخش مرکزی و چهار مورد در بخش قمصر این شهرستان تاکید کرده بود.

مساحت حوزه آب‌ریز منطقه کاشان افزون‌بر ۱۰ هزار کیلومترمربع و شامل ۱۶ زیر حوزه است که از شمال‌غرب (رودخانه شوراب) تا جنوب‌شرق (رودخانه تتماج) این شهرستان ادامه می‌یابد.

 

منبع: ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.