لیست همدلی، منتقدان و مدافعان

سید محمد مهدی الوانی، فعال اصلاح طلب: به مناسبت هفته ی وحدت ، مناسب است به مناسباتی از شهر و شهروندان اشاره شود که خواستگاه های مشترک دارد، اهدافی عالی که از جمله‌ی آن توسعه پایدار و آبادانی است .

 

آنچه در فضای مجازی شهری کاشان ، اینک ذهن ها را به خود مشغول و قلم ها را به تکاپو انداخته است، فعالیت‌های لیست همدلی و عملکرد اجرایی آن در قالب تغییرات نهاد شهرداری است .

 

عده‌ای سخن بلند گویند که آن چه می‌رود و آن چه شده است ، خلاف میثاق است – آن چه شده ، آن نیست که باید ، از سویی اشاره به انتصابات دارند و از سویی داستان‌هایی از توانمندی های پنهان خویش می‌گویند ، عده‌ی خود را در قامت تئوریسین جریان نوپای همدلی دیده و آینده‌ی روشن را نوید می‌دهند و عده‌ای خود را بازمانده از تغییرات دیده، زبان به انتقاد برداشته‌اند و غافل از آن چه در میان جامعه می افتد و جامعه می طلبد ، داد سخن در فضای مجازی گرم و میدان انتقاد را هر لحظه گسترده می کند .

در این سوی منتقدانی که عموما نه سابقه‌ی اجرایی خویش را به رخ می‌کشند و نه در مقال می آورند ، از ایده‌هایی سخن می گویند که نه آزموده شده و نه توان آزمون دارد و از سوی دیگر نهال نو رسته‌ی همدلی نه در مقام پاسخ ، سخن می‌راند و نه در میدان عمل نمایشی برای منتقدان دارد . به سان نگرش برخی ، همدلی گام های ابتدایی را سنگین و به روایت دیگرانی از ابتدا راه را به خطا رفته است .

 

آن چه بایست فارغ از قیل و قال دیده شود ، بدنه‌ی اجتماعی حامی جریان همدلی است ، آیا این جریان اجتماعی توانمند، از عملکرد آن – چه در شورای شهر و چه در نهاد شهرداری- رضایت دارد؟ و آن چه رخ داده است و یا از آن چه به میراث مانده است آگاهی دارد؟

 

به نظر می آید با آنکه بدنه‌ی جریان همدلی ، رضایت نسبی خود را از عملکرد فعلی جریان مفروض می‌داند ، شفافیت در عملکرد مدیریت گذشته و برنامه‌های آینده مدیریت فعلی را نیز سرلوحه‌ی نیازهای خود می‌داند. بدنه‌ی فعال اجتماعی همدلی که در برگیرنده‌ی بخش وسیعی از جامعه‌ی شهری با نگرش‌های متفاوت ولی همسو است که حضور خود را در ذیل وحدتی پیگیری می‌کند و آگاهی نسبی دارد که چون هر مسیری در ابتدا نیاز به دقت و ادراک بیش از پیش از محیط پیرامونی خود دارد .

 

چیزی که به نظر نگارنده می رسد و باعث اتفاق معنای «وحدت» و جریان اجتماعی «همدلی» است ، دوری طرفین از گفتمانی و ترجمانی مشترک است. آن چنان که از سوی نهاد شهردای و یا شورای شهر که موظف به پاسخگوی است ، اینک در اطلاع رسانی و ایجاد دیالوگ با جریان های موافق و مخالف کم همت ظاهر شده است و از سوی دیگر جریان منتقد که گاه خود را مبین و گاه منجی جریان همدلی می داند ، زبان مشترکی برای مواجه با موافقین و مخالفین در نظر نمی گیرد ، این جریان (در فضای مجازی) که خود را قدرت عاقله‌ی داستان می‌داند بدون آن که ایده‌ای را مطرح و یا طرحی را بیان کند ، زبان انتقاد راست ساخته است، همان ابزاری که مخالفان جریان همدلی نیز به آتش آن افزوده و یا از همان ابزار به تیزی استفاده می‌کنند و نهاد اجتماعی تازه تاسیس همدلی به دلیل نداشتن مشی مشخص در پاسخ و یا عدم پاسخگویی و ایجاد دیالوگ نتوانسته است ، مرزی میان انتقاد دوستان و انتقاد مخالفان برای خود مشخص و معین کند.

 

نهاد شهرداری به عنوان ارگانی مردم محور و پاسخگو بایست توان خود را برای ایجاد ارتباط به هر شکل و ایجاد و افزایش مشارکت اجتماعی تعریف و اجرا کند. روش‌ها و راهکارهای قدیمی مطمئنا نتایج تکراری را حادث خواهد کرد ، بایسته است و  شایسته خواهد بود که این نهاد عمومی بازتعرفی از مسیر ارتباطی خود و میزان وابستگی خود به پاسخگویی و جریان سازی در این عرصه معنی کند و از قبل این تعریف روش های جدید و نتایجی برگزیده را نمایش دهد ، به همان میزان و معیار بایسته و شایسته است که جریان منتقد از لاک فضای مجازی خارج و در محیطی پویا دستان همت به کار بندد و با بیان و ایجاد راهکاری جدید و نو ، میزان تاثیر عملیاتی و تجربی خود را نمایش دهد .

 

آنچه در فضای مجازی روایت می شود و یا آنچه در جامعه‌ی حقیقی رصد می‌شود هیچ یک به تنهایی منبع اطمینان بخش نخواهد بود و هر یک باید در مسیر خود معنی و تفسیری بر آمده از درک ، نیاز و آمال داشته باشد.

 

میزان وحدت در مسیر و نیل به اهداف مطلب تازه ی نیست و در جامعه خویش اثر و میراث آن را دیده و لمس کرده ایم ، وحدت ابزاری است که حق را موفق و باطل را منصور می سازد ، نگاه و نگرش ما به وحدت بایست به منظور تحقق والاترین اهداف تعریف و گفتگوی بر آمده از اندیشه و برنامه حاکم بر آن باشد .

 

پیامبر اسلام (ص) نیز که به سان یک رهبر ، راهبرد و راهبر ، خود میزان وحدت و معیار سنجش اهمیت این مهم اجتماعی بوده اند ، وحدت نیازمند هدف ، برنامه و نتایج است و در این میان جریان همدلی با مردانش و منتقدان با آتیه نگری خود دو سوی این میزان می توانند باشند ولی آنچه نباید به فراموشی سپرد آن است که بدنه ی اجتماعی جریان همدلی ضمن رضایت نسبی ، نیاز اطلاع رسانی دارند و این بدنه ی جریان است که می تواند در پالایش ها و نگرش ها موثر باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.