عزاداری با حفظ پروتکل‌های بهداشتی

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: انجام مناسک مذهبی، بخش جدایی ناپذیری از هویت ایرانیان است. بخشی که برای طیف وسیعی از افراد جامعه، جزئی از زندگی و فرهنگشان بوده و سعی در نگه داشتن و حفظ این شعائر و مناسک در هر دوره ای داشته‌اند.

نمی‌توان منکر شد که کرونا، تأثیر چشم‌گیری بر انجام بسیاری از این مناسک گذاشته است. از اثرگذاری یک پدیده طبیعی بر شکل عزاداری، گریزی نیست، اما واکنش عقلانی به این شرایط و تعریف قالب‌ها و روش‌های جدید برای انجام این‌گونه مراسم، کاری است که برای بسیاری از مذهبیون چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد. برای متولیان و بزرگان هیئت‌های مذهبی که سال‌ها این‌گونه مجالس را دارالشفا می‌دانسته‌اند، حالا پذیرش اینکه دارالشفا می‌تواند محل ابتلا باشد، سخت و سنگین است.

بعضی‌ها هم مدعی شدند که اصلا کرونا در مجلس امام حسین (ع) وارد نمی‌شود و باید بدون ماسک وارد این مجالس شد.

هرچقدر این‌گونه مخالف‌خوانی‌ها، غیرعقلانی و هیجانی‌اند، اما از طرفی هیئت‌هایی هستند که با عقلانیت و آگاهی و به دور از شور و هیجانات آنی، بهترین روش را پیش گرفته‌اند. یکی از این هیئت‌های مذهبی کاشان، هیئت حضرت ابوالفضل (ع) مدرسه امام است که باسابقه‌ای قدیمی، حالا چند سالی است در محلی با نام حسینیه ارشاد مراسم‌های خود را برگزار می‌کند.

ضدعفونی کردن محل برگزاری مراسم

هر شب، قبل از شروع مجلس، تمام صندلی‌ها، فرش‌ها، ورودی و حتی منبر سخنران با دقت کامل ضدعفونی می‌شود.

اتاقک‌های ضدعفونی‌کننده

در بدو ورود، آقایان و خانم‌ها ملزم هستند از اتاقک ضدعفونی‌کننده عبور کنند تا لباس‌هایشان ضدعفونی شود.

توزیع ماسک

هر شب به تعداد کافی ماسک توزیع می‌شود و هیئتی‌ها محترمانه تذکر می‌دهند که لطفاً ماسک بزنید و بعد وارد شوید.

پذیرایی بهداشتی

از عزاداران با شربت بیدمشک به‌صورت وکیوم و آب معدنی پذیرایی می‌شود.

فاصله‌گذاری اجتماعی

چیدن صندلی‌هایی مرتب و با فاصله از هم و بستن درب ورودی پس از پر شدن صندلی‌ها، برای جلوگیری از تجمع.

 

عزاداری در دوران کرونا و کارکردهای مطلوب آن

– حذف پذیرایی در قالب غذا دادن، بدون شک یکی از ویژگی‌های مثبت عزاداری در دوره کروناست. (گرچه هنوز هیئت‌هایی هستند که ممنوعیت توزیع غذای گرم را جدی نگرفته‌اند.) هزینه‌های بسیار سنگین و غیرقابل‌توجیه برای پخش غذای نذری، بی‌نظمی و شلوغی، رقابت‌ها و چشم و هم‌چشمی‌ها و… باعث شده بود تا در بسیاری موارد، هدف اصلی از برگزاری مراسم عزاداری به حاشیه برود و پذیرایی تبدیل به اصل شود. متولیان هیئت ابوالفضل (ع) می‌گویند که از چند هفته قبل، به‌جای تدارک شام، بسته‌های ارزاق و خوراکی برای نیازمندان تهیه کرده‌اند و امسال به‌جای توزیع غذای گرم، توزیع این بسته‌ها را بین نیازمندان جایگزین می‌کنند.

– از دیگر ویژگی‌های مثبت عزاداری در دوره کرونا، حضور زنان و مردان در فضای باز و بدون سقف کنار هم است. حالا دیگر زنان، نه از طریق ویدیو پروژکتور و تلویزیون، که کاملاً بی‌واسطه می‌توانند سخنران و مداح را ببینند و ارتباط بهتری برقرار کنند.

– «سکوت» و نظم قابل‌توجه به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی، را نمی‌شود نادیده گرفت. هرسال بی‌نظمی و سروصدا، به‌خصوص در قسمت زنانه، باعث می‌شد تا سخنران یا مداح چندین بار تذکر بدهد. اما امسال هر خانمی روی صندلی خودش و با فاصله از دیگران نشسته و امکان صحبت ندارد!

– دادن مسئولیت به بچه‌ها، اتفاق خوب دیگر امسال است. بچه‌ها نمی‌توانند شام بدهند، اما می‌توانند آب معدنی، کیک یا آبمیوه توزیع کنند. مشارکت کودکان در انجام مناسک مذهبی در کنار سایر اطلاعات و آگاهی‌هایی که در مورد قیام امام حسین (ع) به آن‌ها داده می‌شود، می‌تواند به تربیت دینی‌شان کمک کند.

– کوچک زیباست! کم شدن زمان برگزاری مراسم و زود تمام شدن آن و استفاده از تنها یک سخنران و مداح، کوتاه شدن زمان انجام مراسم سینه‌زنی در کنار خلوت بودن فضا، حال و هوای مراسم را بهتر کرده است.

* * *

هیئت ابوالفضل (ع) مدرسه امام، نشان داد که می‌شود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با تغییر در سبک و روش برگزاری عزاداری، همچنان آیین‌ها و مناسک را پاس داشت و به شایستگی برگزار کرد.

امید است این شیوه برگزاری مراسم که بدون شک در کاشان بی‌نظیر است، الگویی برای هیئت‌هایی باشد که چندان توجه و اعتقادی به برگزاری «روضه پروتکلی» ندارند!

می‌توانید تصاویر برگزاری این مراسم را در ادامه ببینید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.