قدمگاه علی بنای ۷۰۰ ساله در کاشان کاملا تخریب شد

کانال تلگرامی مرکز پژوهشی کاشان شناسی از تخریب بنای هفتصدساله، متعلق به دوره ایلخانی، در مرکز شهر کاشان خبر داد.

به گزارش کاشان نیوز، این بنا که به «قدمگاه علی» معروف است در خیابان شهید بهشتی، کوچه مسجد شامخی قرار داشت و عصر امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت‌ماه توسط افراد ناشناس با لودر تخریب شد.

به نوشته مرکز پژوهشی کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان، این بنا یکی از آثار مهم و شناسنامه‌دار کاشان به‌شمار می‌آمد که در سال‌های اخیر با بی‌توجهی اداره اوقاف و میراث فرهنگی کاشان روبه‌رو شده و روبه‌ نابودی بود.

️قدمگاه علی بنایی از دوره ایلخانی با قدمت هفتصد سال بوده که کاشی کتیبه‌دار آن به تاریخ ۷۰۰ ه.ق، سال‌های پیش سرقت شده و به خارج از کشور منتقل شده است.

اصل این بنا متعلق به دوره ایلخانی بوده و الحاقاتی از دوره‌های بعد تا قاجاریه داشته است. در اسناد ایلخانی از این بنا به عنوان «درب مهریق» یاد شده است. در مهریق احتمالا همان در مهر است که امروزه نیز به آتشکده‌های زرتشتی اطلاق می‌شود و احتمالا قدمت آن به دوره‌های قبل‌تر می‌رسد.

بنای چارتاقی اسرارآمیزی در پس قدمگاه علی قرار داشت که مستلزم کاوش‌های باستان‌شناختی بوده است.

کانال کاشان‌شناسی کاشان، اسفندماه سال گذشته (دوماه پیش) هشدار داده بود که رها‌شدن بنا و متروکه‌ماندن آن به تخریب می‌انجامد.

کاشان نیوز نوشته: چند ماه قبل مرکز کاشان شناسی دانشگاه کاشان آمادگی خود را برای نقشه‌برداری و تهیه طرح مرمت آن بدون چشمداشت مادی و معنوی، اعلام کرده بود.

گفته می‌شود اوقاف کاشان مسئول تخریب بنا بوده‌است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.