فرش کاشان یکی از صادرات غیرنفتی ارزشمند کشور است/ درآمد ارزی دو برابر مصرف آن است

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت  55 درصد صادرات کشور نفتی و 45 درصد آن غیر نفتی است که فرش کاشان یکی از صادرات غیرنفتی ارزشمند کشور محسوب می شود.

«محمدرضا پورابراهیمی» شامگاه پنجشنبه در نشست با اساتید دانشگاه های کاشان در دفتر نماینده کاشان و آران و بیدگل، تورم را یکی از عوامل کاهش ارزش پول یک کشور دانست و گفت یعنی هرچه تورم افزایش پیداکند، آمادگی ان کشوربرای شُک ارزی افزایش پیدا می‌کند.

 

او مدعی شد که تورم سه ساله در کشور ایران «بی سابقه» بوده است.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بخش صادرات کشور گفت: سالانه حدود 100 تا 110 میلیارد دلارصادرات و نزدیک 45 میلیارد دلار واردات داریم یعنی بیش از دو برابر مصارف ارزی منابع ارزی داشته ایم.

 

وی افزود: در سال 95 میانگین فروش نفت ایران هر بشکه نفت خام کمتر از 35 دلاربوده اما الان در سه ماهه اول سال97 بالای 65 دلار بوده است. درپایان دولت دهم میزان حجم نقدینگی در اقتصاد ما 500 هزار میلیارد تومان بود،  اما الان به سه برابر افزایش یافته و روزانه 1000میلیارد تومان این نقدینگی باید افزایش یابد.

 

رئیس کمیسیون اقتصاد  به مشکل فعلی بازار کشور اشاره کرد و گفت:  افزایش نرخ بازده واقعی ما کمتر از نرخ بازده نسبی است. امروز مهمترین سرمایه داخلی کشور سامانه نظام بانکی است. عامل مهم بعدی در اقتصاد کشور تحریم هاست که کشور آمریکا این دو  عامل را برای تحت تحت فشار قرادادن ایران با جدّیت دنبال می کند.

 

پورابراهیمی گفت: امریکا به دنبال جلوگیری از مراودات ایران با سایر کشورها و به صفر رساندن فروش نفت ایران است. بعد از برجام تنها عامل مثبت و موثر برای ایران افزایش فروش نفت ایران بود.

 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کاهش ارزش پول ملی گفت: ارزش پول ملی میزان واردات کشور راکاهش می‌دهد زیرا هر وقت قیمت کالای واردشده به کشور زیاد می گردد و مصرف کننده قدرت خرید کالای خارجی را از دست می‌دهد و فرصت خوب و جدیدی برای تولیدکنندگان کالاهای ایرانی می شود.

منبع: تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.