لبخند توان‌یابان کلید درهای بسته است

مشکات آنلاین – حوریه شیوا: فاز نخست موسسه نیکوکاری کاشانه مهر کاشان، به بهره‌برداری رسید.

آیین افتتاح ساختمان موسسه نیکوکاری کاشانه مهر کاشان با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، سید جواد ساداتی نژاد (نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل)، سعید ابریشمی راد (شهردار کاشان) و جمعی از خیرین و توان‌یابان، شامگاه پنج‌شنبه برگزار شد.

در این مراسم وزیر بهداشت گفت: معلول یک موجود توانمند بوده و در وجود تک‌تک معلولین توانمندی‌هایی نهفته است که هرکدام از آن‌ها می‌تواند الگویی برای دیگر افراد جامعه باشد.

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اینکه خانواده‌هایی که معلول در آن‌ها وجود دارد نباید ناراحتی بابت تأمین هزینه‌هایشان داشته باشند گفت: با وجود تمام مشکلات، با کمک خیرین برای ارائه خدمات به معلولین تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم. دولت و خیرین در این مهم می‌توانند کمک قابل‌توجهی به خانواده‌ها داشته باشند.

همچنین در این مراسم، حمیدرضا فهیمی تبار، عضو هیئت‌علمی دانشگاه کاشان نیز به ایراد سخن پرداخته و گفت:

بارها در این جلسه‌ها با دیدن شکوه و عظمتی که توان‌یابان می‌آفرینند قلب‌هایمان لرزیده و این یک تحول اخلاقی و انسانی است.

او گفت: نباید بگوییم زمان، زمان گرانی است. زمانی که جان ارزان است، دروغ ارزان است، عاطفه ارزان است و زمین برای انسان تنگ شده، این نوع محافل موردتوجه ملکوتیان است و اگر کسانی تصور می‌کنند ملکوت و آسمان عاطفه، به روی آن‌ها بسته شده، بدانند خنده و لبخند توان‌یابان کلید درهای بسته است.

فهیمی تبار ادامه داد: هر انسانی که چشم می‌گشاید بر این جهان از سرمایه‌ای سرشتی برخوردار است، هر موجودی و انسانی آیه‌ای از آیات خداست و هر آیه‌ای از آیات الهی در حد خود قدرت و علم خدا را نشان می‌دهد.

اگر در جغرافیا و انسان‌های این زمین تحولی انجام می‌شود، این تحول نتیجه نگاه انسان به خود و به سرمایه‌های درونی‌اش است. اگر انسان به خود به‌عنوان مظهر قدرت الهی بنگرد، تحول ایجاد می‌شود.

او گفت: من از توان‌یابان معذرت می‌خواهم، اما باید بگویم بسیاری از توان‌یابان قبل از تأسیس کاشانه مهر، در زاویه و کنج خلوت خانه‌ها، در برابر چشمان پدر و مادرشان، جان داده‌اند و در گمنامی به خاک سپرده‌شده‌اند. اما هم‌اکنون توان‌یابان از گوشه خانه‌ها به امید کاشانه مهر، بیرون آمده‌اند.

سپس فهیمی تبار خطاب به خیرین گفت:

اگر خداوند آبرویی به شما داده، به سلامت این امانت را به خدا برگردانید. این کار شما رکوع در برابر خداست. اگر این عبادت نیست، پس چیست؟

یک راه برای رسیدن به خدا، کم کردن شکاف طبقاتی است، مگر نه این‌که انفاق سفارش شده؟ رخنه و شکاف آغاز سقوط جامعه است. عده‌ای اینجا در شهرمان، در حد خود، ندای عدالت اجتماعی سر می‌دهند و فرهنگ نوع‌دوستی را ترویج می‌کنند.

انسان روی کره زمینی که عاطفه نباشد، خفه می‌شود.

توسعه در شهر شامل کارخانه و بناهای آن‌چنانی نیست، توسعه عبارت است از همدردی با همنوع. توسعه یعنی گرایش به انسان دیگر و پر کردن شکاف طبقاتی.  امشب همه برای توسعه کشورمان جمع شده‌ایم. آبادانی دل توان‌یابان، یعنی سجده به خدا. این عبادت شما مقبول واقع می‌شود.

سپس فهیمی تبار خطاب به توان‌یابان گفت: هنر شما این نیست که چرم‌دوزی می‌کنید، هنر شما این نیست که قلم‌زنی می‌کنید، هنر شما نقاشی نیست، هنر شما این است که هرسال انسان‌های عظیمی را دور هم جمع کرده‌اید. این هنر شماست و بر شما و خیرینی که به ندای توانیابان پاسخ داده‌اند، مبارک باشد.

همچنین در این مراسم جواد نخی، مدیرعامل کاشانه مهر کاشان، گزارش‌هایی از فعالیت‌های این موسسه و خدمات به معلولین داد.

او گفت: این موسسه با زیربنای ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع در هفت طبقه ساخته خواهد شد.

وی یادآور شد: موسسه نیکوکاری کاشانه مهر سال ۱۳۸۷ با همکاری جمعی از نیکوکاران فعالیت خود را آغاز و تا کنون  ۲۵۵ نفر توانیاب شامل ۱۱۶ دختر  و ۱۳۹ پسر را شناسایی کرده است.

در پایان این مراسم، خیرین در گل‌ریزان مهر و محبت شرکت کرده و در حد توان خود مبالغی را برای ادامه ساخت‌وساز کاشانه مهر هدیه کردند.

گفتنی است در حاشیه این مراسم، نمایشگاهی از آثار هنری توان‌یابان شامل قلم‌زنی، نقاشی روی چوب، تریکودوزی، خیاطی و دیگر هنرهای دستی، برگزار شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.